F frasen_36 skrev:
Menar du alltså att kyla (-grader) som enligt varningar skadar batteriverktygens batterier permanent, INTE skadar elbilens batteri?
Låter du din elbil stå i 3 månader med lite laddning kvar i start så lär den ta skada. Jag hittar bara artiklar som säger att problemet är lagring i kyla under lång tid.
 
VidarH VidarH skrev:
Nja. Nu är det frågan om att ladda med en grannycable, dvs enfas....
Därav att du drar 8 av tillgängliga 48a...
Om nu den du är hos drar 10kw konstant så borde elräkningen landa på runt 10-15k i månaden.
Det orimliga eller fullt rimliga får du själv avgöra.
Att du dessutom har 3fas uttag gör att du har alla faser framdragna.
Ska du ladda där ofta så finns det handskar med 2 faser man kan byta mellan... Utan att koppla om...
 
F
S sjoelund skrev:
Låter du din elbil stå i 3 månader med lite laddning kvar i start så lär den ta skada. Jag hittar bara artiklar som säger att problemet är lagring i kyla under lång tid.
I de artiklar jag läste i Ny Teknik nämndes ej något om lång tid eller laddningsnivå, utan enbart kyla (minusgrader).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vad man kan och känner sig bekväm med är förstås en central del i om man praktiskt vill hjälpa andra eller ej.

Att behöva svara att ”ja, du kan ladda här, men då får du ta med en skarvsladd CEE till schucko som går på L2, för jag har bara ett L1-uttag vid garaget och både L1 och L3 ligger rätt högt belastningsmässigt redan”. Då är det förstås lättare att säga nej.
Där fanns väl ett 3fas uttag som de laddades från? Då används en 3fas till 1 fas adapter...
Och rimligen kopplas den om av mån som känner sig bekväm med det eftersom personen som bor i huset inte vill ha en jämn förbrukning i sin anläggning.
 
F frasen_36 skrev:
Menar du alltså att kyla (-grader) som enligt varningar skadar batteriverktygens batterier permanent, INTE skadar elbilens batteri?
Det är inte kylan i sig utan hur batteriet belastas i kyla som inte är bra. I praktiken får du vissa med fakta att så faktiskt är fallet
 
F frasen_36 skrev:
I de artiklar jag läste i Ny Teknik nämndes ej något om lång tid eller laddningsnivå, utan enbart kyla (minusgrader).
Jag letade runt bland vetenskapliga tidskrifter istället (Google scholar). Ett exempel som är fritt tillgängligt (fast inte testade i kyla, utan lagring i 25-50C): https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes/meta

Där kan du se hur kapaciteten påverkas du låter batteriet stå utan att laddas vid en viss temperatur och viss laddning. Det gör ganska stor skillnad (och värme har andra problem än kyla).
 
ecb182 ecb182 skrev:
Åk dit och lämna av familjen. Sen åker du och snabbladdar och får lite egentid.
ecb182 ecb182 skrev:
Åk dit och lämna av familjen. Sen åker du och snabbladdar och får lite egentid.
Eller kanske du kan be dina vänner som du skall vara hos den kvällen att du får ladda lite? Gott Nytt!
 
Får gäster ladda sin mobiltelefon där?? Även det måste ju sabba tabellerna…
 
L Lutte skrev:
Hade du spolat full tank i svärfars bil om dom kommer över?

Enklast är väll o snabbladda påväg hem, då får du ju en sån där skön stund på macken som alla elbilsförare pratar om.
Inte riktigt samma sak va...
Dessutom erbjöd han sig ju betala för förbrukad effekt, så allt han lånar är ju ett vägguttag.
 
M Micke0606 skrev:
Får gäster ladda sin mobiltelefon där?? Även det måste ju sabba tabellerna…
Baserat på om du har en telefon med riktigt batteri så bör den klara sig i minst 2-3 dygn. Med tanke på att de ska på jul så sitter man ju inte med telefonen och då drar den heller inget.

Så laddar man upp den fullt innan man sticker klarar den sig lätt ett par nätter.
 
F Fredrik-1980 skrev:
Jag har en el-MG bara för att det är billigt. 1995sek i månaden är billigare än busskort nästan
Leasing? Hur många mil kan du rulla per månad? (Dvs hur många mil ingår i avtalet...)
 
ecb182 ecb182 skrev:
Åk dit och lämna av familjen. Sen åker du och snabbladdar och får lite egentid.
Byt svärfar:cool:
 
kisumisu
Sittställning Forlowt skrev:
De vi känner i Norrland erbjuder alltid motorvärmare till gäster så lite ladd borde inte vara några bekymmer för som flesta.

Oavsett elpris blir det liksom inte stora summor en kväll ändå..
Vissa människor kan köra motorvärmare inklusive kupe heladagen.
Men förbjuda elbilsladdning.

Förbrukningen blir rätt så hög när man i onödan kör motorvärmare flera timmar.
Än att man t ex laddar pluginhybrid 3 timmar.

Men det här går inte fram hos de flesta eller så är det bara ren avundsjuka och ilska när dem tvingas själva tanka sin bil för 20kr litern så då ska inte någon få komma billigt undan.

Var ju liknande scenario den tiden när Finland hade polttoöljy för 5kr litern och svensk diesel kostade närmare 15kr litern. Då skulle folk anges och kollades snett på folk som körde dieselbil billigt.

Så 99% är det jantelagen här....
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.

Erkänn! Du var nog berusad när du ställde denna fråga
 
F Fredrik-1980 skrev:
Det går inte för han har sina tabeller.
Låter som han inte tagit sina tabletter!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.