Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
det är inte sant, det är inte dyrare att producera kk el. Det är byråkratin runt som straffar kärnkraft och ger bidrag och stöd till ”förnybar” det är våra skattepengar in som drabbas av dessa subventioner och de som tjänar är utländska aktörer som till stor del äger våra vindkraftverk. dessutom har jag aldrig fått se någon rapport om hur många hundra miljoner ton betong som vi bryter för att bygga fundament i tider med ”betongbrist”
Eller hur mycket vägar som anläggs och berg som sprängs och påverkan på geologi och vattenflöden.
 
  • Gilla
Graffen och 1 till
  • Laddar…
Jag frågade Tibber efter kärnkraftsel de sa att den inte ses som hållbar.

Det är på väg att ändras nu när sossarna lååååångsamt börjar få rumpan ur.
Sen kommer fler att erbjuda kärnel.
Dårarna i mp kommer förstås att hålla mot, till skillnad från deras klokare kollegor i Finland som faktiskt bryr sig om både landets elförsörjning och miljön.
Idag finns Kärnfull men de var lite dyra när jag kollade.
Jag köper det som är billigast.
Och det är inte vind och sol. Inte in real life.
Verkligheten tar alltid över, därav de skenande och volatila priser som vi ser nu.
Direkt kopplat till stängning av reaktorer.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Man ska var lite eftertänksam när man handlar kärnkraftsel. Undergroundrykten säger att det säljs bara till dem som har källare, för bolaget kommer när de fått nej till slutförvaret att fördela det radioaktiva avfallet på dem som förbrukat elen. Jag skulle tänka två gånger.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B
Det är väldigt stor skillnad i kostnad att driva vidare ett i princip avskrivet kärnkraftverk jämfört med drift + nyanskaffningskostnaden för ett nybyggt kärnkraftverk.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?

Samma pris antar jag, men kör forwardenergy dom "kör" bara med kärnkraft
 
B BSOD skrev:
Det är väldigt stor skillnad i kostnad att driva vidare ett i princip avskrivet kärnkraftverk jämfört med drift + nyanskaffningskostnaden för ett nybyggt kärnkraftverk.
Visst är det så, men i Sverige har vi ju avveklat fullgoda reaktorer i Barsebäck och ändå är produktionskostnaden på svensk kärnkraft klart konkurenskraftig.

Nu behöver vi ny baskraft och nya reaktorer är väl det säkraste och billigaste vi kan skaffa även om vi behöver erbjuda samma garantipris och vilkor som i England om det ska gå att locka kapital på kommersiella grunder.
 
Smacke37 Smacke37 skrev:
Jag kan bjuda in dig
Tack, jag har dock redan fått en annan inbjudan.
 
Nä, det är inte så det funkar. Du får betala samma pris, oavsett hur den producerats - även om vissa leverantörer haft ofoget att lägga på extra för "grön el"

Titta på bifogad bild, som visar hur elhandelspriset sätts.
Diagram som visar produktionskostnader för el från vatten-, vind-, kärnkraft och fossila bränslen i relation till utbud och efterfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vi får betala beror på vad den sista skitigaste kilowattimmen kostar att få fram, för det priset är nämligen spotpriset på marknaden som blir gällande för all el, oavsett hur den producerats. Produktionskostnaden för vatten, vind och kärnkraft har dock inte ökat, trots att elhandelspriset till dig och mig är skyhögt. Allt ovanför den angivna nivån för den rörliga kostnaden upp till ”linjen” är ren vinst. Jämför arean som finns under ”linjen” med den blå ytan som visar samlade produktionskostnaden. Den vita delen motsvarar det överpris vi i vinter fått betala till producenterna. Det är rätt många hundra % påslag vi haft nu i vinter, när vi är i det läge att vi har den skitigaste dyraste kolkraften och gasen som spets. ”Bättre” marginalel är billigare, och med mer kärnkraft varit det troligen varit lägre - men fortfarande orimligt högt för brunkolskraft ( dyr skit ) hade vi även när kärnkraften fanns kvar fullt ut i både Tyskland å Sverige.

Sveriges elproduktion kommer till 70% från 4 elproducenter som alla har elproduktion som ligger långt till vänster i diagrammet. Deras vinster i kommande årsbokslut, kommer vara enorma, och det är industrin tillsammans med bl.a. du och jag som bekostat det. Ägarna till elproducenterna är både stat och det privata, och ingen av dem kommer att agera kraftfullt för att minska sina vinster, så vi får nog fortsätta betala.

Har ingen färdig lösning på hur vi skulle göra istället, men en viss reglering vore nog inte fel. Kanske skulle Nordpool köpa in all el och sälja till ett genomsnittspris till marknaden, lika för alla? Idag har vi ett vinterpris på flera kronor per kWh, i somras hade vi enstaka timmar negativa elpriser och man kunde tex få betalt för att ladda sin elbil om man hade timdebiterinng. ( fast elnätskostnaden gjorde ändå att det kostade, så gratis blev det inte ) Bägge situationerna är lika orimliga för en långsiktigt fungerande elförsörjning.

https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Ö Östren Holmström skrev:
Man ska var lite eftertänksam när man handlar kärnkraftsel. Undergroundrykten säger att det säljs bara till dem som har källare, för bolaget kommer när de fått nej till slutförvaret att fördela det radioaktiva avfallet på dem som förbrukat elen. Jag skulle tänka två gånger.
Östrogen Holmström är inte kapabel att tänka ens en gång.

Kärnbränsle kan pulveriseras och spridas i världshaven där det redan finns 4.5 miljarder ton. Men det vore synd då det förmodligen kan användas på nytt.
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
Det är väldigt stor skillnad i kostnad att driva vidare ett i princip avskrivet kärnkraftverk jämfört med drift + nyanskaffningskostnaden för ett nybyggt kärnkraftverk.
Vi ska inte glömma att Staten kommer att få stå för sltuförvaret när KBS3 metodne har
Ö Östren Holmström skrev:
Man ska var lite eftertänksam när man handlar kärnkraftsel. Undergroundrykten säger att det säljs bara till dem som har källare, för bolaget kommer när de fått nej till slutförvaret att fördela det radioaktiva avfallet på dem som förbrukat elen. Jag skulle tänka två gånger.
Och förresten, 100.000 år går fort. Vira in det i lite gamla sockar och lägg det i rummet innanför pannrummet. Sen kan dina barnbarnsbarn x 4000 slänga det i metalåtervinningen.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Jag är kund hos Kärnkraft.se. Billigast? Troligtvis inte men Chang Frick säger att överskottet går till brylkräm och bensin till hans bil så det känns bra. Han sålde dessutom abonnemanget själv till mig via telefon.

Fakturaillustrationerna gör dessutom att inget belopp kan göra en sur.
 
  • Illustration av personer som reagerar på höga elpriser med en talbubbla som säger "Så här högt är elpriset".
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det är ju inte så att man får "grön" el i sitt uttag bara för att man betalar för det, det är ju inte så att nån går och kopplar om din anslutning till ett vindkraftverk om du byter en till ett annat elavtal. Man kan däremot välja det för att visa sina sympatier, därav att vi har Vattenfall kärnkraft. Sen kommer det mesta av vår el från Ringhals oavsett eftersom vi bor där vi bor, så jag får det jag betalar för. Men när vi band avtalet senast var det ingen prisskillnad på kärnkraft och "grön" el.
 
B BSOD skrev:
Det är väldigt stor skillnad i kostnad att driva vidare ett i princip avskrivet kärnkraftverk jämfört med drift + nyanskaffningskostnaden för ett nybyggt kärnkraftverk.
I Asien bygger de ny kärnkraft för 20-30.000 kr/kW.
https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/

En installation med NuScales SMR:er beräknas kosta runt 30.000 kr/kW och då kan den ersätta ett gammalt kol- eller gaseldat kraftverk med befintliga nätanslutningar.

Jämför havsbaserad vindkraft med investeringskostnad runt 25.000 kr/kW, kort livslängd och höga underhållskostnader. Dessutom måste kablar dras ut till havs, vilket staten får bekosta.
 
  • Gilla
didrix och 2 till
  • Laddar…
Ö Östren Holmström skrev:
Man ska var lite eftertänksam när man handlar kärnkraftsel. Undergroundrykten säger att det säljs bara till dem som har källare, för bolaget kommer när de fått nej till slutförvaret att fördela det radioaktiva avfallet på dem som förbrukat elen. Jag skulle tänka två gånger.
"Why NOT put it in your backyard?"

(ni bör se hela föreläsningen från början, om ni är intresserade av fakta, kunskap och liknande trams)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.