Fairlane
M Mathias1 skrev:
Jo givetvis finns det skillnad i elpriset beroende på vad man laddar. Kan man ladda hemma så blir det kanske billigare. Men det är nog rätt många som inte kan ladda hemma, likaså är det svårt att ladda hemma om man far iväg på bilsemester söderut på kontinenten. Elpriserna i Tyskland och övriga västeuropa är ju rätt höga kontra de elpriser vi hittils haft i Sverige. Tyskland har exempelvis 60% högre elpris än de nordiska länderna. I år har vi även sett en ökning utan dess like. Genomsnittpriset på el ökade med hela 554% jämfört mot 2020 hör i Sverige.
Som det ser ut nu så kommer vi nog behöva vänja oss vid elpriser på runt 2-4 kr/kWh närmsta åren. I dagsläget går ju inte elpriset åt rätt håll direkt.
Som en jämförelse kan man se på Dieselpriset vilket bara ökade 10-15% ungefär från 2020 till 2021.
Solenergi är förstås suveränt om fler väljer att investera i tekniken. I dagsläget är det inte ens en procent av den totala energiproduktionen som kommer från sol. Så detta energislag har ganska låg påverkan totalt sett.
Vänta nu? En normal barnfamilj behöver kunna dra en släpkärra som med last väger 1500 kg för att hämta saker på byggvaruhuset, men har inte möjlighet att ladda en elbil hemma?
Behöver man den släpkärran så bor man troligen i hus och har självklart möjlighet att ladda hemma.

Ja på semesterresorna får man betala lite extra för elen, så är det givetvis, men för de flesta (Nerre undantagen) så går nog 90% av resorna i närområdet till hemmet.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Jo givetvis finns det skillnad i elpriset beroende på vad man laddar. Kan man ladda hemma så blir det kanske billigare. Men det är nog rätt många som inte kan ladda hemma, likaså är det svårt att ladda hemma om man far iväg på bilsemester söderut på kontinenten. Elpriserna i Tyskland och övriga västeuropa är ju rätt höga kontra de elpriser vi hittils haft i Sverige.
Var det inte precis det jag skrev? Eftersom elpriserna varierar så stort med var man laddar så måste man ställa sig frågan "till vilket pris kommer jag att ladda merparten av alla mina kWh?"För mig när jag laddar är det ointressant om det finns många som inte kan ladda hemma. Det viktiga är om jag kan göra det.

M Mathias1 skrev:
Som det ser ut nu så kommer vi nog behöva vänja oss vid elpriser på runt 2-4 kr/kWh närmsta åren. I dagsläget går ju inte elpriset åt rätt håll direkt.
Som en jämförelse kan man se på Dieselpriset vilket bara ökade 10-15% ungefär från 2020 till 2021.
Vilka priser jämför du nu? Relevant måste väl vara hela den rörliga kostnaden för elen jämfört med dieselpriset vid pump. Tittar jag på den rörliga delen av mina elfakturor så har jag betalat i snitt 1,05 kr/kWh under 2020 och 1,74 kr/kWh under 2021. Det är en markant ökning på 66%. Men långt ifrån 554%. Dieselpriset har jag mycket sämre koll på. Enligt dagens DN kostar en liter diesel idag 20,77 kr och för ett år sedan 14,92 kr. Också en markant ökning med 39%. Har du bättre siffror än mina för dieseln?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Vänta nu? En normal barnfamilj behöver kunna dra en släpkärra som med last väger 1500 kg för att hämta saker på byggvaruhuset, men har inte möjlighet att ladda en elbil hemma?
Behöver man den släpkärran så bor man troligen i hus och har självklart möjlighet att ladda hemma.

Ja på semesterresorna får man betala lite extra för elen, så är det givetvis, men för de flesta (Nerre undantagen) så går nog 90% av resorna i närområdet till hemmet.
En släpkärra som kan lasta 1500kg är nog rätt vanligt. Bara de hyrsläp du hittar på macken brukar kunna ta ca 1300kg. Ett obromsat släp som kan lasta 750kg är jag inget fan av tyvärr. Känns mer som en leksak. Funkar kanske till o köra lite ris eller en soffa med. Men ska de på ett grusalass eller en pall pellets så kommer man inte långt med en sån kärra.
Sedan kommer vi till de som har husvagn. Ganska många barnfamiljer i alla samhällsklasser. Då har man inte bara ett släp runt 1500kg utan kanske två rentav på uppfarten. :rolleyes:
Hemester är ju skojigt men att ladda hemma för att köra husvagnen i en radie av 15 mil från hemmet för att sedan köra hem och ladda ekipaget lockar inte mig. Skulle kännas roligare att uppsöka en laddstolpe på vägen och ta en lite längre tripp än vad en laddning klarar av.
Det finns tyvärr inte bara fördelar med en elbil. Det finns nackdelar också som beror på vilka behov man har.
 
M Mathias1 skrev:
En släpkärra som kan lasta 1500kg är nog rätt vanligt. Bara de hyrsläp du hittar på macken brukar kunna ta ca 1300kg. Ett obromsat släp som kan lasta 750kg är jag inget fan av tyvärr. Känns mer som en leksak. Funkar kanske till o köra lite ris eller en soffa med. Men ska de på ett grusalass eller en pall pellets så kommer man inte långt med en sån kärra.
Sedan kommer vi till de som har husvagn. Ganska många barnfamiljer i alla samhällsklasser. Då har man inte bara ett släp runt 1500kg utan kanske två rentav på uppfarten. :rolleyes:
Hemester är ju skojigt men att ladda hemma för att köra husvagnen i en radie av 15 mil från hemmet för att sedan köra hem och ladda ekipaget lockar inte mig. Skulle kännas roligare att uppsöka en laddstolpe på vägen och ta en lite längre tripp än vad en laddning klarar av.
Det finns tyvärr inte bara fördelar med en elbil. Det finns nackdelar också som beror på vilka behov man har.
Eller så hyr man en husbil istället för att investera i en dyr husvagn som står större delen av året och samlar damm. Det gäller att vara lite flexibel och hitta nya lösningar i livet, inte gå i samma fotspår och stöna…
 
  • Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
.Vilka priser jämför du nu? Relevant måste väl vara hela den rörliga kostnaden för elen jämfört med dieselpriset vid pump. Tittar jag på den rörliga delen av mina elfakturor så har jag betalat i snitt 1,05 kr/kWh under 2020 och 1,74 kr/kWh under 2021. Det är en markant ökning på 66%. Men långt ifrån 554%. Dieselpriset har jag mycket sämre koll på. Enligt dagens DN kostar en liter diesel idag 20,77 kr och för ett år sedan 14,92 kr. Också en markant ökning med 39%. Har du bättre siffror än mina för dieseln?
Källa:
https://www.energiforetagen.se/pres...2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så hyr man en husbil istället för att investera i en dyr husvagn som står större delen av året och samlar damm. Det gäller att vara lite flexibel och hitta nya lösningar i livet, inte gå i samma fotspår och stöna…
Husvagnen hinner inte samla damm här direkt. Värdeminskningen på en 10 år gammal husvagn är väldigt låg även om man nu bara skulle använda den vid fåtal tillfällen. Eftersom den alltid står startklar kan vi vara grymt flexibla och bara köra iväg när väderprognosen visar sol.
 
M Mathias1 skrev:
Källa:
[länk]
Precis. Det var det genomsnittliga spotpriset som ökade så mycket. Inte vad några kunder betalar i rörlig elkostnad. Det är intressant på sitt sätt. Men helt irrelevant att jämföra med dieselpriset vid pump.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Skönt för er. Det är ni nog ganska ensamma om , har du barn förresten ?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skönt för er. Det är ni nog ganska ensamma om , har du barn förresten ?
Är nog ca 1/3 del av de som bor i området som har husvagn eller husbil här. Men rätt många barnfamiljer så det gör väll sitt skulle jag tro. Smidigt sätt att semestra på tycker många och klimatsmart kontra flyget.
 
M
A Avemo skrev:
Precis. Det var det genomsnittliga spotpriset som ökade så mycket. Inte vad några kunder betalar i rörlig elkostnad. Det är intressant på sitt sätt. Men helt irrelevant att jämföra med dieselpriset vid pump.
Går säkert att jämföra utifrån en massa olika data och statistik, men oavsett vilken siffra som är mest exakt så har ju elpriset ökat mer procentuellt än dieselpriset under 2021 och det är detta jag finner intressant, märkligt och faktiskt lite skrämmande. Håller du inte med på denna punkt?
Trenden i denna ökning vi sett senaste året måste ju brytas annars så blir det snart dyrare med elbilsdrift än diesel och det känns inte så bra om nu utfasningen av fossilbilar ska bli framgångsrik.
 
M Mathias1 skrev:
Går säkert att jämföra utifrån en massa olika data och statistik, men oavsett vilken siffra som är mest exakt så har ju elpriset ökat mer procentuellt än dieselpriset under 2021 och det är detta jag finner intressant, märkligt och faktiskt lite skrämmande. Håller du inte med på denna punkt?
Trenden i denna ökning vi sett senaste året måste ju brytas annars så blir det snart dyrare med elbilsdrift än diesel och det känns inte så bra om nu utfasningen av fossilbilar ska bli framgångsrik.
Mer procentuellt javisst men jämförelsen i kronor/mil tycker jag är mycket mer intressant. Det är ju pengar ut.
Elbil laddad på överskott från solcell blir bara mer o mer ekonomiskt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
En släpkärra som kan lasta 1500kg är nog rätt vanligt. Bara de hyrsläp du hittar på macken brukar kunna ta ca 1300kg. Ett obromsat släp som kan lasta 750kg är jag inget fan av tyvärr. Känns mer som en leksak. Funkar kanske till o köra lite ris eller en soffa med. Men ska de på ett grusalass eller en pall pellets så kommer man inte långt med en sån kärra.
Köra grus eller pellets på en sådan kärra är såklart ingen höjdare, ved går, men man får ta lite mindre.
En soffa, lite ris, en större TV, en tvättmaskin etc fungerar givetvis alldeles utmärkt, det är inte frågan om att det kanske funkar, det funkar. Köper man mycket pellets och/eller grus så gissar jag att väldigt många tar hemkörning.

Släpvagnarna man kan hyra på OKQ8 hittar du här: länk
Det är bara tippsläp och biltrailer som ligger över 100 kg där. En bromsad grindvagn, vilket räcker för de flesta är 750 kg.

M Mathias1 skrev:
Sedan kommer vi till de som har husvagn. Ganska många barnfamiljer i alla samhällsklasser. Då har man inte bara ett släp runt 1500kg utan kanske två rentav på uppfarten. :rolleyes:
Hemester är ju skojigt men att ladda hemma för att köra husvagnen i en radie av 15 mil från hemmet för att sedan köra hem och ladda ekipaget lockar inte mig. Skulle kännas roligare att uppsöka en laddstolpe på vägen och ta en lite längre tripp än vad en laddning klarar av.
Kommer det till husvagnar så håller jag med dig om att det är ett problem, särskilt för de som kör runt med de. för de som har husvagnen parkerad på samma camping spelar det såklart ingen roll.
Hos er var det så mycket som 1/3 med husvagn eller husbil, går jag runt i området här där jag bor (villaområde) så är det lätträknat. I det stora hela är et en ganska klar minoritet som har husvagn.
M Mathias1 skrev:
Det finns tyvärr inte bara fördelar med en elbil. Det finns nackdelar också som beror på vilka behov man har.
Självklart är det så. Det finns många människor som inte elbil fungerar särskilt väl för idag, särskilt om man inte vill förändra något. Det finns också många som det fungerar utmärkt för, vilket gör uttalande som att det inte fungerar som enda bil för normala barnfamiljer så fel. För de som behöver köra tunga släp så fungerar det dåligt om man inte tar en dyrare variant på elbil, men även då bör sträckorna vara rätt korta. Majoriteten i Sverige kör dock aldrig tunga släp. Majoriteten kör inte släp överhuvudtaget.
 
Det kanske kan intressera någon hur det går för tunga trafiken med elbilar. Jag tycker tex det kul att se hur mycket energi (eller lite) det går åt att köra lastbil i förhållande till personbil.

Så här skriver Volvo:

"Nu har det första oberoende testet av energieffektivitet gjorts med en fullastad tung helelektrisk Volvolastbil i Tyskland. Ellastbilen överträffade sin officiellt kommunicerade räckvidd och använde 50% mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett utsläppsfritt fordon med 490 kW kontinuerlig effekt och en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Den tyska lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång rutt som inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och landsvägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar under en mängd olika förhållanden.

– Jag måste säga, när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förare kommer att bli mycket förvånade över hur lätt det är att köra, hur tyst det är och hur bra den svarar. Det finns inga vibrationer alls, säger Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukning på endast 1,1 kWh/km hade ellastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

– Dessa testresultat visar att det går att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50% mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska koldioxidutsläppen, säger Tobias Bergman.

Volvo Lastvagnars mål är att elbilar ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030. År 2040 ska alla sålda nya lastbilar inte släppa ut någon koldioxid alls (well-to-wheel).

– Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapligt baserade mål har satts upp och vi vidtar åtgärder för att påskynda utvecklingen till dramatiskt lägre koldioxidutsläpp i samband med godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektrifierade utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

Fakta om testet och lastbilen:

  • Bruttokombinationsvikt: 40 ton
  • Medelhastighet: 80 km/h
  • Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
  • Batterikapacitet: 540 kWh
  • Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
  • Total testbana: 343 km
  • Total räckvidd baserad på en laddning: 345 km
  • Den testade Volvo FH Electric kan köra upp till 500 km under en normal arbetsdag om man gör en påfyllningsladdning, till exempel under lunchpausen. "

Slut citat.



Den som räknar på förbrukning och batteristorlek märker att siffrorna inte riktigt går ihop , men Volvo förklarar att 1,1 kWh/km stämmer , man räknar för batteriets välmående inte med att tömma hela 540 kWh.

Lastbilen drar i runda slängar 7gånger mer än en personbil men väger 18gånger mer.
9 gånger så stort batteri. 34 mil på en laddning. Ungeffär...

Spännande tycker jag!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Jag testade Scanias hybrid på deras testcenter i Södertälje och vilken fröjd den va på ren el, supertyst och så skön att köra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lägger in en graf på försäljning av bilar också.
Linjediagram som visar försäljning av olika bränsletyper för bilar över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.