nikasp
Jag valde att måla fasaden för hand trots att jag laddat för att spruta. Hade man varit två hade det varit enklare att spruta och efterdra men själv blev för meckigt. Vill att det ska hålla gärna 10-12 år så vill inte ”fuska” utan jobba in färgen. Tog en jäkla tid.

Torpet som är värt väldigt många ggr mindre är jag inte lika noga med även om jag är petig med allt :p
 
Med spruta så får du ju lite tryck när du lägger på färgen.
Men det är ju bättre att pensla ut.
 
Vill mest komma ifrån målandet men det låter som att jag inte gör det :crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Vill mest komma ifrån målandet men det låter som att jag inte gör det :crysmile:
Glöm Boschen jag har den och naä den är inget att måla väggar med enligt mig (rent skräp för det ändamålet). För element eller liknande eller en dörr då fungerar den bra. Men skall du måla normalstora ytor som inte har en massa kontakter och uttag på så går det fortare att måla med roller även om du måste maskera lite. Har du helt omålade väggar så vill du i alla fall rolla grundfärgen för att få rätt struktur på väggen. Skall du måla tak, ja då får du vara med på att det kommer att dimma en del. Så att maskare noga krävs för detta jobb också. Jag valde att:
1. Maskerade mot golv och fönster för att spruta foder och lister.
2. Maskerade lister, foder samt uttagen för att spruta väggarna.
3. Maskerade längs med taken med plast som gick från golv till tak för att sprutmåla taken.

Jag köpte mig en Graco A45 Pro plus då jag såg mer målning av fasad kommande år och inte endast inomhusjobb för just detta tillfälle. Jag valde att spackla in omålade lister och foder för att måla allt på en gång istället. Det blir en hel del maskering. Men i förhållande att gå att pensla allt för hand flera gånger så sparade jag in tiden på sprutningen även om maskeringen tog tid. Det blir att man byter ut det ena momentet mot det andra. Finishen blir riktigt bra, men det kräver att du har känsla för det. Annars så får du gardiner som du inte vill ha. Sedan får du vara beredd på att ha flera munstycken för ett som tar allt finns inte. Körde med 310 för foder och lister och 517 för väggar och tak. Har du riktigt stora ytor av väggar och tak som skall vara vitt så skulle jag köra med 619.

Första siffran x5 ger bredden på sprutbilden (6x5=30cm). Hur mkt färg som skall ut per tidsenhet är x19 (619). Detta styrs av vilken typ av färg du skall måla med (finns tabeller för det). Sedan har du olika munstycken i sig (olika färg på skydden) vilket styr vilket typ av underlag du skall måla mot. Gracos blåa RAC X är fungerar för "normala" munstycken samt dess lågtrycksmunstycken (FFLP). RAC 5 munstycket (vilket följde med vid köpet) är orange och är också ett mer "normalt" munstycken men klarar ej av lågrtycksmunstyckerna. De gula munstycksskydden är mer för fasader då de ger en skarpare kant vid överlappning (vilket skall dimma mindre). Sedan finns det roller att köpa till om du vill slippa doppa rollern efter färg.
 
  • Gilla
lassedanne och 3 till
  • Laddar…
Skulle du säga att det är värt att köpa en Graco om man ska måla i en lägenhet, hela den, väggar och tak?
För en fasad på kanske 400kvm?

Har båda jobben på gång, fasaden blir en sida om året ev att jag kan spruta halva huset i taget.
Lägenheten blir rum för rum, det är kanske inte optimalt.
Har egentligen inget mot att rolla väggar men grejer är ju alltid kul :)
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
I Issemannen skrev:
Har du helt omålade väggar så vill du i alla fall rolla grundfärgen för att få rätt struktur på väggen
Är det så? Har faktiskt aldrig tänkt på det, vill man inte ha enbart sprutade väggar?
Kanske ser konstigt ut med helt slät vägg
 
nino nino skrev:
Är det så? Har faktiskt aldrig tänkt på det, vill man inte ha enbart sprutade väggar?
Kanske ser konstigt ut med helt slät vägg
Jag var i exakt samma tankar som du men min fasadmålningen kommer till sommaren och med det åtanke så kommer det löna sig med en spruta på sikt (intalar jag mig i alla fall). Tänk på att det sprutan och slangen tar en del färg innan den är fylld för att kunna börja pumpa (3-5dl). Det säger slurp ganska så fort med en 3 liters burk. Sedan får man vara lite smart och spruta tillbaka färgen som ligger i sprutan och slangen när man är klar så inte allt går till spillo men det går inte att spruta upp de där sista 5dl.

Om du har en helt slät vägg med släpljus på så brukar det bli olika nyanser på väggen där det är spacklat och inte, därav så rollar jag alltid för att få samma struktur över hela väggen. Samtidigt så är grundfärgen billigare att mätta underlaget med med och toppstryka med en dyr väggfärg.

Vad jag hade problem med var framförallt taken, hur mkt jag än försökte rolla, rikligt med färg, snabbt med öppna fönster på vintern (för att undvika att färgen torkar under tiden man stryker på den) så blev det ändå flammigt. Spelade ingen roll om jag målade korsvis eller längs med fönsterinsläppet. Då kom sprutan väl till hands. Så i mitt fall så var taken och listerna det stora pluset för mig med en spruta. Jag målade med spruta på väggen också (för att jag hade den) men tidsmässigt så hade det gått lika fort att rolla (just för att man inte behöver maskera lika mkt). En form av maskering vill man ju ändå göra för att få skarpa kanter mellan list och vägg, Men kör man med tejp som har maskeringsplast i samma så går det fort att maskera för att rolla (så slipper man pensla närmast tejpen).
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle du säga att det är värt att köpa en Graco om man ska måla i en lägenhet, hela den, väggar och tak?
För en fasad på kanske 400kvm?

Har båda jobben på gång, fasaden blir en sida om året ev att jag kan spruta halva huset i taget.
Lägenheten blir rum för rum, det är kanske inte optimalt.
Har egentligen inget mot att rolla väggar men grejer är ju alltid kul :)
Med tank på kommande fasadjobb så tror jag att du kommer tycka det är värt det. Hade det bara varit för lägenhetens skull så är nog tidsvinsten varit huggen som stucken.

Just nu så hjälper jag min yngre bror undermellandagarna med hans nyinskaffade lgh. Den är på 75kvm och den kommer jag sprutmåla nu när jag har utrustningen till hands.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Någon som har bra tips på färg att sprutmåla med ett Fuji HVLP-system? Jag nyligen skaffat en Fuji Mini Mite 3 och ska måla en garderob och lite annat i en och samma färg. Mitt önskade slutresultat är en halvmatt mörk elegant finish.

Jag har testat Flügger Interior High Finish 20 som är en "akryl lackfärg" (acrylic enamel paint på engelska). Men den är för tjock för att kunna spruta med Fujin utan förtunning. Och Flügger rekommenderar ej att färgen förtunnas då ytan inte härdar så bra och resultatet kan bli lite "klibbigt" om man har otur. Det är också min erfarenhet när jag har testat att förtunna den 15-20% vilket krävs för att jag ska kunna spruta den på ett bra sätt.

Min egna teori är att det är lackkomponenten i färgen som förstörs vid förtunningen. Är det bättre att spraya en färg utan lack, och som då kanske går bättre att förtunna, för att avsluta med att spraya några lager klarlack?
 
Har köpt en Wagner 350r ihop med en kollega. Han körde i sin lägenhet nyligen. Blev rätt bra. Men han fick lite ränder i kanterna på sprayen. Gick ihop bra ändå, men det var inte helt 100. Så inför mitt projekt med 80m2 tak och 130m2 vägg, så tänkte jag försöka få koll på vad vi behöver ändra. Använde det tjocka munstycket 517. Körde max tryck enligt rekommendation för tjock färg på Wagner. Troligen behöver färgen tunnas. Det är lite här jag funderar. Ni som sprutar hur mycket är det vanligt att späda? Jag har tänkt vanlig Beckers färg, Living eller Scotte. Vi köpte med en Wagner viskositetsmätare, men får inte riktigt att den funkar med tjocka färger.
Har förstått att seriösare sprutor även värmer färgen. Här får vi nog utgå ifrån ca 20 grader.
 
S Stins skrev:
Så en Wagner 250r spruta ramla ner i brevlådan och färgvärmaren färdig byggd :).
Vattenbad för två färghinkar med ”sous vide”-värmare. 1300w med cirkulation.
Ska bli spännande att testa!
Detta var riktigt innovativt. Är själv inbiten sousvidare och i stånd att testa mina första Sprutprojekt med nyinköpt Wagner 350r. Kan du berätta hur det funkade?
Var det värt det blev det ett lyft mot icke värmd? Och som vi brukar säga temp/tid??:rofl::crysmile:
 
M mojjen skrev:
Har köpt en Wagner 350r ihop med en kollega. Han körde i sin lägenhet nyligen. Blev rätt bra. Men han fick lite ränder i kanterna på sprayen. Gick ihop bra ändå, men det var inte helt 100. Så inför mitt projekt med 80m2 tak och 130m2 vägg, så tänkte jag försöka få koll på vad vi behöver ändra. Använde det tjocka munstycket 517. Körde max tryck enligt rekommendation för tjock färg på Wagner. Troligen behöver färgen tunnas. Det är lite här jag funderar. Ni som sprutar hur mycket är det vanligt att späda? Jag har tänkt vanlig Beckers färg, Living eller Scotte. Vi köpte med en Wagner viskositetsmätare, men får inte riktigt att den funkar med tjocka färger.
Har förstått att seriösare sprutor även värmer färgen. Här får vi nog utgå ifrån ca 20 grader.
Rolla ni efter eller sprutade bara?
Såg en målare på tiktok som rullade efter
 
nino nino skrev:
Rolla ni efter eller sprutade bara?
Såg en målare på tiktok som rullade efter
Min kollega körde utan att rolla. Blev rätt bra.
Jag har tänkt att köra första varvet utan. Blir det bra, så tar jag andra likadant, annars efterrolla.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ni som sprutar inomhus. Kär ni ett eller två lager täckfärg?
Taket har jag tänkt att gå över ett lager med grundfärg. Väggarna sätter jag förgrundad armeringsväv. Så frågan är. Räcker ett varv, eller bör man som med rollning gå två varv??
 
Jag har kört två varv, till och med tre om jag har haft färg som räckt till, men det är bara för det är roligt, och ingen roller inblandad:D
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.