Magnus Filip skrev:
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det.
Det finns en hel del sammanställningar av det här, särskilt för Teslor, de verkar ha ägare som tycker att det är kul.

Med reservation för bekräftelsebias så brukar det se ut något sånt här, snabba tapp på 5 %, sen planar kurvan ut och få bilar som gått över 20.000 mil har ens tappat 10 % batterikapacitet.

Streudiagram som visar procentuell resterande räckvidd för batterier i förhållande till körsträcka i kilometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
MG. Vad är det för bil?
Morris va en engelsk bil förr. Och gjorde enklare bilar mest.
Men de hade ett garage också
som heter Morris Garage, där gjorde de sportbilar. Sedan förkortade de namnet till MG.

Nu är det GM och VW och en Kina bilfabrik som har MG.

Den MG som jag har är en VW-id egentligen, typ samma men annat designat utanpå.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Nej. Det är samma sorts batterier. Men vissa märken klarar det bra genom att värma upp batterierna innan de laddas.

Det är inte kyla som förstör batterierna utan laddning när det är kallt. När det är kallt ute och du använder batterierna så laddas de ut snabbare, men de förstörs inte. Tesla har funktion som liknar motorvärmare för det fallet: schemalägg din avgångstid och värm upp batteri (+kupé om du vill spara mer energi i batteriet).
Enligt flera tekniska tidskrifter bl.a. Teknik för Alla m.fl. är det FÖRVARING i minusgrader som degraderar batterierna. Dvs att de efter detta får lägre lagringskapacitet.
 
F frasen_36 skrev:
Enligt flera tekniska tidskrifter bl.a. Teknik för Alla m.fl. är det FÖRVARING i minusgrader som degraderar batterierna. Dvs att de efter detta får lägre lagringskapacitet.
När kom senaste numret ut från den tidsskriften då?
 
F
K Kane skrev:
När kom senaste numret ut från den tidsskriften då?
Fel av mig. Ny Teknik var det som jag menade. Jag får den väl ett par ggr/ mån.
Senaste 18 dec. Men det är tidigare det varnats om detta flera gånger: Att förvara batterier frostfritt.
Det är minst ett - kanske två år sen jag läste det första gången.
 
F frasen_36 skrev:
Enligt flera tekniska tidskrifter bl.a. Teknik för Alla m.fl. är det FÖRVARING i minusgrader som degraderar batterierna. Dvs att de efter detta får lägre lagringskapacitet.
Vilken batterityp pratar vi om?
 
F
B Bjober skrev:
Vilken batterityp pratar vi om?
Den batterityp som sitter i moderna batteridrivna verktyg.
 
F frasen_36 skrev:
Den batterityp som sitter i moderna batteridrivna verktyg.
Ahh, verktygsbatterier. Ja de tål inte mycket.
Bilbatterier och ficklampsbatterier är bättre.
 
F
B Bjober skrev:
Ahh, verktygsbatterier. Ja de tål inte mycket.
Bilbatterier och ficklampsbatterier är bättre.
Exakt. Men jag vet inte om det är helt annan konstruktion i batteribilarna än i elverktygen dvs Nickel metall hydrid?
Nån sa att det var samma..!?
 
F frasen_36 skrev:
Exakt. Men jag vet inte om det är helt annan konstruktion i batteribilarna än i elverktygen dvs Nickel metall hydrid?
Nån sa att det var samma..!?
Nimh...... ahh du skämtar..

Vad vill du jag ska hälsa min nissan leaf med 16k mil på mätaren...(den är ren elbil). Att den egentligen inte fungerar, att den inte tog mig till jobbet är det var 13 minus?
Eller att den faktiskt inte alls har några litiumbatteri utan nimh?
 
F frasen_36 skrev:
Exakt. Men jag vet inte om det är helt annan konstruktion i batteribilarna än i elverktygen dvs Nickel metall hydrid?
Nån sa att det var samma..!?
Litiumjon i elbilar.
 
Magnus Filip skrev:
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det. För jag tror att få svenskar som själva privat äger el-bil är riktigt ärliga, handen på hjärtat. I Sverige är det en sport att inte vara ärlig med sina fina dåliga bilar har jag märkt. De talar inte om sin lön eller privatekonomi heller. En del av kulturen?
Nissan leaf 10år gammal 9av 12 "batterihälsa staplar kvar" har gått 16k mil.
Privatägd.

Nissan leaf 8år 12k mil 11 av 12
Privatägd

Leaf 8år 14k 11 av 12
Privat

Leaf 6år 14k 12 av 12
Privat


Dessa är enbart de i min direkt närhet...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Får man fråga hur du testa och vilken bil som laddades?
Hur: laddsladden kopplades till ett uttag som ligger efter ett trefasuttag (osäker på vilken av faserna) samtidigt som huset körde kyl/frys/spis/ugn/LL-kylning/(VVB?) och efter en kort stund gick säkringen. Laddsladden var ställd på 12A, vilket fungerade ypperligt hemma hos dem, men inte hos mig. Så den ställdes ner till 8A efter en vända på 10A som höll lite längre.
Vilken bil: Skoda Superb plug-in hybrid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är intressant vad man ställer sin laddare på hos andra. Jag ställer alltid ner min till minimum just efter att ha råkat dra en huvudsäkring hos någon annan en gång.

Nu med riktig elbil kan förstås 6 A enfas kännas lite torftigt, men det är ju bättre än ingenting och är jag någonstans där det finns trefas räcker det ju normalt och blir över över natt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hur: laddsladden kopplades till ett uttag som ligger efter ett trefasuttag (osäker på vilken av faserna) samtidigt som huset körde kyl/frys/spis/ugn/LL-kylning/(VVB?) och efter en kort stund gick säkringen. Laddsladden var ställd på 12A, vilket fungerade ypperligt hemma hos dem, men inte hos mig. Så den ställdes ner till 8A efter en vända på 10A som höll lite längre.
Vilken bil: Skoda Superb plug-in hybrid.


De säger absolut inget alls.
Du kan dra totalt 48a delat på 3 faser och du provade att dra 8a.
Om du belastar en fas med allt så går säkringen. Vilket du märkte. Men bytte du fas?
Kollade du förbrukningen på varje fas?
Är svaret där nej så har du testat en av 3 faser.

På samma sätt kan du inte köra fossilt. För om du en enda gång fått bensinstopp så funkar de inte för dig.

Lika ologiskt är dina förutsättningar.
Att du sen inte kan , vill eller vet hur man gör är en annan ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.