P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tror inte heller att vi har en effekt motsvarande två kärnreaktorblock att plocka hem där, som du någonstans påstod.
Vad är ett kärnreaktorblock? Flera reaktorer som befinner sig i samma byggnad?
 
P
H Huzzbutt skrev:
Om statens intänkter från koldioxidskatten minskar drar jag nog slutsatsen att syftet: bestraffa koldioxidutsläpp har haft effekt.
Du skrev att koldioxidskatternas andel av skatteintäkterna har minskat, men det är inte samma sak som att intäkterna från koldioxidskatten har minskat. (Det kanske de har, men det krävs minst en gissning för att reda ut det).
 
P pmd skrev:
Du skrev att koldioxidskatternas andel av skatteintäkterna har minskat, men det är inte samma sak som att intäkterna från koldioxidskatten har minskat. (Det kanske de har, men det krävs minst en gissning för att reda ut det).

Sant, jag drog en fuling
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Att öronmärka skattepengar är tycker jag ungefär samma diskussion som att ställa fortkörare mot mördare.
Att öronmärka pengar från punktskatter är ett sätt att hålla politikerna i schack så att de inte bli för vidlyftiga med våra pengar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Sedan skall skatteåterbäring ut..
Skatteåterbäring är inte en kostnad för statskassan. Det är felaktigt indriven skatt som återbetalas till sina rätta ägare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Alltså, företaget och den anställda får göra upp om lön och ersättningar så att företaget kan anställa de de vill. Om skatten på bränsle höjs får företaget med ogynnsam placering antingen höja lönen, flytta eller bli av med de anställda... Eller är företaget så attraktivt att jobba på att de anställda flyttar närmare när de inte har råd att pendla.

Om man gör det så dyrt att ta sig till jobbet att det inte lönar sig att jobba, så kan Sverige som land få problem. Jag tror dock det är ganska långt dit. Företag med ogynnsam placering som inte kan flytta var de ligger kommer se till att lösa det med att fylla i där kollektivtrafiken misslyckas, erbjuda förmånsbilar eller liknande för att ha kvar sina anställda...
Allt detta är ju inget nytt, har pågått länge, i storstäder är det tex nu så dyrt att parkera att det inte är rimligt att ta bilen pga detta, då blir lokaler dit det går att ta sig smidigt med kollektivtrafik plötsligt mer attraktiva.

Som sagt, för en del är det kanske svårt att ta in innan det drabbar dem men om man bygger sina framtidsplaner på stort transportutnyttjande så kanske man ska ta sig en funderare om det är en plan som håller i framtiden, annars kan man lika bra börja fundera på förändringar. När det väl händer blir det trångt i dörren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Han satt 2008–2017 i SMHI:s insynsråd och var 2010–2012 ledamot i Naturskyddsföreningens riksstyrelse. Han promoverades till filosofie hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet 2012, där han även återkommande har gästföreläst sedan han lämnade SVT.
Inget av det innebar en anställning på SMHI. Jag korrigerade bara det påståendet och redogjorde för vilka arbetsgivare Holmgren har haft genom åren.
 
P
D djac skrev:
MP verkar tillhöra de med mer välutbildade väljare, enligt senaste SCB-undersökningen, -Sett till utbildningsnivå är andelen sympatisörer större bland dem med eftergymnasial utbildning, minst tre år, jämfört med dem som har en kortare utbildning
Har du en länk till undersökningen? Det vore intressant att se hur mycket naturvetenskaplig utbildning som finns hos MP-väljare.
 
A
J JohanLun skrev:
Haha, ja, den kängan var inte till dig utan till Anders, som jag tycker ofta framställer att alla "borde" vilja ha det som honom, annars är man pöbel eller vänster.

Jag kommer från en "akademikersläkt" där det duggat tätt med professorer bland släktingar. Jag tror att måttstocken där inte är vem som mjölkade ut mest pengar eller vem som ärvt mest pengar var det viktiga utan man hade andra mål. Jag ska erkänna att jag inte har en aning om var de stod politiskt om man går tillbaka ett par generationer, men knappast socialdemokrater tror jag.

Att vara smart betyder inte automatiskt att man blir rik. Att vara rik betyder inte automatiskt att man var smart. Att vara akademiskt lärd betyder inte automatiskt att man är smart - men det går att träna upp sin förmåga så även de dumma blir smartare efter ett par år på universitet (och givetvis går det att träna upp sitt intellekt på andra sätt än vid universitet). Liksom att åsikt för höger eller vänster automatiskt kommer av hur smart eller rik man är. Däremot tror jag många är själviska. Möjligtvis undantaget rika vänter-röstare.
förstod det..
Men jag tycker Anders har en eller flera poäng i sina inlägg.

Jag är uppfostrad av 2 sossar.
på mors sida var s starka..
sämre med det på fars sida..
Han var länge en C men slutade med detta när C valde att sälja sig och glo på asfalt istället..

Jag har aldrig tyckt att den sidan varit något för mig.. ändå så betalar jag hellre för att andra ska ha det bra än att jag har stora summor på banken... Blir inte lyckligare av detta.. Så lite S finns det i mig... Eller kanske V:thinking:
Men att vara miljöhuligan skulle jag aldrig kunna vara... Där finns en hög gräns..
Den som inte förstod detta med min syster borde läsa igen...
först utbilda sig till marinbiolog. för att sedan bli psykolog... Och då bli utbränd... alltså ta mer av samhället än man ger.... Det går inte hem hos mig.. jag har aldrig haft någon möjlighet till att få någon ersättning för att vara hemma, anledningen är enkel.. jag vill ingen ha heller..:thinking:

Så vart jag står politiskt är ganska svårt att räkna ut, ibland även för mig..
Jag avskyr Ms politik som sådan..
Är inte förtjust i SD och dess få frågor..
C som sagt..
L... nja finare S, då kan jag lika gärna vara S.
Kd... njä är inte kristen så värderingarna. blir skumma... ändå har Ebba fått min röst i sista valet..
V... nä.. För mycket extrema..
MP... djävulens påfund...

Så vart står man...? :thinking:
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Inget av det innebar en anställning på SMHI. Jag korrigerade bara det påståendet och redogjorde för vilka arbetsgivare Holmgren har haft genom åren.
som sagt det finns mer..
Och jo det finns även att han varit anställd hos myndigheten.
 
A
P pmd skrev:
Skatteåterbäring är inte en kostnad för statskassan. Det är felaktigt indriven skatt som återbetalas till sina rätta ägare.
som like tusan skall tillbaka.. efter ett års väntetid.. Så jo det påverkar..
 
P
Maskintok skrev:
som sagt det finns mer..
Och jo det finns även att han varit anställd hos myndigheten.
Berätta mer om det, är du snäll!
 
A
P pmd skrev:
Berätta mer om det, är du snäll!
Varför då?
räcker väl att Karln varit anställd där och sedan vandrat vidare i sitt korståg emot klimatförändringsförnekare och andra..

resten finns ju att googla om man nu vill..
Jag är mest intresserad av den skara som röstat på mp. och därmed dragit Sverige ner i avgrunden... Vad gäller mycket... hur kan man vara så blåögd?
 
P
Maskintok skrev:
som like tusan skall tillbaka.. efter ett års väntetid.. Så jo det påverkar..
De flesta får sin återbäring ett par månader efter deklarationen. Om man får mycket skatteåterbäring varje år ser man lämpligen till att göra en jämkning.
 
A
P pmd skrev:
De flesta får sin återbäring ett par månader efter deklarationen. Om man får mycket på skatteåterbäring varje år ser man lämpligen till att göra en jämkning.
Ja och den gör du 1 gång per år..
vilket gör att staten lekt dragspel för de pengarna och sedan så tar de andra inbetalade för betala ut detta.. enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.