Hej,

Hur tycker ni som har Ngenic Tune att det funkar nu när det är kallt + höga elpriser?

Mvh,
Cleverton
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
C cleverton skrev:
Hej,

Hur tycker ni som har Ngenic Tune att det funkar nu när det är kallt + höga elpriser?

Mvh,
Cleverton
Jag har haft lite intrimningsproblem men efter kontakt med supporten tycker jag min nu uppför sig som förväntat, kör fastpris denna vintern så jag har slagit av elprisfunktionen!
 
Ok, bra timing på fast elpris!
Är komforten bra?
 
Några erfarenheter av besparing med Ngenic + Tibber nu med de spännande elpriserna?
 
Jag installerade faktiskt en strax efter jag skrev här.
Komforten funkar mkt bra, den håller innetemperaturen väldigt stabilt.

Besparingen beror nog mest på din värmekurva, men för mig verkar den spara en del.
Har du en för lågt inställd värmekurva och vill hålla högre temp än kurvan ger kommer det istället kosta dig mer då den kommer lura utegivaren att det är kallare än vad det är.
Så jag har timmar när jag sparar och timmar då jag använder mer kWh.
Överlag är jag väldigt nöjd.
Jag har även aktiverat att den ska undvika timmar med hög el, osäker hur väl det funkar dock.

Se min bild nedan, att temperaturen gick ner nu i dagarna beror på att jag ändrat inställningen.
Installerade i början av kurvan där.
Se även köldknäppen i början av dec.
Min kurva var inte aggresiv nog där, så där klev Ngenic in och boostade värmen.
Så där gick det extra kWh men innetemperatur var stabil.
 
  • Graf över inomhus- och utomhustemperatur samt justering av värmepunkt, indikerar energibesparing på 1875 SEK/år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brämpa
  • Laddar…
C cleverton skrev:
Jag installerade faktiskt en strax efter jag skrev här.
Komforten funkar mkt bra, den håller innetemperaturen väldigt stabilt.

Besparingen beror nog mest på din värmekurva, men för mig verkar den spara en del.
Har du en för lågt inställd värmekurva och vill hålla högre temp än kurvan ger kommer det istället kosta dig mer då den kommer lura utegivaren att det är kallare än vad det är.
Så jag har timmar när jag sparar och timmar då jag använder mer kWh.
Överlag är jag väldigt nöjd.
Jag har även aktiverat att den ska undvika timmar med hög el, osäker hur väl det funkar dock.

Se min bild nedan, att temperaturen gick ner nu i dagarna beror på att jag ändrat inställningen.
Installerade i början av kurvan där.
Se även köldknäppen i början av dec.
Min kurva var inte aggresiv nog där, så där klev Ngenic in och boostade värmen.
Så där gick det extra kWh men innetemperatur var stabil.
Tack för det. Det är just det där med att värma mindre när elen är dyr. Då sjunker väl temperaturen i huset, och är det då så dyrt att jobba upp den igen sedan när elpriset går ned att det inte ger något... Eller kan det löna sig
 
B
Rent kWh mässigt förbrukar ju huset ungefär lika mycket värme, (och har man kylt ut huset lite så jämnar förbrukningen ut sig på 24h i alla fall), men snittpriset för värmepumpens elpris skiljer sig ganska mycket från nordpool.

För nån vinter sedan hade jag det 10-15% skillnad I inköpspris på huset som helhet inkl värmepumpens förbrukning, jämfört med ett oviktat medelpris på nordpool. Skulle därför gissa att värmepumpen hade ännu större diff mot nordpool, så jag sällan diskar eller tvättar på natten... Och alltid duschar på högpristimmarna på morgonen.

Nu är ju elpriset extremt stor diff mellan dag och natt, ofta halva priset på natten. Det blir jättelönsamt med ngenic då, ifall man har lite tröghet i systemet. Men hur länge håller det på så här? Jag tror ju på att det ska vara lite diff i elpriset beroende på vinden och tid på dygnet, men nu är diffen extrem.

Och ngenic kyler ju inte ut huset. I normala fall har det varit mindre än 0.5c diff på inomhustemperaturen (märks inte i normalfallet), men jag märke att diffen ökade när elpriset blev extremt högt på dagen och extremt lågt på natten. Största skillnaden var att det var lite extra varmt på morgonen.

Nu är dock värmepumpen avställd, får värma med ved istället.

Jag köpte mest ngenic för att få till en jämnare styrning, min värmepump saknade en bra inomhustempreglering och vi har braskamin så det krävs en bra reglering för att få dessa att jobba bra ihop.
 
Hej

Funderar på en Ngenic till (fritids) huset (ett två våningshus + källare byggt 1940). Vi har jordvärmepump, IVT från 2008. Det ligger vid en skidort och vi är mest där på vintern. Tidigare ägarna körde på fullt med värme hela tiden även när de inte var där, för att inte ställa till det och ändra inställningar hela tiden.

Nu funderar jag på Ngenic för att kunna dra ner värmen till ca 8-10 grader när vi inte är där och sedan sätta igång ca 1 dag innan vi ska vara där så är det varmt när vi kommer dit. Har även haft lite svårt att justera kurvan på denna så det blir lite för kallt när det ligger runt 0 grader, men lite för varmt när det varit -20. Har inte lyckats ädra lutning på kurvan. Tänkte att Ngenic skulle kunna lösa båda dessa saker, men har inte läst om någon som använt Ngenic på detta sätt för att reglera ett fritidshus, finns den möjligheten med appen?

Vad tror ni? Kommer vi spara något att dra ner tex 2 veckor och sedan värme en vecka och sedan dra ner någon vecka igen...? Känns så dumt att ha det 21 grader året om, speciellt när man inte är där....
 
Det brukar gå att fjärrstyra semesterläget på IVT's pumpar, så ett alternativ är någon form av WiFi- eller GSM-relä så man kan avaktivera läget innan man kommer dit.
En fördel med att använda semsesterläget är att elpatronen är blockerad ett antal timmar efter att det avaktiverats för att förhindra att den går igång för att temperaturen ska komma upp igen så fort som möjligt. Med en Ngenic lär värmepumpen gasa på så mycket den kan med både kompressor och elpatron när den önskad etemperaturen höjs.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
B
@glinton Ja, det skulle fungera. Tempen inne blir väldigt jämn med ngenic, fixar fel i värmekurva. Den tar bra hänsyn till om det är mycket solinstrålning, vind osv också.
Men det är ju ett dyrt alternativ jämfört med att köra med useless förslag.

Kör man semesterläge på ngenic och går ur det, så tar den upp tempen inomhus sakta innan beroende på hur kallt det är ute. Ungefär 1 dag innan (vintertid kallt inne) börjar den smyga igång på vintern. Min kompressor går då ca 70% när den rampar upp från semesterläget, så elpatronen används inte i mitt fall i alla fall då. En klenare dimensionerad pump skulle kanske delvis använda elpatronen då.


Det verkar även finnas en del inställningar i ngenic som supporten kan justera, ifall anläggningen inte går som önskat.

Edit: korrigering text
 
Redigerat:
  • Gilla
Paztorn och 2 till
  • Laddar…
Tack för info. Osäker om det ens finns semesterläge på denna pump från 2008, inte sett något sånt i menyerna… kommer tyvärr inte ihåg vilken IVT pump det är, ska kolla i helgen när jag är där. Och även om det går att lägga till Wi-Fi modul på den…
 
B
Jag skulle kolla manualen. I land kan det finnas t.ex. en möjlighet att via vissa plintar på kretskortet styra borta/hemma läge eller nattsänkningsläge via en potentialfri kontakt.

Då kan man ta t.ex. en shelly 1 och använda den för styrning av borta/hemma läge. Behöver inte vara en ivt pryl som används.
 
  • Gilla
Paztorn
  • Laddar…
Skaffade Ngenic tune i veckan och installerade. Grymt smidig installation. Enkel app att jobba i och det syns tydligt i den att den jobbar mot spot priset. Kul att det även visas förväntad besparing. Det verkar inte heller vara några problem att ha kvar original inne givaren kopplad till värmepumpen. Iaf så läng den inte är aktiv i värmepumpens reglering.

Men frågan som jag har är om någon vet om man kan justera tillåten temperatur avvikelse?
 
A Anderscurl skrev:
...det syns tydligt i den att den jobbar mot spot priset...
Jag ser inte alls det. Tvärtom så gasar den på ibland och drar upp temperaturen över målvärdet trots att elpriset just då är skyhögt. Inte så impad.
 
B
A Anderscurl skrev:
Skaffade Ngenic tune i veckan och installerade. Grymt smidig installation. Enkel app att jobba i och det syns tydligt i den att den jobbar mot spot priset. Kul att det även visas förväntad besparing. Det verkar inte heller vara några problem att ha kvar original inne givaren kopplad till värmepumpen. Iaf så läng den inte är aktiv i värmepumpens reglering.

Men frågan som jag har är om någon vet om man kan justera tillåten temperatur avvikelse?
De använder ju utomhusgivaren för att mäta utimhustemp hos dig. Den kan du inte ta bort.

Ev. Kan de justera gränser om du kontaktar dem, har förstått att de har en del parametrar som de kan justera som vanliga användare inte får se.

Hos mig funkar elprisstyrningen klockrent. Är det väldigt billig el på natten och dyr på dagen, så drar den på så blir ca 0.5C varmare än vanligt inomhus på morgonen. Och typiskt på kvällen så släpper den ner tempen med runt 0.5C under börvärdet, och gasar på när elen börjar bli billig igen.

Är det jämna priser så kör den jämnt och fint.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.