R
Maskintok skrev:
se där ja..
Där var läsförståelsen dålig igen.
vart har jag skrivit att vi ändä skall dö så därför spelar det ingen roll hur eller om vi gör något åt klimatet?

lägg gärna fram också då bevis och fakta som stöder detta emot klimatförändringarna..
Inte bara att jag skrivit att jag ska dö..
För till skillnad från dig så är jag inte odödlig...
Jag tycker att du på ditt säregna sätt gjort väldigt klart att du inte tror på klimatkrisen.
 
P
D djac skrev:
Mycket kommer nog ompositioneras, men det kommer komma bättre alternativ och sätt att göra saker, det behöver vi inte oroa oss för.
Hur mycket "vi" behöver oroa oss beror på vem "vi" är. För en del kommer antagligen omställningskostnaden att bli ganska liten, men inte för alla.
 
A
R RoAd skrev:
Jag tycker att du på ditt säregna sätt gjort väldigt klart att du inte tror på klimatkrisen.
Nja där har du igen helt fel.
Men det är inte det som du vill ha fram.
Du tror dig veta..
Jag tror ingenting.
Jag bryr mig inte så mycket om klimatförändringarna... om man nu ska kalla dem för det...

känner du dig så orolig för dessa förändringar?. eftersom du kallar dem för kris..
De är då ingen kris för min eller min familjs del... Där finns andra hot..
hot som kommer drabba många många fler inom bara några månader om politikerna får fortsätta med sitt...

där skulle krisen ligga, inte att oroa sig för klimatet... Det är inget att oroa sig över... Det är i konstant förändring... Och inte ens forskarna vet egentligen varför... De har teser... Men inte mer..
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Å andra sidan är ju cykel det mest energieffektiva sätt att färdas som finns....

Men ska man vara krass så är det nog rimligast att åka buss...
Cykeln i sig är effektiv, men inte motorn. Man måste ju räkna på den totala verkningsgraden.
Well to wheel.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...
Det visar hur ineffektiv kollektivtrafik är.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag är inte expert i frågan, men jag såg ju nedanstående bild från COP26, och jag kan inte påstå att någon sade emot?
Spektakulär bild. Varför stod han inte på torra land bakom?

Havsnivåhöjningen är högst troligen ett reellt problem, men man övertygar inte genom den där typen av spektakel.
 
P pmd skrev:
Det visar hur ineffektiv kollektivtrafik är.
Nej. Det visar hur underprissatt bensin/diesel är.
 
K karlmb skrev:
Cykeln i sig är effektiv, men inte motorn. Man måste ju räkna på den totala verkningsgraden.
Well to wheel.
Snark. Du greppar efter halmstrån. Det finns ingen chans att en person på cykel förbrukar mer energi än 1000 kilo dieseldriven bil.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
kollektivtrafiken i Sverige är inget att tänka på om man ska någonstans.

diesel och bensin är dyra nu..
Allt som är miljövänligt är ännu dyrare, vilket är idioti, inget annat.
Där handlar det inte om tillgång utan att kunna pressa ut skatteintäkter ur folk..

Tror man något annat så borde man verkligen vakna upp..
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Snark. Du greppar efter halmstrån. Det finns ingen chans att en person på cykel förbrukar mer energi än 1000 kilo dieseldriven bil.
Du har rätt i detta,
the life cycle inventories of a bicycle reveals that bicycles release about 21 grams of CO2e per passenger kilometre travelled
Inkluderar cyklistens kostrelaterade (energi-input) utsläpp
Referens European Cycling Federation, Cycle more often 2 cool the planet, 2011
https://ecf.com/files/wp-content/uploads/ECF_BROCHURE_EN_planche.pdf
 
Maskintok skrev:
kollektivtrafiken i Sverige är inget att tänka på om man ska någonstans.

diesel och bensin är dyra nu..
Allt som är miljövänligt är ännu dyrare, vilket är idioti, inget annat.
Där handlar det inte om tillgång utan att kunna pressa ut skatteintäkter ur folk..

Tror man något annat så borde man verkligen vakna upp..
Jag skulle snarare säga att energi varit alldeles för billigt, alldeles för länge...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl om transporter ensam i en plåtlåda är en mänsklig rättighet?
Det kanske är en mänsklig nödvändighet? Kollektivtrafik är ganska styvmoderligt behandlad av våra härskare och ännu ett tag framöver är det förmodligen inte den bästa sortens transport att anlita om man vill hålla sig frisk.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För 250-300 år sedan var det säkert så att bara de rika hade råd med egen häst att rida på...
Jag ser inte ett feodalt samhälle som ett ideal.
 
P
Maskintok skrev:
vilket gör att allt från ved till hö för foder kommer stiga i pris nu direkt....
Tur att jag har elvärme och inte är en häst.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår dock att de gärna driver frågan, det är mycket pengar inblandade.
Inte bara pengar. Jag skulle också hojta en hel del om platsen där jag bor riskerade att bli obeboelig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.