C
Har inte heller upplevt att akrylfog skulle ha någon direkt stark lukt.
Vill man ha något "kemikaliefritt" kan man ju trycka dit drev av lämpligt slag.
 
Skumpe
Nu är det fixat och det var mer jobb än det verkade (som vanligt).

Hade fyra lister att fästa.

Den första mellan trappa och parkett på andra våningen. Här satt inte betong utan gipsskiva under som man skruvat i. Jag upptäckte att det inte går att fästa saker i gipsskivor uppifrån därför att de spricker.
Jag satte en träpinne i mellanrummet och spikade fast den i parketten. I denna pinne skruvade jag fast listen. Resultatet blev bra men det är inte helt stumt när man går på listen, det finns en liten svikt som de flesta inte tänker på.

De andra tre var som på bilden jag postade, mellan klinker och parkett på bottenplan med betong under. Den första hade problemet jag beskrev ovan med för grunda hål för att kunna använda vanlig plugg (jag ska tillägga att det inte stämde att hålen i nya listen var samma som den gamla det såg bara ut så därför att avståndet mellan dem var samma).

Jag tog träplugg, doppade i lim och slog ner i hålen. Slog av träpluggen i höjd med betongen och sedan ner med en liten spik i träpluggen som jag knipsade av med ungefär 10 mm som stack upp. Fyllde på med latexfog och sedan hade jag två olika trästavar en 10x10 mm och en 13x10 mm som jag fick anpassa lite för att sedan slå ner i mellanrummet med hammare. Körde lite latexfog till ovanpå.

De två sista listerna hade tillräckligt många hål som var djupa nog för vanlig plastplugg så jag borrade upp dessa lite i diameter men gick inget mer på djupet. Sen ner med plugg, latexfog, skruva fast trästav och sen skruvade jag listen i trästaven.

Så till sist kan jag om jag vill byta lister utan större problem, det är bara att skruva i trästaven som ligger i mellanrummet. Jag fick också till en bra utfyllnad med latexfog (mellanrummen var helt ojämna, de har inte brytt sig ett dugg om att såga parketten rakt). På vissa ställen fick jag såga bort en bit parkett för att få plats med trästaven.

Tack Byggahus för fin handledning.

Edit: otydligheter. Mer edit: latexfogen jag köpte var helt luktfri, den heter latexfog Beckers 300 ml.
 
  • Golvövergång med träpinne i betong mellan parkett och klinker, verktyg och lim syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
C cpalm skrev:
Har inte heller upplevt att akrylfog skulle ha någon direkt stark lukt.
Vill man ha något "kemikaliefritt" kan man ju trycka dit drev av lämpligt slag.
Drev?
 
C
Skumpe Skumpe skrev:
Drev?
Ja, alltså någon sorts lämpligt material som du packar/pressar ner i springan. T.ex. ett drevgarn, eller i ditt fall kanske en tätningslist av gummi. Men fogen där ser ju ut att bli finfint.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Pro tips: Hade varit snabbare och mycket billigare att bara fylla glipan med fogsand. Lätt att sen reversera också med hjälp av en dammsugare.
 
Skumpe
P Pro Carpentry Solutions skrev:
Pro tips: Hade varit snabbare och mycket billigare att bara fylla glipan med fogsand. Lätt att sen reversera också med hjälp av en dammsugare.
Vi var ändå ungefär 60 inlägg in i tråden innan jag beslutade mig. Samma förslag började återkomma och så. Jag ska läsa på om fogsand. Nån som har andra kommentarer?
 
Skumpe
P Pro Carpentry Solutions skrev:
Pro tips: Hade varit snabbare och mycket billigare att bara fylla glipan med fogsand. Lätt att sen reversera också med hjälp av en dammsugare.
Det verkar inte som att fogsand går att skruva i.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det verkar inte som att fogsand går att skruva i.
Du måste bara ha rätt skruvar så går det. Jag skulle rekommendera att köpa Archimedes skruv som man kan skruva i princip i vad som helst; vätska, lös materia (som kvicksand) eller annan halvfast materia (som fogsand). Dock så behöver dessa förmodligen specialbeställas då grossister som Dahl eller Ahlsell inte brukar ha just denna skruv i lager. Lycka till och skicka gärna en bild sen på resultatet!
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Skumpe
P Pro Carpentry Solutions skrev:
Du måste bara ha rätt skruvar så går det. Jag skulle rekommendera att köpa Archimedes skruv som man kan skruva i princip i vad som helst; vätska, lös materia (som kvicksand) eller annan halvfast materia (som fogsand). Dock så behöver dessa förmodligen specialbeställas då grossister som Dahl eller Ahlsell inte brukar ha just denna skruv i lager. Lycka till och skicka gärna en bild sen på resultatet!
Det verkar väldigt omständligt att behöva specialbeställa skruvar och det är inte möjligt att en cm sand kan hålla fast listen oavsett typ av skruv.

För bilder kan du läsa i tråden, problemet är redan löst.
 
Skumpe
P Pro Carpentry Solutions skrev:
Ok jag förstår, nåväl nu vet du hur proffsen gör och vad du ska göra nästa gång pöjk!
Vi förstår också proffset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.