Nissens
N Nalleman64 skrev:
Ja jösses säger jag bara. Varför i herrans namn skulle jag lägga pengar på något sådant här oavsett märke. Men som tur är får ju var och en göra sina egna val här i livet.
Det finns en del käcka möjligheter. Typ att vilken strömbrytare som helst kan kopplas till vilken lampa som helst. Att man kan koppla en rörelsevakt till vilken ljuskälla som helst. Allt helt trådlöst och superenkelt att använda.

Utöver det är astrouret helt suveränt. :)
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Jag är "fixerad" av att folk inte blir vilseledda att skaffa något som de tror är något helt annat, särskilt om prislappen är saftig. Därför tycker jag att det är ärligt att de som säljer system berättar vad det är eller inte är för system, så att man själv kan avgöra om det passar sina behov och om det är värt priset. En väldigt kontroversiell åsikt tydligen.
Du tror att många blir lurade, det tror inte jag. Jag tror att många resonerar som jag, och jag är supernöjd med Plejd.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har en del plejd för att styra utebelysning och för att dimmra taklampor. Jag ville inte ha något system som kräver en gateway och plejd kändes som ett robust system som är tillräckligt bra för mina belysningsönskemål. Jag tycker ordet "hemautomation" känns lite fånigt. Det jag verkligen skulle behöva hjälp med att automatisera i hemmet går bara med inhyrd städning och kock. Nu har jag börjat fundera på att lägga till wifibaserade vattenläckage- och röksensorer men för mig kvittar det att de inte kör samma protokoll som plejd. Värmepumpen styrs via nibe cloud om jag vill betala för den tjänsten och temperatur och annan klimatdata inhemtas via netatmo. Vill jag hålla koll på solanläggningen gör jag det via tibber och elförbrukningen kan jag ansluta en mätare på HAN porten om jag vill.
Övervåningens alla lampor är från Hue för jag hade bara ett önskemål (att kunna stänga av allt på samma knapp) och begränsad budget. Jag tycker absoult inte att man måste ha samma lika överallt, se istället till vad du vill uppnå och vad du har för budget
Är det olika appar för olika saker? Är inte det drygt? Hade det inte vart skönt att samla allt i samma app/system?
 
  • Gilla
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Är det olika appar för olika saker? Är inte det drygt? Hade det inte vart skönt att samla allt i samma app/system?
Tibber samlar många av apparna och visar upp det jag vill se. Belysningen hanteras oftast via brytare eller med astrour. Hue appen är jag inne i ibland men annars öppnar jag dom sällan. Min fru ogillar mina mysbelysningsscenarion som jag konfat via dubbelklick på vissa brytare, så dom använder jag sparsamt :D
 
P
Stödjer Plejd integration med Homey? Det framgick inte av artikeln trots bägge produkterna omnämns.
 
P
S surfarn skrev:
Tibber samlar många av apparna och visar upp det jag vill se. Belysningen hanteras oftast via brytare eller med astrour. Hue appen är jag inne i ibland men annars öppnar jag dom sällan. Min fru ogillar mina mysbelysningsscenarion som jag konfat via dubbelklick på vissa brytare, så dom använder jag sparsamt :D
Hur fungerar astrouret? Själv så har jag en funktion som varje morgon kl 7 tänder belysningen i sovrummet svagt, drar upp rullgardinerna, låser upp ytterdörren och startar musiken i Sonossystemet. På lördagsmorgon är det melodikrysset som startar dagen, sovmorgon så jag slipper vakna kl 7. Ett exempel på hur både jag och min fru uppskattar vårt smarta hem, allt i en enda app - Homey!
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Det är 2 saker som jag undrar gällande Plejd.

1. Kan man installera det bakom återfjädrande knappar?
2. Kan man då använda sig av "dubbeltryck" för att aktivera ett förinställt scenario (typ dimma till 50% eller släck alla lampor) kopplat till den dimmern. Eller behöver man alltid aktivera scenarion via appen?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Det jobbiga med vårt astrour är att det inte överlever ens det kortaste strömavbrott utan att gå i "lys-hela-tiden"-läge tills jag synkat med appen i telefonen. Kanske måste den ha nät att synka mot hela tiden?
 
  • Gilla
Currywurst
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Hur fungerar astrouret? Själv så har jag en funktion som varje morgon kl 7 tänder belysningen i sovrummet svagt, drar upp rullgardinerna, låser upp ytterdörren och startar musiken i Sonossystemet. På lördagsmorgon är det melodikrysset som startar dagen, sovmorgon så jag slipper vakna kl 7. Ett exempel på hur både jag och min fru uppskattar vårt smarta hem, allt i en enda app - Homey!
Jag har försökt med att automatisera musik i sonos systemet, men det var bara jag som uppskattade det. Tror ingen skulle uppskatta att rullgardinen åkte upp vid samma tidpunkt varje dag heller. Man måste vara en väldig rutinmänniska för att dessa statiska automatiseringar skall passa. Den enda automisering jag saknar, förutom matlagning och städ, är automatiserad behovsstyrs fläktstyrning i Nibe flp pumpen. Men det finns inte ens som option. Sen skulle en trådlös rörelsevakt till utebelysningen vara najs, men det finns inte som option till plejd ännu
 
  • Gilla
pagn och 3 till
  • Laddar…
T triada skrev:
Det jobbiga med vårt astrour är att det inte överlever ens det kortaste strömavbrott utan att gå i "lys-hela-tiden"-läge tills jag synkat med appen i telefonen. Kanske måste den ha nät att synka mot hela tiden?
Plejd? I så fall måste du ha batteripack på en puck
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Tål att belysas att Matter/Thread lanseras detta/nästa år för att ersätta nuvarande smarta hem-lösningar. (zigbee, zwave mfl). Detta är en gemensam standard skapad av bl.a. Google, Apple och ZigBee som i princip alla andra aktörer också hoppat på, nämnvärt Schneider Electric, Texas Instruments, Assa Abloy, ELKO, IKEA och Signify (Phillips Hue). Det blir alltså ett kännbart handikap av Plejd att rulla proprietärt på detta vis med egen Blåtands-mesh som inte interagerar i denna nya standard.

Plejd, samt alla "smarta prylar" du idag har, kommer i loppet av 2022/2023 bli elektronisk skräp. Så sky det som pesten.

Hade varit rimligt om artikeln tog upp det
 
Redigerat:
  • Gilla
Jättefranskan och 9 till
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Det är 2 saker som jag undrar gällande Plejd.

1. Kan man installera det bakom återfjädrande knappar?
2. Kan man då använda sig av "dubbeltryck" för att aktivera ett förinställt scenario (typ dimma till 50% eller släck alla lampor) kopplat till den dimmern. Eller behöver man alltid aktivera scenarion via appen?
1. Ja
2. Ja

Jag har Plejd sen 2018 i mitt hem och sen 2020 på landet. Är supernöjd och precis lagom så min fru och barn fattar.

Särskilt bra är det på landet. Vi tänder hela huset och utebelysningen 5 minuter innan vi är framme. Allt är klart och upplyst.

Hemma är det suveränt. Man tänder hela huset på morgonen när man vaknar (vaknar inte riktigt samma tid varje dag annars hade jag använt tidsuret). Släcker först nedervåningen sen övervåning när vi lägger oss.

Varje torsdag när vår sjukt otekniska städerska kommer så tänds det överallt 100% och släcks när hon går.

Jag är så sjukt nöjd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Det är 2 saker som jag undrar gällande Plejd.

1. Kan man installera det bakom återfjädrande knappar?
2. Kan man då använda sig av "dubbeltryck" för att aktivera ett förinställt scenario (typ dimma till 50% eller släck alla lampor) kopplat till den dimmern. Eller behöver man alltid aktivera scenarion via appen?
1. Knappen ska återfjädra
2. Man kan lägga in scenarion på dubbelklick. Jag har på de flesta knappar lagt in 100% ljus på just den lampan på dubbelklick. På några har jag andra ljussenarion med flera lampor
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Hur fungerar astrouret? Själv så har jag en funktion som varje morgon kl 7 tänder belysningen i sovrummet svagt, drar upp rullgardinerna, låser upp ytterdörren och startar musiken i Sonossystemet. På lördagsmorgon är det melodikrysset som startar dagen, sovmorgon så jag slipper vakna kl 7. Ett exempel på hur både jag och min fru uppskattar vårt smarta hem, allt i en enda app - Homey!
Herrejävlar vilket inrutat liv. Skaffa lite variation för fasiken.
Smarta hem funkar för statiska folk, jag är dynamisk så plejd passar mig perfekt.
 
  • Gilla
  • Arg
TechChad och 8 till
  • Laddar…
enjikaka enjikaka skrev:
Tål att belysas att Matter/Thread lanseras detta/nästa år för att ersätta nuvarande smarta hem-lösningar. (zigbee, zwave mfl). Detta är en gemensam standard skapad av bl.a. Apple, Google och ZigBee som i princip alla andra aktörer också hoppat på.

Det vill säga att Plejd samt alla "smarta prylar" du idag har i loppet av 2022/2023 blir elektronisk skräp. Så sky det som pesten.

Hade varit rimligt om artikeln tog upp det
Ja de blir säkert skräp ;) Den som lever får se...
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.