Hans Alenius Hans Alenius skrev:
Du kan inte mena allvar att du tror att du som privatperson kan köpa el för priset som ligger på Nordpool. Lika lite som du som privatperson kan låna pengar av Riksbanken till reproränta…
Tro vad du vill. Det är så det fungerar.
Det är vad man betalar när man köper el till rörligt timdebiterat pris. Tex kärnkraftel från kärnfull.se.

Detta är en av tankarna med den gemensamma elmarknaden. Att alla förbrukare skall kunna köpa elen när den är som billigast. Tex för 14öre/kWh kl 23 idag 12/1. Priset styrs (är det tänkt i alla fall) helt av tillgång och efterfrågan. Genom att köpa el när den är billigast och avstå när den är dyrast (3kr/kWh kl 08) minskar risken för överbelastning, frånkoppling och onödiga kostnader. Det blir en automatisk anpassning av efterfrågan till tillgången.

Det som inte har timdebitering betalar ett medelpris hela månaden. Eller ännu längre tid vid fast avtal. Det ger mindre variation i kostnaden. Men ingen möjlighet att spara genom att tex ladda bilen för 14öre/kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det som man (=politikerna) inte begrep, men nu börjar förstå är att marknadspriset på Nordpool är väldigt ofördelaktigt för sol-el och vind-el. När det är blåsigt och soligt kan de producera mycket, men det kan kärnkraft och vattenkraft med. Så det blir ett överskott, varvid priset blir väldigt lågt, och alla vindkraftverk får inte sålt så mycket de kan producera. Å andra sidan när priset på marknaden är högt efterfrågan är som störst, då är det ofta mörkt och vindstilla. Så när man får bra betalt för el kan vindkraften inte leverera. Men kärnkraften och vattenkraften blir väldigt lönsamma.

Politikerna har tänkt lösa detta problem genom att bygga mer vindkraft. Det stora tankefelet är att ju mer vindkraft vi bygger ju sämre lönsamhet får den. Det är helt enkelt inte längre lönsamt att bygga vindkraft i Sverige om man vill sälja till svenska elkunder. Vindkraftbolagen förlorar pengar och riskerar konkurs.
https://folkungen.se/arise-ab-over-en-miljon-i-forlust-per-vindkraftverk/

Det är ju inte bra tänker politikerna. Så därför stänger de 4 kärnreaktorer med tanken att kompensera bortfallet med vind-el. Totalt sett över ett år går ekvation nog ihop. Men det är på vintern när det är mörkt, kallt och vindstilla i Sverige vi behöver el. Då hjälper inte stillastående vindsnurror. Inte ens om man fyller hela Stockholms skärgård. För 1*0 och 10000*0 är alltid noll.

Så det är knappast konstigt att intresset för att bygga vindkraft i Sverige i princip har försvunnit helt det senaste året.
https://www.nyteknik.se/energi/allt-farre-investeringar-i-ny-svensk-vindkraft-7026972
 
  • Gilla
zno och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Kärnkraft är enda lösningen, i synnerhet i framtiden med fossilbilar ersatta av elbil. Annars är det kol som gäller.

Vind, vatten, sol är alla bra men är inte pålitligt nog som bas.
 
  • Gilla
zno
  • Laddar…
O O skrev:
Kompletterar med en relaterad frågeställning till BJKALLE:

Berätta gärna oxo hur mycket avfall i form av giftiga ämnen och tungmetaller dessa batterier/energilager genererar. Batterierna har kort livslängd. Hur löser man slutförvar av detta avfall?

Har vi råmaterial tillräckligt? Antagligen inte, så var någonstans skall gruvorna ligga och brytningen ske. Gränna eller något u-land?
Batterierna återvinns. De första batterierna byggda av återvunnet material finns på marknaden nu. Råmaterialförsörjningen till batteritillverkningen är ett problem, med den elektrifiering som ska.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
All el säljs för samma pris. Sedan kan man lägga till tjänsten ursprungsgarantier. Det är i allmänhet en marginell kostnad. Men det blir definitivt inte billigare med någon typ av ursprungsgarantier. Jag har alltid gått på lågt pris, men ändå flera gånger hamnat på avtal med ”miljö el” dvs vinds, sol och vatten.

Jag är lite förvånad att detta kan vara vara en nyhet. Är folk så okunniga om elmarknaden?
Med tanke på vad som framförs i debatten borde jag nog inte bli förvånad.
Det är klart att det bör blir billigare utan ursprungsgarantier, min originalfråga gällde just att jag inte ville ha endast miljö-el utan även kärnkraft, delvis i förhoppningen att få den priset samt att jag tror att kärnkraft är en viktig del i energiproduktionen en bra tid framöver.

Det var absolut en nyhet för mig att all el kostar samma. Och det var just min okunskap om detta ämne som föranledde att jag skapade tråden.
 
  • Gilla
Matt the Hut
  • Laddar…
Sådärja, då är valrörelsen inledd. Grattis alla ni som förbrukar 2000 kWh eller mer per månad, ni kommer att få 6000 kr av snälla farbror Damberg strax innan valet. Glöm inte det när ni sedan skall lägga eran röst, host host...

Och för alla er som ligger på 1999 och mindre: lång näsa! :p
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nej, så tycks det inte alls vara. Även om det forfarande är luddigt.
 
Kraft som genereras från alla källor (stenkol, naturgas, vatten, vind, sol, kärnkraft) handlas på samma marknad. Det betyder att det i allmänhet (med undantag för specifika rabatter) inte finns någon skillnad i pris till slutkunden.

Jag har ett rent vindkontrakt så tekniskt sett bör den kraft som läggs ut på nätet för att täcka min förbrukning inte påverkas av nuvarande brist på naturgas i Europa. Men det är det ändå.
Tyvärr...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Var det där svar på de frågor jag ställde om vindkraft??
Staten ger jämfört med andra verksamheter/annan kraftproduktion (förutom vattenkraften och följderna av en riktig dammolycka) ett evigt bidrag till kärnkraften: friskrivning från skadestånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Matt the Hut Matt the Hut skrev:
Skulle ni rekommendera kärnfull.se eller kärnkraft.se?
Jag gillar också roliga bilder på fakturan, men det hjälper mig inte att få ihop ekonomin.
Kärnfull.se verkar ha timspriser men jag ser inte om detsamma gäller på kärnkraft.se.
Varför inte köpa direkt från vattenfall? Där kan du välja elavtal med ursprungsgaranti från kärnkraft.
Kärnfull.se/kärnkraft.se känns som en onödig mellanhand?
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Det är bara att kolla compricer och se vem som är billigast. Men inget är billigt just nu.
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Dessa levererar enbart kärnkrafts-el: https://www.karnkraft.se/
 
W Wagner skrev:
Dessa levererar enbart kärnkrafts-el: [länk]
Jag undrar hur många gånger den länken förekommit i tråden nu...
 
zarkov zarkov skrev:
Jag undrar hur många gånger den länken förekommit i tråden nu...
Inte så många gånger! :D Såg inte att det var så många sidor i tråden förrän efter jag postat, annars hade jag gjort en sökning innan.
 
 
  • Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.