Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
N Nisse Hammer skrev:
Jag har tagit tre sprutor, och anser att alla borde vaccinera sig, men, ditt påstående att 14 000 i Sverige har dött av Covid-19 stämmer inte alls.
14 000 som hade Covid-!9 har dött, men absolut inte alla dessa dog av Covod-19.
Faktiskt stämde antalet som avled av covid under 2020 väldigt bra med antalet som avled med covid. Under första vågen var det fler som avled av covid än som registrerades som avlidna med covid och under resten av året så jämnade det ut sig.

Socialstyrelsen har statistik för hur många som avlider av covid.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Jag gillar ditt inlägg men hur kom du fram till "så att inte vaccinera sig är att ta stora risker, såväl för sig själva som för sina medmänniskor" utan att ta med ålder och bakomliggande sjukdomar i det påståendet?
Oavsett ålder och bakomliggande sjukdomar är det alltid en större risk att bli sjuk i covid än att vaccinera sig.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som narrativet hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot narrativet när man är rädd är inte så lätt
Om man ersätter ordet narrativ i ovanstående meningar mot två vanliga svenska betydelser får man:
Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som berättelsen hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot berättelsen när man är rädd är inte så lätt
och
Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som verklighetsuppfattningen hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot verklighetsuppfattningen när man är rädd är inte så lätt

Det blir rätt meningslösa meningar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
S
MaxHugo MaxHugo skrev:
Själv kör jag fortfarande på sommartid!
Aha, det förklarar varför du alltid är tvåa på bollen, jag trodde först att du var lite trög. :rofl:
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Om man ersätter ordet narrativ i ovanstående meningar mot två vanliga svenska betydelser får man:
Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som berättelsen hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot berättelsen när man är rädd är inte så lätt
och
Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som verklighetsuppfattningen hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot verklighetsuppfattningen när man är rädd är inte så lätt

Det blir rätt meningslösa meningar.
Narrativet är den berättelse av verkligheten som till exempel stormedia försöker måla upp. Den bilden måste med andra ord få plats i den trånga åsiktskorridoren och vara politiskt korrekt.
Ett exempel är:
Det är synd om kriminella och man ska inte lyfta fram brottsoffret eller de anhöriga och se berättelsen ur deras perspektiv.

Fler flumprojekt och mer pengar kommer lösa integrationsproblemen, man ska inte ställa krav.

BLM är jätte viktigt just nu (2020), men vi stoppar dem i garderoben 2021.
osv...
 
Fairlane
S DanielF skrev:
Aha, det förklarar varför du alltid är tvåa på bollen, jag trodde först att du var lite trög. :rofl:
Blir inte resultatet snarare att han är en timme före? :thinking:
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Blir inte resultatet snarare att han är en timme före? :thinking:
Ja, men han är oftast på fel plats och/eller på fel tidpunkt.
 
BirgitS
S DanielF skrev:
Narrativet är den berättelse av verkligheten som till exempel stormedia försöker måla upp.
Även den verklighetsuppfattning som alternativmedia målar upp är ett narrativ och förstås alla andras motsv. också. Det blir därför rätt meningslöst att använda ordet utan att specificera vad man avser och använda ordet på ett förståeligt sätt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
MaxHugo
S DanielF skrev:
Aha, det förklarar varför du alltid är tvåa på bollen, jag trodde först att du var lite trög. :rofl:
Blev lite fel där va ;) är inte trög bara tänker efter innan jag skriver. :heart:

Tex *trodde först du var trög* var dit svar på "att jag kör på sommartid". Så det jag skrev innan det måste fått dig att tro jag är trög, vilket var "Håller med dig!"

Men kan hålla med dig gällande media. Men tyvärr när Sveriges två största nyhetssajter, arbetar med antal "klicka" så bryr dom inte sig vad som skriver utan bara att dom skrev det först.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Även den verklighetsuppfattning som alternativmedia målar upp är ett narrativ och förstås alla andras motsv. också. Det blir därför rätt meningslöst att använda ordet utan att specificera vad man avser och använda ordet på ett förståeligt sätt.
Prata med någon annan, jag bara försökte förklara för dig vad ordet betyder.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Prata med någon annan, jag bara försökte förklara för dig vad ordet betyder.
Varför tror du att du förstår bättre vad ordet betyder än vad som står i Svensk ordbok som jag länkade till?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
harry73
S DanielF skrev:
Aha, det förklarar varför du alltid är tvåa på bollen, jag trodde först att du var lite trög. :rofl:
Det är ofta väldigt bra att vänta lite med att svara, även om man redan har ett lämpligt svar. Det finns nog fler som behöver sätta klockan lite fel.
 
S
harry73 harry73 skrev:
Det är ofta väldigt bra att vänta lite med att svara, även om man redan har ett lämpligt svar. Det finns nog fler som behöver sätta klockan lite fel.
Har redan besvarat detta...
"Ja, men han är oftast på fel plats och/eller på fel tidpunkt."
 
J
S DanielF skrev:
Prata med någon annan, jag bara försökte förklara för dig vad ordet betyder.
Fasen vilken härlig attityd du har. Älskad av många gissar jag. Tänk att få titta in i ett sånt medvetande. Kanske det går i framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fasen vilken härlig attityd du har. Älskad av många gissar jag. Tänk att få titta in i ett sånt medvetande. Kanske det går i framtiden.
Känns som @Jocke Best kastar sten i glashus...
J Jocke Best skrev:
Hoppas det finns någon form av karma som drabbar ansvariga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.