M Villa Minkhe skrev:
Fina kostnader inför julledigheten
6381 kWh på en månad är ju knappast normalförbrukning?
 
B Björn Johannesson skrev:
Hej, min kommentar är att det har väl inte undgått någon att vi har ett mycket instabilt läge med okunniga politiker som sitter på beslutande positioner i allt, och i synnerhet energiberedskapen. Man kan när som helst binda sitt elavtal till ett mycket rimligt elpris. Om man tex binder 3 år blir det ca 70 öre/ kwh. Är man inte nöjd med avtalet kan man bryta det och betala en väldigt blygsam straffavgift.
Så sluta gnäll och bind era elavtal tills det politiska läget är stabilt.
Tycker du dessa priser är mycket rimliga att binda upp sig på? Du kan inte jämnföra andra år när de kanske skilt sig några 1000kr mellan fast och rörligt.

December:


Fast elpris 1 år 230.00 (287.50) öre/kWh


Fast elpris 2 år 170.00 (212.50) öre/kWh


Fast elpris 3 år 149.00 (186.25) öre/kWh


Rörligt elpris 201.70 (252.13) öre/kWh (december)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara av det vi ser i denna tråd så kan jag förutspå vissa akutåtgärder vad gäller moms, skatt osv i närtid. Vanligt folk måste kunna klara sig annars funkar det inte, allt havererar.

Inget som kan vänta till nästa val. Akut kris nu.

Agera.
Eller så kanske småhusägare skall börja se över isolering och andra värmetjuvar. Ofta får folk rådet både i liknade forum eller av kommunens energirådgivare att det är billigare att montera in en luft/luftvärmepump än att isolera vinden/taket, väggar, byta fönster, bila bort den oisolerade betongplattan och ersätta med en isolerad med vattenburen värme, montera in ett FTX-aggregat eller att byta ut oljebrännaren i pannan och byta emot en pelletsbrännare. Naturligtvis kostar dessa åtgärder mer än att montera in en luftvärmepump men i december och alla andra dagar på året var jag nöjd med att jag hade gjort ovanstående. Man måste även som individ ta ett ansvar för sin investering som ett småhus är. Speciellt som vi traditionellt haft förhållandevis låga elpriser jämfört med övriga Europa. Sedan kan man tycka vad man vill om bidrag/subventioner till personer i samhället men man måste även de om sitt egna hus som husägare.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
3486kwh
Rörligt avtal (189öre/kwh + skatt + AVGIFTER.)

11600kr för december månad.

204m2 hus med källare byggt 1967
Luft/vatten och luft/luft pump.

Hade räknat högt på 9000kr för dec
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Avsluta den direktdrivna elen. Det går inte nu. Kan du inte sätta in kaminer och ha luftvärmepumparna som grundvärme då du inte är hemma och kan elda ? En gammal vedspis sparar mycket pengar och ger trivsel och är riktigt trevlig att se på tycker jag. Solvärme lönar sig så klart men det är dyrt att installera och det blir säkert skatt på det sedan då tillräckligt många skaffat det. Regeringen äger ju solen.
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Bara av det vi ser i denna tråd så kan jag förutspå vissa akutåtgärder vad gäller moms, skatt osv i närtid. Vanligt folk måste kunna klara sig annars funkar det inte, allt havererar.

Inget som kan vänta till nästa val. Akut kris nu. Agera.
Socialdemokraterna skiter fullständigt i detta.
Kom ihåg detta när ni röstar i September...
 
  • Gilla
Mathias01 och 18 till
  • Laddar…
M Matte1952 skrev:
Elpriserna skenar och även dieselpriset. Vem är ansvarig om inte regeringen som inte kan hantera denna energikris som drabbar hela svenska folket. Rödgrönt styre har skapat detta kaos. Dags att protestera mot detta vansinne!
Du borde läsa på. Nästan hela Europa har gemensam elmarknad. Vad tycker du att regeringen ska göra åt det.
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 8 till
  • Laddar…
Min landade på 17.000, helt jävla sjukt är det.
Blir nog att binda i maj, struntar i om det blir lite dyrare på sommaren men man slipper ju ta lån för att betala elen under vintern iaf
Nu klarar jag väl av den här vintern men man vet ju inte hur det blir nästa år.
 
  • Gilla
Melody81
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Du borde läsa på. Nästan hela Europa har gemensam elmarknad. Vad tycker du att regeringen ska göra åt det.
starta upp kärnkraftverken? Planera nya byggen av dessa ?
 
  • Gilla
zno och 5 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Oouch den var inte kul, men för att strö salt i såren.
Kom ihåg att vi hade gott om billig el i nu i somras.
Det berodde nog på var i landet det... Hade redan i somras drygt dubbelt så höga elräkningar som förra sommaren...
 
G GVR4 skrev:
Dom som beklagar sig bor nog främst i elområde 3 och 4. 1 och 2 har låga priser. Finns inga avtal för 70öre i elområde 4
Ok, 79 öre just nu.
https://www.elskling.se/
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Frågan är vad priserna på bundna avtal kommer vara i framtiden dock. Eller om dom ens kommer finnas alls:thinking:
Självklart så kommer inte energibolagen att sätta det bundna priset så att dom förlorar pengar o går i konken - så det är nog bara att hoppas på att regeringen gör som Norge och skippar alla skatter, moms o pålagor dom lagt på elen
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Ok, 79 öre just nu.
[länk]
Stämmer.
 
B Björn Johannesson skrev:
Ok, 79 öre just nu.
[länk]
Visa gärna var du hittar 79 öre i elområde 4
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
140kvm, 1,5 plan. 1980. SE4. November och december landade på 6100kr sammanlagt. Den sved tyckte jag men när jag läser era summor så var ju min jävligt billig.

Jan och Feb ska vi sänka värmen ytterligare hemma och fortsatt ha stängt i alla rum som inte används.

Det här är sjukt.
Har haft en inomhustemperatur på mellan 10 och 15 grader hittills under vintern... Har ändå mer än dubbelt så höga elräkningar som förra vintern med ca 23 grader inomhus.
Men jag värms av hoppet på att mp äntligen åker ut i september.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Vardagsrum och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.