F
F frasen_36 skrev:
Du kanske råkat köpa riktiga skitdäck t - till fullpris ?
Ämnat till Rkarlsson
 
F
F frasen_36 skrev:
Ämnat till Rkarlsson
Fel igen ursäkta...: Ämnat tillStyrman _jansson var det. Ursäkta
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
När vi körde taxi så körde vi 2 år per uppsättning, sommar 2 vinter 2. Bilen gick lite över 12000 mil per år. Regummerade skitdäck fick vi bara för han var snål som fan. Men de höll ändå.
Sämsta däcken man körde på var de som satt på från vw. Höll knappt en säsong :D
Jag hade nokian hakka 7 på en bil.. köper jag aldrig igen.
Sedan hade jag kumho.. de sitter där ännu och är hur bra som helst..så det är bra skillnad emellan märken..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Du kanske råkat köpa riktiga skitdäck t - till fullpris ?
Mitt var bara en ful kalkyl. De håller längre såklart. Bara drog till med 3 år. Jag vet inte riktigt hur långt mina däck håller då jag bytt bil innan däck typ. :D
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Mitt var bara en ful kalkyl. De håller längre såklart. Bara drog till med 3 år. Jag vet inte riktigt hur långt mina däck håller då jag bytt bil innan däck typ. :D
Ja den var ganska "ful" .:crysmile:
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag hade nokian hakka 7 på en bil.. köper jag aldrig igen.
Sedan hade jag kumho.. de sitter där ännu och är hur bra som helst..så det är bra skillnad emellan märken..
Sist jag köpte 4 nya var det nokian wr något. Ser att de kostade 3032 kr inkl alla avgifter, sen krängdes de för 200kr. Vet inte hur de däcken höll, sålde bilen sen krockade den.

Blev illa tvungen att köpa 2 nya till min bil i somras inför en tur till sthlm, men vet nog inte vilket märke jag köpte. Men jag gav inte så mycket.

Köpa däck för flera tusen per st skulle jag aldrig få för mig.

Bästa däcken jag kört med var nankang, förvisso satt de på en cadillac cts, så det fanns ju både tyngt och bil till det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Det kanske beror på att de 1600-2000 mil du sade att du kör är fördelar på fler bilar ?

Medellivslängd på sommardäck är 4-5k mil. Rekommenderad max ålder på många däck är 6 år sedan börjar egenskaperna försämras kraftigt. Detta med tanke på att däck får förvaras 4 år innan de säljs och fortfarande säljas som nya…
Vart sa jag 1600-2000 mil?
Har för mig att jag skrev kostnaden för bränsle :thinking:i månaden:thinking::thinking:
läst eller antagit?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.

Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
Jag är rädd för att du har lurat dig själv - eller tyvärr blivit lurad.
Däckbyte vartannat år: Hur kör du?
Priset: 6000:-/4däck är dyrt ;)
 
A
"total bränsle inköp ca 100 l.
inkl diesel..
Så ca 1600-2000 kr..
2 bilar 1 traktor.
Har inte fört bok vilken som drar mest."

Detta är och var vad jag skrev..
Så inga mil per år..
:thinking:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Däck var tredje år, kör försiktigt. 3500-4000 spänn med krängning.
Olja en tusing per år.
Några hundra till styrleder, vi bor ändå i framtida öst. säg 600 kr. typ 155 spänn månaden.
Skatt 1500 per år.
Försäkring, tror jag ligger på 150 i månaden för mig
så typ avrunda till 450 kr månaden.
Självklart ingen ränta, bilen cashar man ju om de är så billiga.

Den där minin ingick ju 1000 mil per år. Funkar inte för den som jobbar en liten bit hemifrån och kör nån tur då och då. Funkar för pensionärer.
Kunde inte klicka fram vad den kostar med 3000 mil per år.
Eftersom du inte anger någon arbetskostnad så antar jag att du servar och reparerar själv. Då jämför vi återigen äpplen och päron. I leasing ingår service på verkstad.

Sedan missas återigen bränslekostnaden. Kör du 3000 mil om året så bör den landa på runt 35-36tsek om året ( 0.67l/mil och 18kr litern) d.v.s 3000kr/månad. Skulle jag köra min el-Mini på det så landar det istället på 9000tsek om året eller 780kr per månad högt räknar. Där går el- leasingbilen plus 2220kr per månad…

Så för att summera så kostar din bil inkl. bränsle 3000+450=3450kr/månad. Detta förutsatt att inget mer än ”någon styrled” går sönder.

Jag har min Mini på 1500 mil per år och då har jag 24km enkel resa till jobbet. Ger 2900kr /månad + 500kr i ”bränsle” så totalt 3600kr/månad. Tror en ökning till 2000mil skulle innebära 175kr mer i månaden så gissningsvis en 500-hundring till för 3000mil om året. Så totalt 4100kr mot dina 3450kr i månaden. Så för 650kr mer i månaden kör jag sprillans ny bil i inkl. allt utan att oroa mig för några oväntade reparationer eller driftsstörningar. En jävligt kul bil med ska tilläggas.

Ett upplägg som just nu passar mig.
 
F frasen_36 skrev:
Ämnat till Rkarlsson
Nej JAG byter inte vartannat år. Läs vad jag skriver. Det var baserat på att man kör 2000mil om året som jag skrev. Jag kör mindre (1500 mil) och byter därför inte lika ofta.

Jag brukar få ut mellan 3500-5000mil beroende på fabrikat och modell. På senare tiden nedre delen av skalan då jag kör med lite sportigare däck där man offrar lite livslängd mot känsla och grepp.

Om du har ett bra däck i 205/45/17 som kostar under 1500kr/st monterat och klart så tar jag gärna emot tips…

Men visst på kinesiska bakelitdäck har jag hört att det går att köra upp till 8000 mil ;)
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Nej JAG byter inte vartannat år. Det var baserat på att man kör 2000mil om året som jag skrev. Jag kör mindre (1500 mil) och byter därför inte lika ofta.

Jag brukar få ut mellan 3500-5000mil beroende på fabrikat och modell. På senare tiden nedre delen av skal då jag kör med lite sportigare däck där man offrar lite livslängd mot känsla och grepp.
Jaha du ändrar dig nu från "varannat år"? Varför framförde du det som ett argument?
S Styrman_jansson skrev:
Nej JAG byter inte vartannat år. Läs vad jag skriver. Det var baserat på att man kör 2000mil om året som jag skrev. Jag kör mindre (1500 mil) och byter därför inte lika ofta.

Jag brukar få ut mellan 3500-5000mil beroende på fabrikat och modell. På senare tiden nedre delen av skalan då jag kör med lite sportigare däck där man offrar lite livslängd mot känsla och grepp.

Men visst på kinesiska bakelitdäck har jag hört att det går att köra upp till 8000 mil ;)
 
F frasen_36 skrev:
Jaha du ändrar dig nu från "varannat år"? Varför framförde du det som ett argument?
Suck. Nej inget ändrat. Läs mitt inlägg igen. Det var ett svar till maskintok som körde runt 2000mil om året.
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Nej JAG byter inte vartannat år. Läs vad jag skriver. Det var baserat på att man kör 2000mil om året som jag skrev. Jag kör mindre (1500 mil) och byter därför inte lika ofta.

Jag brukar få ut mellan 3500-5000mil beroende på fabrikat och modell. På senare tiden nedre delen av skalan då jag kör med lite sportigare däck där man offrar lite livslängd mot känsla och grepp.

Om du har ett bra däck i 205/45/17 som kostar under 1500kr/st monterat och klart så tar jag gärna emot tips…

Men visst på kinesiska bakelitdäck har jag hört att det går att köra upp till 8000 mil ;)
Varför 205/45-17?
Varför inte 205/60-16
eller 205/55-16?
mer gummi och betydligt mer mönster..
små snubblardäck är inget att ha.
Och bilden klarnar varför däcken måste skiftas.. de slits ju fortare med klena mönster... här omkring så används inte lågprofil..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Suck. Nej inget ändrat. Läs mitt inlägg igen. Det var ett svar till maskintok som körde runt 2000mil om året.
Vart skrev jag det?
läser du inte?
Jag skrev
total bränsle inköp ca 100 l.
inkl diesel..
Så ca 1600-2000 kr..
2 bilar 1 traktor.
Har inte fört bok vilken som drar mest...

Vart står milantal per år?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.