A Anders_Nilsson skrev:
För att återvända till trådens ämne så tror jag att sossarna får panik när Dacia Spring lanseras och kommer köpa upp hela årets leverans för att tvinga Svennarna att köpa Tesla och Volvo.

Jag sökte igår förgäves efter ett pris på DS men hittar inget. Är det en konspiration? Likadant med Kinesiska skitbilar (BaoJun EV300), de finns helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att köpa en MC-klassad skitbil bara den kostar lite och jag får de 70 tusen i subvention. Eller är de 70 pappen bara för bilar, inte för MC?

I alla fall ser jag fram emot att få en nästan gratis Dacia och köra den på obeskattad el från egna solceller, bara för att reta Märta.
De får gärna köpa de skitbilarna. Vi som har lite i huvudet köper bilar som har full pott på krocktester. Vi med barn tycker att de som har barn och köper en bil medvetet med 0-1 stjärna på krocktester borde omhändertas.

De funkar väl vettigt i 30 km/h inne i storstan.
 
skoge skoge skrev:
Ingen bra idé med en Spring

[länk]
Det där är vad jag avskriver som sossepropaganda. Javisst är den mindre säker än en Tesla men jag hävdar att detta är propaganda för man har fått panik.

J JohanLun skrev:
Tyvärr så måste bilen kosta minst en viss summa för att få de 70.000, jag har varit sugen på en Spring och också velat ha ett pris och att den ska börja säljas men har för mig jag kom fram till att den skulle generera en bonus på runt 45k om den är prissatt som tex i Rumänien.

Icke desto mindre, den och andra billiga elbilar är nog det som kommer få elbilen att slå igenom, iallafall om man gör som i tex Rumänien att man har en bonus på halva bilens försäljningspris och det man betalar är mindre än en motsvarande fossilbil (typ under 100.000).

Orkar inte leta upp inlägget och citera, men jag tror en anledning till att bidrag till laddbox kräver att den 1) är uppkopplad 2) har kWh mätning är att kunna differentiera skatten på hushållselen så att det som laddar bilen blir dyrare. Många kommer nog smygladda på schuko om detta inträffar. :D
Hittar ingsa krav på att laddbox måste vara uppkopplad. Har du källa?
 
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Han var ju inte lika mycket för att radera historien genom att ta bort statyer m.m.
Det skulle han varit ifall USA haft ett demokratiskt och progressivt förflutet, då hade det varit fel personer som stod statyer enligt Trump.

Dock är jag själv generellt emot historieförfalskning och historiemörkning. Jag tycker att i princip allt ska få vara kvar, det visar ju på varifrån vi kommer och att vi faktiskt har lyckats förbättra oss.
Jag tycker inte att det ska klippas i barnfilmer eller att statyer ska bort, inte heller ska Auschwitz rivas eller röda khmerernas illgärningar glömmas.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De får gärna köpa de skitbilarna. Vi som har lite i huvudet köper bilar som har full pott på krocktester. Vi med barn tycker att de som har barn och köper en bil medvetet med 0-1 stjärna på krocktester borde omhändertas.

De funkar väl vettigt i 30 km/h inne i storstan.
Indoktrineringen i skolan fungerar. Tycker du folk som kör barn på MC också skall få dem omhändertagn? Ditt inlägg luktar klassförakt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det där är vad jag avskriver som sossepropaganda. Javisst är den mindre säker än en Tesla men jag hävdar att detta är propaganda för man har fått panik.


Hittar ingsa krav på att laddbox måste vara uppkopplad. Har du källa?
Vad har NCAP med sosse-fasoner att göra?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Indoktrineringen i skolan fungerar. Tycker du folk som kör barn på MC också skall få dem omhändertagn? Ditt inlägg luktar klassförakt.
Ja barn som sitter i bilstol anser jag inte ska åka mc. Men sen skiter jag i andra vuxna människor såklart om de gör aktiva val att köpa dödsfällor.

Tyck du gärna det. Det finns ett par viktiga preferenser när jag köper en bil som min familj ska åka i. Och det ena är krocktesterna.
Jag skulle tex aldrig sätta min unge i en volvo 940.

Vad menar du med indoktrinering i skolan? Tror du jag vurmar för en bil på en halv miljon?
 
R Rkarlsson skrev:
Ja barn som sitter i bilstol anser jag inte ska åka mc. Men sen skiter jag i andra vuxna människor såklart om de gör aktiva val att köpa dödsfällor.

Tyck du gärna det. Det finns ett par viktiga preferenser när jag köper en bil som min familj ska åka i. Och det ena är krocktesterna.
Jag skulle tex aldrig sätta min unge i en volvo 940.

Vad menar du med indoktrinering i skolan? Tror du jag vurmar för en bil på en halv miljon?
Indoktrinering genom att du anser att man skall omhänderta barn för att föräldrarna måste prioritera. Volvo 940, om du inte ha råd att byta då? Du kanske är en ensamstående mamma som fått bilen av din släkting och bor på landet med låga inkomster. Eller du kanske just genomgått en skilsmässa och väljer att prioritera boendet så dina barn får gå i en bra skola. Själv har jag en arbetslös fru utan bidrag så jag förstår att dolk måste prioritera.

skoge skoge skrev:
Vad har NCAP med sosse-fasoner att göra?
Sossarna snackar gärna om att vi skall ställa om till elbilar och deklarerar stolt att du får 70 tusen men skulle den verkligen komma en utmanare och bonus malussystemet börjar gå back skall du få se på annat ljud i skällan.
 
Jag kollade på Transportstyrelsen. Bonusen för en ren elbil får högst uppgå till 25% av bilens nypris. Hoppas Dacia då kan höja priset till 280 tusen och inkludera fri el för 50-70 tusen. Eller kommer myndigheterna att reagera mote ett sådant upplägg?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Indoktrinering genom att du anser att man skall omhänderta barn för att föräldrarna måste prioritera. Volvo 940, om du inte ha råd att byta då? Du kanske är en ensamstående mamma som fått bilen av din släkting och bor på landet med låga inkomster. Eller du kanske just genomgått en skilsmässa och väljer att prioritera boendet så dina barn får gå i en bra skola. Själv har jag en arbetslös fru utan bidrag så jag förstår att dolk måste prioritera.
.
Om du inte har råd att byta från en volvo som förövrigt är dyra idag. Så har de samtidigt inte råd att köpa en livsfarlig spring.
Och då får de ju välja bil efter omsorg, det finns många billiga bilar som har mycket bättre resultat än både spring och 940.

Om man är arbetslös så är problemet inte bilen om man inte bor i glesbygd. Man måste ju priorietera såklart förstår du väl.

Men för att återgå till ämnet så att köpa ny bil och välja en spring är katastrof. De borde inte få sälja bilen i ett land som Sverige osm ska skryta om hur säkra de är.
 
P pmd skrev:
Man måste deklarera även inkomst av kapital så vitt jag minns, så jag förstår inte riktigt hur han kunde bli misstänkt för nolltaxering.

(Nolltaxering är f.ö. inte ett brott, utan det som eventuellt kan vara ett brott är den underliggande orsaken till nolltaxeringen).
Jag misstänker att Anders "Pappsen" inte var 100% transparent mot sin son med hur hans skatteupplägg var. Eller var det en Malmgrens träning i högerpolitik så han var det men vi inte har fått hela historien här. (och ett tips till Anders om det var i nutid är att om man trampat i klaveret ska man stå stilla, skriv inget mer för "pappsens" skull).

En bekant har jobbat på skattemyndigheten, och för massor av år sen fick jag höra lite historier om hur de hittade fuskare. En typisk variant är pizzerior som säljer väldigt få pizzor, då kan man tex titta på mängden mjöl som köps in och komma fram till att inlämnade uppgifter inte är trovärdiga. Om man då inte kan visa att man har grund för det man lämnat in kan man sköntaxeras.

Samma sak med krogar, där fanns krogar som lämnade in (vad skattemyndigheten ansåg) felaktiga deklarationer, eller helt enkelt som i ett fall, inte lämnade in nåt alls - de kastade hela bokföringen och lät sig bli sköntaxerade, det pågick i ett par år där skattemyndigheten varje år tog i från tårna och taxerade upp dem för vad de trodde de tjänade och tänkte att de när de fick skatt högre än vad de skulle fått om de var ärliga skulle lämna in en korrekt deklaration. Men jag tror det slutade med indraget alkoholtillstånd och den vanliga snurran att krogen byter ägare till alla släktens kusiner.

Ett sätt som skattemyndigheten gjorde för att bekräfta sina misstankar om tex fusk med kassaapparater är att beställa en udda drink i baren, sen sitter två anställda på skattemyndigheten och räknar allt som folk beställer under säg 20 minuter, beställer en ny "uddadrink", sen begär man ut kvittot på allt som köpts mellan dessa två tidpunkter.

En annan historia jag fick berättat var en familj där de två vuxna och två barn alla jobbade på samma "bruk" och alla fyra drog fullt bilavdrag till jobbet. Då tyckte skattemyndigheten försiktigt att de skulle visa att de behövde åka på olika tider alla fyra och varför de inte kunde samåka under några av årets dagar. De fick tillbaka typ ett "f-k you, skit i det", varpå de begärde in att få se samtliga bensinkvitton, besiktningsunderlag mm för att de skulle visa att de faktiskt kört de mil under den tid de påstod. Vilket förstås de inte kunde visa.

I många fall tror jag det handlar om att folk som får skattemyndigheten på sig har "fuskat" så att de kör firmabilen privat, tar ut låg lön men slussar ut pengar på andra sätt, antingen svart eller genom att sätta pengarna på utländska konton där man sen kunde "slussa tillbaka" pengarna till Sverige utan att det "syntes", men lika fullt var att smita från skatten. Dessa saker är rent brottsligt. Teoretiskt kan ju en företagare även anställa barn, fru etc för att låta alla i familjen få en inkomst från företaget och på så sätt minska marginalskatten. Att ta hög utdelning och låg lön är väl skatteplanering och jag antar det är ok om man håller sig till vad reglerna tillåter.

Jag misstänker att Anders "pappsen" levde ett lite för lyxigt liv för att "nolltaxera" år efter år och att skattemyndigheten hade hittat nån form av indikation på att tex vardagsbilen egentligen var en ren firmabil, att projektorn i vardagsrummet egentligen skulle stått i konferensrummet på jobbet osv.

Jag har full förståelse för att folk vill minimera sin skatt och att de som har chansen ofta försöker.
Men jag har samma förståelse för att skattemyndigheten gör vad de kan för att slå hål på de med ett alltför kreativt sätt att betala låg skatt...
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du inte har råd att byta från en volvo som förövrigt är dyra idag. Så har de samtidigt inte råd att köpa en livsfarlig spring.
Och då får de ju välja bil efter omsorg, det finns många billiga bilar som har mycket bättre resultat än både spring och 940.

Om man är arbetslös så är problemet inte bilen om man inte bor i glesbygd. Man måste ju priorietera såklart förstår du väl.

Men för att återgå till ämnet så att köpa ny bil och välja en spring är katastrof. De borde inte få sälja bilen i ett land som Sverige osm ska skryta om hur säkra de är.
Min poäng är att det är inte första gången Dacia är i blåsväder gällande säkerhet men man måste se till omständigheterna. Pendlar du på motorväg är det ytterst liten risk för kollision med hög relativ fart. Kör du defensivt och på vägar med liten trafik minskar risken ytterligare. Kör du jouren i något yrke med mycket 90 km/h på klass 2-3-vägar kanske inte Spring är idealet. Men varje person har en unik ekonomi.

Bodde jag med barn i ett dåligt område och kan köpa en billig Spring på avbetalning och då kan flytta till ett bättre område med mer pendling som plötsligt blir billig eftersom jag laddar med hushållsel skulle jag inte tveka. En gammal 940 drsr ju mycket bensin så behöver man köra mycket kan en ny Spring bli billigare lite beroende på hur leasingkontrsakten kommer att se ut. Eller om man köper den rakt av och servar själv. Är troligen inte så mycket att serva på en sådan bil.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Hittar ingsa krav på att laddbox måste vara uppkopplad. Har du källa?
Naturvårdsverkets krav för ladda-hemma-stöd lyder: ”Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad” HALO uppfyller samtliga dessa krav. Mer information kring Naturvårdsverkets reglering hittar ni här och här.
https://www.mynewsdesk.com/se/charg...are-och-ladda-hemma-stoedet-vad-gaeller-70089

Jag har inte orkat tråla vidare på länkarna, det går säkert att göra det. Jag vet att jag och en kollega installerade box ungefär samtidigt och vi diskuterade just detta. Kollegan köpte billigaste boxen utan uppkoppling och mätning och installerade själv, jag tog in elektriker och sökte bidraget. Han bedömde han inte kunde söka bidraget, men kom ändå undan billigare än mig totalt sett.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Min poäng är att det är inte första gången Dacia är i blåsväder gällande säkerhet men man måste se till omständigheterna. Pendlar du på motorväg är det ytterst liten risk för kollision med hög relativ fart. Kör du defensivt och på vägar med liten trafik minskar risken ytterligare. Kör du jouren i något yrke med mycket 90 km/h på klass 2-3-vägar kanske inte Spring är idealet. Men varje person har en unik ekonomi.

Bodde jag med barn i ett dåligt område och kan köpa en billig Spring på avbetalning och då kan flytta till ett bättre område med mer pendling som plötsligt blir billig eftersom jag laddar med hushållsel skulle jag inte tveka. En gammal 940 drsr ju mycket bensin så behöver man köra mycket kan en ny Spring bli billigare lite beroende på hur leasingkontrsakten kommer att se ut. Eller om man köper den rakt av och servar själv. Är troligen inte så mycket att serva på en sådan bil.
De flesta kör inte motorväg som pendling. Många kör på mötesfri väg.
Dacia som helhet är skitbilar, så om man vill ha problem får man såklart köpa en sådan.
Kör man i något yrke så hoppas jag att ingen chef sätter sin personal i sånt. Tyvärr sätter ju hemtjänsten sina anställda i Zoe.

Om jag hade bott i ett dåligt område så hade jag fortfarande aldrig köpt något som heter dacia. Men vi har olika preferenser, vissa vill köpa något skit och de ska de få göra. Det är ju därför dacia lever ens idag.

Klart elbilen inte har mycket att serva, men du kan räkna med en del annat pga märket =)
 
J JohanLun skrev:
[länk]

Jag har inte orkat tråla vidare på länkarna, det går säkert att göra det. Jag vet att jag och en kollega installerade box ungefär samtidigt och vi diskuterade just detta. Kollegan köpte billigaste boxen utan uppkoppling och mätning och installerade själv, jag tog in elektriker och sökte bidraget. Han bedömde han inte kunde söka bidraget, men kom ändå undan billigare än mig totalt sett.
Jag har Bingat men ser inget om detta på någon myndighetssida. Sedan ser jag inget krav på uppkoppling. Det skall gå att mäta och debitera men detta kan man göra med en enkel display.

Förhoppningsvis handlar det bara om att man vill att du t ex skall vara förberedd på att sälja el själv från dina solceller. Men strunt samma, man kan ju köpa den billigaste boxen man hittar och strunta i bidraget alternativt bara sätta upp ett CEE utanför garaget. Skatteverket lär inte kunns skönstaxera dig för ett CEE. Gäller bara att bilen inte har stöd för att rapportera dig till Skatteverket hur mycket du laddat så de kan samköra alla dataregister.

Känner att jag bör smälla upp solceller med ett dolt batteri fortast möjligt när jag får mitt nästa hus så man kommer undan. Eller kanske kommer patruller och sätter gevärskollen i ryggen på de som inte bygger om till total övervakning.
 
R Rkarlsson skrev:
De flesta kör inte motorväg som pendling. Många kör på mötesfri väg.
Dacia som helhet är skitbilar, så om man vill ha problem får man såklart köpa en sådan.
Kör man i något yrke så hoppas jag att ingen chef sätter sin personal i sånt. Tyvärr sätter ju hemtjänsten sina anställda i Zoe.

Om jag hade bott i ett dåligt område så hade jag fortfarande aldrig köpt något som heter dacia. Men vi har olika preferenser, vissa vill köpa något skit och de ska de få göra. Det är ju därför dacia lever ens idag.

Klart elbilen inte har mycket att serva, men du kan räkna med en del annat pga märket =)
Beror ju på kontraktet och garantin. Dagens Dacia erbjuder service- och garantikontrakt upp till 5 år. Sedan får väl bilen betraktas som avskriven.

Men jag hoppas även på kineserna och att de skall ta in riktiga skitbilar för att pressa marknaden.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.