Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller SKV möjlighet till omvänd bevisbörda, så om man tänker efter 2 sekunder (OK; har man under IQ 110 så tar det väl lite längre tid) så inser man att det måste vara så.
Skulle skatteverket liksom i brottmål, vara tvungen att bevisa allt bortom det minsta tvivel, så skulle inte många betala någon skatt, utan alla skulle "råkat tappa bort" sina handlingar och verifikat.

Så det bevis som skatteverket ofta kräver in är ganska naturliga grejer, att du har ordning på dina papper helt enkelt, att du kan visa upp dina verifikat. Eller att du kan visa på varför du har den körsträckan till jobbet och varför inte tunnelbanan fungerar för dig, osv.
Jag har inga anekdotiska bevis på att SKV missbrukar sina möjligheter, själv tycker jag alltid att de har varit hjälpsamma. .
Precis så tolkade jag den bekant jag har som jobbar på skatteverket. Inget misstänkt så kollar de troligen inte alls. Om man har avvikande "siffror" (tex låg lön, eget bolag, dyrt hus alternativt mycket reseavdrag eller annat) så kommer de att kolla närmare på siffrorna manuellt.

Jag trodde dock att man blev sköntaxerad först efter man inte kunnat presentera och lämna in en OK redovisning. Är det så är det väl helt självklart. Om man inte kan lämna in alla kvitton och alla transaktioner man haft så är det väl fullt rimligt att skatteverket får bestämma vilken skatt man ska betala. Sannolikt ökar incitamentet att leta upp kvittona och lämna in dem i det fallet, vilket nog är syftet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår till fullo, då det är vad jag kört med under de flesta åren i mitt liv, typ 20 år gamla häckar...
Jag har ägt sådana bilar också, först riktigt billiga, sen såna som var kanske 8 år gamla och jag sen körde 10-15.000 mil till med, på slutet genom att serva och reparera själv.

Sen har jag haft ett antal nya leasingbilar.

Det jag inte haft är 2 år gamla begbilar. Man ska fortfarande ut med väldigt mycket pengar som inte går att casha (jag har aldrig tagit billån). Får se vad det blir nu som nästa bil...
 
Och kanske att man ser sitt eget bilägande som referensram för andras.
Finns väl inget så subjektivt som en bil.
Jag som byter bil när en ny modell presenteras och som jag tycker passar, provkör inte, har beställt bil som bara finns på bild och sedan kör jag bara när den levererats. Roligt första veckan med lite nya funktioner, men sedan åter tillvardagen. Men har full förståelse för att andra kan tycka det vansinnigt.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det är ganska vanligt med bilägande i hela spannet mellan att köpa ny bil varannat eller var tredje år till att köra runt med 20-30 år gamla bilar som man mycket väl kan sköta om bra och trivas med.
Innan vi kommer till "extremt bilägande" tror jag vi har passerat de flesta som skriver i dessa trådar.
Att köra Lamborghini eller Koeningsegg till vardags kanske kan kallas extremt, eller köra A-ford.

Det jag upplever är att många inte förstår vilket slags bilägande som frasen_36 och några andra syftar på.
Jag förstår till fullo, då det är vad jag kört med under de flesta åren i mitt liv, typ 20 år gamla häckar, aktivt letat efter problemfria (typ Mazda) men osexiga, ty då blir de billiga både i inköp och drift.
All värdeminskning är avklarad, det har blivit billigt bilägande, och istället för ev dyra reparationer (om någon sånt händer, det gör det ju) så blir det skroten och sen öppna garagedörren och släppa in ett nytt "lik".
Klarar bilen ett år innan skrotning så har den ändå inte kostat mer än 3-6 månaders leasing.
Så allt som fungerar efter 6 månader börjar ticka in "vinst".

Oj, måste jag ha 2 nya däck, OK, det var 2 veckors leasingkostnad där ... shit !!
Som sagt, man kan sätta vilka ord man vill på det men man måste lite utanför de flestas zon för att möjligtvis komma billigare undan, inte anekdotiskt utan generellt. Även en äldre bil har ju värdeminskning, köper man en bil för säg 30k så förlorar man ju dessa när man skrotar den, reparationer är också mer sannolika på denna bil, skillnaden är inte så stor som man kan inbilla sig. Sen finns det såklart de som har gården full av reservdelar och både verkstad, tid och erfarenhet för att hålla igång denna äldre bil, men då får man nog erkänna att det är en sällsynt kombo. Detsamma gäller om du köper dyrare bilar, jag skulle säga att även vardagsracers, Porsche osv hamnar utanför kalkylen, då blir det billigare att köpa och vårda ömt.

3.1 av Sveriges 4.9miljoner bilar är 10 år eller yngre, då har du en grupp på 140.000 bilar av årsmodell äldre än 1985, dessa är kanske inte bruksbilar på det sättet.
 
Maskintok skrev:
Varför 205/45-17?
Varför inte 205/60-16
eller 205/55-16?
mer gummi och betydligt mer mönster..
Betydligt ner mönster? För samma däckmodell skiljer det inte mellan de storlekarna.
 
A
K Kane skrev:
Betydligt ner mönster? För samma däckmodell skiljer det inte mellan de storlekarna.
satt och kollade detta igår.
Det är ingen skillnad i mönsterdjup.
Men det skrev jag inte heller.

utan betydligt mer mönster.. när det är lite gummi så blir det färre mönster i däcket.
Detta för att inte mönstret skall släppa och skada andra fordon eller personer samt att däcket inte ska gå sönder..
ju mer mönster i ett däck ju bättre väggrepp och rensning har du.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
utan betydligt mer mönster.. när det är lite gummi så blir det färre mönster i däcket.
Detta för att inte mönstret skall släppa och skada andra fordon eller personer samt att däcket inte ska gå sönder..
ju mer mönster i ett däck ju bättre väggrepp och rensning har du.
Kolla igen på de 3 storlekar du tog upp; 205/45-17, 205/60-16 och 205/55-16. Var skiljer det i mönstren mellan dem som har samma bredd?
 
A
som sagt jag kollade igår och jag har förtydligat mitt inlägg mer än så gör jag inte i frågan.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
köper man en bil för säg 30k så förlorar man ju dessa när man skrotar den
Ojojoj, 30k. Inte ofta jag lagt mig på den nivån. Här har det mer varit 5-10k.

Men visst, kör jag den för 8k i två år och sen skrotar så blev det ju 4k om året i värdeminskning, så visst är det en falsk chimär att jag slipper värdeminskning. Men den är ju dock inte så stor.
Värsta de senaste 10 åren var den olycksaliga Renaulten jag köpte för typ 4k, och fick låta gå till skroten efter bara ett halvår. Och då gick det sönder saker varenda vecka, så den insåg jag snabbt att jag inte ska lägga några pengar eller möda på reparationer på.
Saker som hände, den tappade värmen, den tappade laddningen (just det löste jag dock, värmen försökte jag lösa), motorhuven gick plötsligt inte att öppna (åkte till skroten i det skicket, det var en av de sista grejerna) det sista som hände var att något i hjulupphängningen bak började klonka, då iddes jag faktiskt inte ens åla mig in under och kolla vad det var, utan åkte till bilåtervinningen veckan efter.
Förutom dessa saker var det småsaker, fönstervevar som pajade, roliga lampor som tändes, eller inte tändes etc.

Så inte är det på något viss problemfritt eller riskfritt att hålla på med gammalt junk. Men köper jag en bil för 40', och värmen och laddningen lägger av, och något börjar klonka i hjulupphängningen, så är det nog inte läge att "köpa sig fri" från bekymret genom att skrota den, utan bara att bita i det sura och ta reparationerna.

D djac skrev:
och både verkstad, tid och erfarenhet för att hålla igång denna äldre bil, men då får man nog erkänna att det är en sällsynt kombo.
Det borde vara ungefär lika sällsynt som de med ny bil ...?
För alla bilar som säljs nya har väl även en sista ägare?


edit:
Det finns lite olika uppgifter om genomsnittliga bilåldern i Sverige. Men verkar florera i spannet 17-20 år.
Då är det alltså många som blir äldre än 20 år också, iom att det finns många som är yngre. ;)
Låt mig gissa att många som skrotas tidigt är de där rosten börjat krypa lite överallt i kombination med att något dyrare att fixa händer, typ kopplingsbyte. Då inser ägaren att bilen kommer fortfarande ha ganska taskigt värde trots att den är nyreparerad för dyra pengar.
De bilar som folk köper i den åldern är nog trots allt ofta besiktigade och körbara, och man räknar med ett eller några år till, så länge inget dyrt pajar. En obesiktigad 20 år gammal är svårt att sälja för mer än en tusenlapp eller 2, och då ev till någon som behöver en reservdel.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fyfan för att köra ett sådant härke. Värt några 100k för att få köra lite bekvämt
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Jag har kört samma princip i många år och köpt bilar för ca 20-30 000. Håller dom i 2-3 år så har dom kostat 1000:- i månaden i värdeminskning, vilket är bättre än alla dyrare bilar. Oftast behövs inga stora reparationer för att hålla bilarna rullande och gör man allt jobb själv och köper delar billigt på Internet så blir det inte särskilt dyrt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
galento
Norrmännen säljer diesel till svenskar nu iallafall , en bekant nära gränsen
var inne och fyllde upp sin pickup för 14,49 / L (y) kronkursen är väl ca + 40
öre på literpriset.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan för att köra ett sådant härke. Värt några 100k för att få köra lite bekvämt
Lika mycket som några av elbilsskeptikerna i elbilstråden hävdar att "man" inte kan köpa en bil för flera hundra tusen så är det lika dumt att tro att "alla" tycker det är värt ett par hundra tusen att köra en ny bil.

Alla har vi olika ekonomi och olika preferenser. Jag kan tänka mig att leasa en bil för 500.000 men även att köpa en bil för 5.000 (mer realistiskt 15.000) att köra med, så jag täcker väl en stor del av skalan. Jag åker gärna en gammal bil, men har undvikit och aldrig haft en "pundarstil" på bilarna, dvs att de är tejpade, krockade, rosthål etc.

Eftersom jag kan tänka mig att reparera bilen själv om det behövs skulle det funka att ha en väldigt gammal bil. Om man måste lämna bort bilen för minsta småsak tror jag faktiskt att det kan bli dyrare att ha en gammal bil än en ny eller nästan ny...
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det som ofta gäller för oss som äger bil på detta viset är att vi har absolut inga låsningar på vilket märke det ska vara, eller vilken utstrålning den ska ha.
Sånt höll jag på med uppåt kanske 30-årsåldern, började helt klart avta redan efter 25.
Och efter det har jag endast sett till transportbehovet.
Bilen ska ta mitt arsle från A till B, så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som ofta gäller för oss som äger bil på detta viset är att vi har absolut inga låsningar på vilket märke det ska vara, eller vilken utstrålning den ska ha.
Sånt höll jag på med uppåt kanske 30-årsåldern, började helt klart avta redan efter 25.
Och efter det har jag endast sett till transportbehovet.
Bilen ska ta mitt arsle från A till B, så billigt som möjligt.
Jag skulle säga att detsamma gäller om man går den vägen jag kommer att gå, när min gamla häck ska utrangeras ;) , då tar man det finansiellt mest förmånliga privatleasingerbjudandet för stunden, kampanjerna får avgöra, ska man vara picky och fylla på med alla tillval så blir det kasst.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag har gjort båda delarna. Ägt en gammal häck som köptes billigt och fixade lite själv, och nu leasar jag en ny.

Båda har sina för och nackdelar. Just nu med familj, hus och garagebygge finns helt enkelt inte tid till att hålla på och fixa och trixa med gamla bilar så det fick bli leasing/bilkontobil.

På det blev jag duktigt trött på senaste VAG missfostret vi hade som konstant var trasigt. Fick ångest varje gång jag satte mig i bilen då mam bara väntade på vad som skulle gå sönder härnäst. Summa summarum landade den på 60-70k i reparationer på 4 år….
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.