278 954 läst · 1 445 svar
279k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Låter du din elbil stå i 3 månader med lite laddning kvar i start så lär den ta skada. Jag hittar bara artiklar som säger att problemet är lagring i kyla under lång tid.F frasen_36 skrev:
Därav att du drar 8 av tillgängliga 48a...VidarH skrev:
Om nu den du är hos drar 10kw konstant så borde elräkningen landa på runt 10-15k i månaden.
Det orimliga eller fullt rimliga får du själv avgöra.
Att du dessutom har 3fas uttag gör att du har alla faser framdragna.
Ska du ladda där ofta så finns det handskar med 2 faser man kan byta mellan... Utan att koppla om...
I de artiklar jag läste i Ny Teknik nämndes ej något om lång tid eller laddningsnivå, utan enbart kyla (minusgrader).S sjoelund skrev:
Där fanns väl ett 3fas uttag som de laddades från? Då används en 3fas till 1 fas adapter...Nötegårdsgubben skrev:Fast vad man kan och känner sig bekväm med är förstås en central del i om man praktiskt vill hjälpa andra eller ej.
Att behöva svara att ”ja, du kan ladda här, men då får du ta med en skarvsladd CEE till schucko som går på L2, för jag har bara ett L1-uttag vid garaget och både L1 och L3 ligger rätt högt belastningsmässigt redan”. Då är det förstås lättare att säga nej.
Och rimligen kopplas den om av mån som känner sig bekväm med det eftersom personen som bor i huset inte vill ha en jämn förbrukning i sin anläggning.
Jag letade runt bland vetenskapliga tidskrifter istället (Google scholar). Ett exempel som är fritt tillgängligt (fast inte testade i kyla, utan lagring i 25-50C): https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes/metaF frasen_36 skrev:
Där kan du se hur kapaciteten påverkas du låter batteriet stå utan att laddas vid en viss temperatur och viss laddning. Det gör ganska stor skillnad (och värme har andra problem än kyla).
Inte riktigt samma sak va...L Lutte skrev:
Dessutom erbjöd han sig ju betala för förbrukad effekt, så allt han lånar är ju ett vägguttag.
Baserat på om du har en telefon med riktigt batteri så bör den klara sig i minst 2-3 dygn. Med tanke på att de ska på jul så sitter man ju inte med telefonen och då drar den heller inget.M Micke0606 skrev:
Så laddar man upp den fullt innan man sticker klarar den sig lätt ett par nätter.
Vissa människor kan köra motorvärmare inklusive kupe heladagen.Forlowt skrev:
Men förbjuda elbilsladdning.
Förbrukningen blir rätt så hög när man i onödan kör motorvärmare flera timmar.
Än att man t ex laddar pluginhybrid 3 timmar.
Men det här går inte fram hos de flesta eller så är det bara ren avundsjuka och ilska när dem tvingas själva tanka sin bil för 20kr litern så då ska inte någon få komma billigt undan.
Var ju liknande scenario den tiden när Finland hade polttoöljy för 5kr litern och svensk diesel kostade närmare 15kr litern. Då skulle folk anges och kollades snett på folk som körde dieselbil billigt.
Så 99% är det jantelagen här....
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Erkänn! Du var nog berusad när du ställde denna fråga