JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Limma remsan med våtrumslim istället för att spackla in den så slipper du bubblor. Lite fusk, men väldigt effektivt.
kan man limma den direkt på skivorna, eller skall man spackla först - torka - limma remsa - torka - spackla ?

edit: hittade många svar som säger att man spacklar i två omgångar…
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tomture61
1977bjorn 1977bjorn skrev:
kan man limma den direkt på skivorna, eller skall man spackla först - torka - limma remsa - torka - spackla ?
Testade först att limma pappremsor , med våtrumslimm (eller dylikt)
Spacklade med liknande spackel du köpt .
Våtrumslimmet trängde utanför pappremsan , bara lite grann , fick ett h....e att slipa slätt / snyggt med denna metod .

För att slippa luftbubblor i pappremsor använd rätt spackel :geek:
Eller kör glasfiberremsor + billigt spackel (y)
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Testade först att limma pappremsor , med våtrumslimm (eller dylikt)
Spacklade med liknande spackel du köpt .
Våtrumslimmet trängde utanför pappremsan , bara lite grann , fick ett h....e att slipa slätt / snyggt med denna metod .

För att slippa luftbubblor i pappremsor använd rätt spackel :geek:
Eller kör glasfiberremsor + billigt spackel (y)
Tur att jag åtminstone hade jag en övningsvägg som det skall panel på…

jag kommer prova limma ändå. Får vara noggrann med limmet där bara. Alla skurna skarvar skall ändå limmas. Tänker limma hörnen också då mina provspacklade innerhörn aldrig vill torka. Har ju ingen försänkning där ändå och inpassningen av gipsen är god.

jag trodde ändå att jag gjorde enligt konstens alla regler, men tydligen inte :crysmile:

I vanlig ordning skulle jag gått till min favvo-färghandlare och köpt grejjerna där. Stor risk att jag fått korrekta produkter.

alltid lär man sig något… (fast jag verkar ju ha svårt för att lära mig enkla ting, som att inte handla på bauhaus och byggmax till exempel…)

Nä, nu skall jag försöka hålla mig ifrån de där huset, och låta det torka upp nåra dar innan jag försöker slipa något.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Till remsorna har du Jotuns gröna burk sen för bredspackling kör du Jotuns röda burk. Men skulle inte du sätta panel över gipsen? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Till remsorna har du Jotuns gröna burk sen för bredspackling kör du Jotuns röda burk. Men skulle inte du sätta panel över gipsen? :thinking:
jo, fast inte i taket :cool:
 
En liten nyhetshälsning till alla :D

spacklat och slipat en vägg samt limmat remsa. 2022 blir det att provspackla och se om jag blir nöjd med resultatet. Blir det bra går jag på taket med samma metodik. Blir det dåligt ringer jag en målare :crysmile:
 
  • Renoverat rum med spacklade och slipade väggar, stege i mitten och byggverktyg spridda runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det bubbla sig fint även med våtrumslimmad remsa… skjut mig :mad:

tyckte jag tog rejält med lim ändå… kanske måste förlimmas eller ngt :thinking:

fel dag att hålla på med detta… :rolleyes:
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det bubbla sig fint även med våtrumslimmad remsa… skjut mig :mad:

tyckte jag tog rejält med lim ändå… kanske måste förlimmas eller ngt :thinking:

fel dag att hålla på med detta… :rolleyes:
För att få det bra tycker jag att man måste "marinera" remsan. Alltså limma på gipset, sedan på med remsan och slutligen limma på remsan så den blir helt insmetad och sitter fint på gipset.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Mycket Jotun gröna burken i skarvarna sen i med remsan sen torka sen Jotun röda burken :ok:
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Mycket Jotun gröna burken i skarvarna sen i med remsan sen torka sen Jotun röda burken :ok:
Alltså… den där lilla parametern ”i med remsan sen torka” var nyckeln till det hela

Jag har varit alldeles för snabb med spacklet i andra omgången. Mitt beckersspackel är beskrivet som ”skarvspackel” så varför skulle det inte fungera?

testade en våd nu där jag spacklade och tryckte dit remsan. Väntade en timme och spacklade sedan igen - inga bubblor! Jag gissar att remsan då hinner svälla lagom innan nästa lager går på. Kanske räcker med mindre tid än så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Alltså… den där lilla parametern ”i med remsan sen torka” var nyckeln till det hela

Jag har varit alldeles för snabb med spacklet i andra omgången. Mitt beckersspackel är beskrivet som ”skarvspackel” så varför skulle det inte fungera?

testade en våd nu där jag spacklade och tryckte dit remsan. Väntade en timme och spacklade sedan igen - inga bubblor! Jag gissar att remsan då hinner svälla lagom innan nästa lager går på. Kanske räcker med mindre tid än så.
Låter bra, har du bara tillräckligt mycket spackel bakom remsan när du trycker dit den brukar det inte bli bubblor. Ingen erfarenhet av Becker men säkert likvärdigt. :beer:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Då är snart detta enorma irritationsmoment över. Blir inte klok på det, snarare dummare. Då jag uteslutit alla arbetssätt som finns återstår bara materialval. Fel remsa och fel spackel. Jag var för snål för att kassera 10kg spackel och testa andra varianter, så jag får väl skylla mig själv.

Dagens lärdom är att fortsatt handla måleriprodukter hos proffs och inte gå och gissa själv på byggvaruhus.

Har ändå testat 4 olika spackel med samma resultat
Beckers medium
Beckers finspackel
Byggmax medium
Illbruck finspackel
 
  • Spackeltester på vägg med synliga skarvar och ojämnheter, produkter inte uppfyllt användarens förväntningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Idag forceras den sista spacklingen, med bubblor och allt. Sen återstår att se om det börjar bubbla när färgen kommer på :thinking:
 
  • Renoveringsrum med väggar delvis spacklade, stegar och verktyg på golvet, och stora fönster med dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med ofärdiga väggar i spacklingsprocess, byggställningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jotuns gröna ser jag inte på listan :love:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Jotuns gröna ser jag inte på listan :love:
haha, nä. Jag var för snål för att slänga det jag redan köpt. Nästa gång så :rofl:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.