P Peter_K skrev:
Har undvikit att kommentera tråden men roade mig med att räkna antal arbetsdagar som jag dokumenterat med bilder vilket är i princip alla då jag tar mycket bilder när jag bygger. Landar då på ca 35 arbetsdagar och med kanske ett snitt på 5 timmar per dag i bästa fall så blir det 175 timmar för att riva, bygga nya bjälklag, väggar, undertak etc. samt kakla, lägga golv. VVS arbeten med nya rör ända nerifrån källaren två våningar ner. Koppla in vattenburen golvvärme, montering av inredning + säkert något mer.
Låter väl inte helt orimligt ?
175 timmar, säg 700 sek inkl. moms i snitt, minus ROT ger en besparing på ca 85’ förutsatt att du jobbat lika snabbt som professionella hantverkare :)

Oavsett, snyggt jobbat!
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat, snyggt blev det också!
En av stans större byggföretag renoverade vårat badrum (försäkringsärende) på 7,5m² - dom höll på närmare 3mån. 2 gubbar (pojkar) här samtidigt ca ⅔ av tiden vilket ger bara 400h det. Efter 9v var inte en kakelplatta i närheten av väggarna..
Blev klart till sist, och bra, men jag åldrades fort under den perioden och fick massvis med gråa hår...

Än en gång bra jobbat! (y)
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Bra idé med både el och vattenburen golvvärme!
Ska ha det i åtanke till vår badrumsrenovering.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Personligen tycker jag 80tsek är dyrt om man gör allt arbete själv. Renoverade ett badrum där jag gjorde el och bygg själv men tog hjälp av rörmokare och mattläggare. Landade på runt 50tsek. Ca. 5m2.

Visserligen matta på vägg och golv men med ny golvbrunn, rivning och återuppbyggnad av väggar, FM mattson blandare, Macro duschväggar, el/vatten handdukstork från Hafa, spegelbelysning från hide-a-lite samt kristallkrona från Markslöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Snyggt gjort, och trevligt att ta del av.
Gjorde en liknande resa 2009, och dokumenterade och bokförde varenda liten sak.
Det lanadade på 69.015kr för 4kvm med en liknande design som din, fast jag valde endast elektrisk golvvärme.
Jag hade då två olika offerter på ca 200kkr, men valde också att göra det själv eftersom vi hade ett annat badrum att nyttja under tiden.
Det tog ca 3månader, men då var några veckor nästan heltid, under semestern.
Så riktigt kul att se ditt bygge.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Tar inte gift på att alla siffror stämmer, en del byggmaterial är ca priser men tätskikt, vvs, porslin, möbler mm stämmer.

Byggmaterial
Golvreglar 1500
Väggreglar 1000
Golvspån 1000
Plywood 3000
Gips 1000
Våtrumsgips 1500
Skruv, lim mm 1000
Dörr med karm 1500
isolering 1000

Tätskikt
KeraSafe,
Flytspackel mm 11000
kakel&klinker
Kakel 4000
Klinker&klinkerram 3500
Fix&fog 1000

VVS
Roth Pexslang & väggbockfixturer 2550
VVS kopplingar 4000
Avloppsrör och golvbrunn 2000
Golvärme 3067
Fördelarskåp 1000
Badrumsfördelare & väggbrickor 1200
Takduschpaket 3200
Handfatsblandare 800

El & takbelysning 2000
Vägglampor 1000

Ventilation 1400

Färg 2000

Inredning
Duschhörn 5775
Toalettstol 4825
Kommod 2300
Handukstork 4000
Spegel 800

Summa 73917
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Tog du in någon besiktningsman eller liknande under arbetet? Jag funderar på det själv nu när tätskiktet snart är på plats.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Snyggt jobbat!

Tog du in någon besiktningsman eller liknande under arbetet? Jag funderar på det själv nu när tätskiktet snart är på plats.
Nej det gjorde jag inte. Har dock ett hundratal bilder från bygget.
 
P Peter_K skrev:
Nej det gjorde jag inte. Har dock ett hundratal bilder från bygget.
Ok!

Undrar om det är värt något vid eventuell försäljning, dvs att oberoende intygar att tätskikt, fall, genomföringar är korrekt utfört innan plattorna är på plats. I avsaknad på våtrumsintyg dvs.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ok!

Undrar om det är värt något vid eventuell försäljning, dvs att oberoende intygar att tätskikt, fall, genomföringar är korrekt utfört innan plattorna är på plats. I avsaknad på våtrumsintyg dvs.
Spelar intyget någon roll? Om allt bara är ”fackmannamässigt” gjort så brukar väl inte försäkringsbolag trilskas…
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i

Enligt den här artikeln så krävs inget våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att 7 av 8 försäkringsbolag ska betala ut ersättning vid vattenskada.

Jag tycker dock att den här skrivelsen, i samma artikel, är intressant:

Gör-det-självaren måste dokumentera hur man har byggt sitt badrum, gärna med bild, så att man kan bevisa att badrummet är fackmannamässigt byggt.

Jag tolkar "måste" som ett krav. Det innebär i så fall att försäkringbolaget ställer som krav på försäkringstagaren att kunna bevisa utförandet. Dvs bevisbördan är flyttad från bolaget till försäkringstagaren.
 
S Styrman_jansson skrev:
Spelar intyget någon roll? Om allt bara är ”fackmannamässigt” gjort så brukar väl inte försäkringsbolag trilskas…
Jo, men vid en försäljning var frågan. En eventuell köpare känner sig nog tryggare med ett besiktningsdokument från en oberoende än en mängd bilder från den tidigare ägaren (som köparen kanske ändå inte förstår)
 
PeterFalun
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jo, men vid en försäljning var frågan. En eventuell köpare känner sig nog tryggare med ett besiktningsdokument från en oberoende än en mängd bilder från den tidigare ägaren (som köparen kanske ändå inte förstår)
ger inte mycket för dessa intyg

sen beror det ju på om man säljer ett hus direkt efter renovering eller om 10-15 år
 
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Att bygga badrum på egen hand kan kännas som ett stort steg, även för en hemmafixare. Men Peter byggde sitt badrum själv och fick ner slutpriset till en tredjedel av vad det annars skulle ha kostat.

Du kan läsa artikeln här: Byggde badrummet själv på begränsad budget
Det är ju OSB-skivor på väggen! Inte 15 mm plywood.
 
Fairlane
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ju OSB-skivor på väggen! Inte 15 mm plywood.
Det beror på vilken vägg du tittar på. Det är kommenterat i början av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.