P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kommer en atmosfär med mindre co2 göra att bränderna blir mer hanterbara?
Nä, då blir det ju proportionerligt mer syre i atmosfären. :geek:
 
A
P pmd skrev:
Det jagas uppenbarligen för lite älg. Eller behövs det kanske lite fler predatorer …?
Nä annan älgjakt..
som det är nu så skjuter man sönder stammen.. Men ändå lämnas för mycket kor i vissa områden..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om vi är överens om att utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet , och att något behöver göras om planeten ska vara beboelig för oss ap-släktingar, så finns det ju som jag ser det två vägar att gå.

Endera så gör alla lite, eller så gör någon allt.. Totalt står USA och Kina för ungefär en tredjedel av alla historiska utsläpp, så vi kan ju bara tvinga dem att lösa problemet?
Det gäller framförallt att göra något som är mätbart. Annars är det bara poserande.
 
P
D djac skrev:
Ointressant, i det närmaste, vad en individ gör, däremot högintressant vad man gör på systemnivå och där ingår det som diskuteras, att dra ner på subventionerna till det som är väldigt skadligt. Detta kommer höja bränslepriserna som i sin tur göt att ny teknik kommer att komma fram och många kommer att ändra sina vanor etc.
Hur stort system tycker du att vi bör betrakta?
 
P
K karlmb skrev:
Samma för Etanol. Med samma skatt som idag kostade den 6-7 kr/l för 10 år sedan. An någon anledning är den idag 3 ggr så dyr trots ökad produktion.
Jag gissar att efterfrågan har ökat, helt enkelt.
 
...har det inte stundtals brunnit rätt bra i svenska skogar också?
 
F
P pmd skrev:
Det jagas uppenbarligen för lite älg. Eller behövs det kanske lite fler predatorer …?
Eller mer gran - ( obs skämt);)
 
P pmd skrev:
Jag gissar att efterfrågan har ökat, helt enkelt.
Priset i Rotterdam har inte ökat 3 ggr.
 
F
Maskintok skrev:
min är en 2002a
Vad är detta för årsmodell? ;):rofl:
Min är en -95:a
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
För djac är vara X subventionerad om den beskattas mindre än vara Y.
Rimlig inställning.
Punktskatten på alkohol ligger väl på ca 500kr litern, så vi kan ju gotta oss i det antar jag.
Jag ska nog ut och okynnes åka lite och njuta av att diselsubventionerna trillar in.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så var och en borde skatta i relation till tidsvinsten som görs jämfört med lokaltrafiken och timlönen.
Som en omvänt reseavdrag, så alla ska ha få det lika uselt.

Själv har jag >4mil enkel väg till jobbet eller ca45min i bil.
Så ca 112kr och 1,5h ToR.

Att cykla skulle ta mig nästan 5h ToR enligt Google maps. Jag skulle inte trampa för mindre än 10k.

Sen tjänar jag mer än dubbelt mot en usk, så åtminstonde 260kr per h.

Så 10000+260*3,5 distribuerat på 5,6 liter, ger mig ett Dan Johansson reseskattetillägg på ca 1928kr per liter diesel.

På ett år skulle det summera till strax norr om 3miljoner.
Jag behöver nog be om en löneförhöjning för att ha råd att fortsätta arbeta.
Nja, jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Jag tycker inte att vi ska införa någon slags progressiv skatt, det är ett räkneexempel för att sätta ett värde på den belastning du är för miljön. Om du inte cyklar 5 mil för mindre än 10000 spänn är det ju uppenbart att du värderar din egen bekvämlighet betydligt högre än miljön...

På tal om reseavdrag så undrar jag hur länge det kan vara kvar.. Jag är ganska övertygad om att den här rörligheten man vill underlätta är helt klart överskattad...
 
K karlmb skrev:
Nej, men cyklar du 3 mil om dagen kurrar magen mkt mer än om du åker bil eller buss.
Å andra sidan är ju cykel det mest energieffektiva sätt att färdas som finns....

Men ska man vara krass så är det nog rimligast att åka buss...
 
Isakare Isakare skrev:
Här skriver du själv vad som är problemet. Det är för många människor.
Jodå.. Frågan är vilka vi ska bort? Amerikanarna som släpper ut mycket per capita, eller kineserna och indierna som släpper ut mycket för att de är många till antalet som lever hyfsat antikt?
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R
AndersPS AndersPS skrev:
Jag är så tacksam för att jag började läsa den här tråden. Här har de starka hjärnorna fått mig att inse hur det egentligen är.

Sverige är så litet, så vår insats är obetydlig. Det gör inget om vi gör positivt eller negativt miljöavtryck, det är så liten andel ändå. Så nu jävlars ska jag skita ner.

samt

Vi ska ändå dö, så varför ska vi bry oss?
Klockrent inlägg. Den som tyckte att vi ändå ska dö verkar inte förstå att hans fem barn sitter i samma rum. :cry:
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Klockrent inlägg. Den som tyckte att vi ändå ska dö verkar inte förstå att hans fem barn sitter i samma bil. :cry:
se där ja..
Där var läsförståelsen dålig igen.
vart har jag skrivit att vi ändä skall dö så därför spelar det ingen roll hur eller om vi gör något åt klimatet?

lägg gärna fram också då bevis och fakta som stöder detta emot klimatförändringarna..
Inte bara att jag skrivit att jag ska dö..
För till skillnad från dig så är jag inte odödlig...
Men jag är inte förvånad... du gillade ju Mikael_Ls inlägg.. Så då vet jag vad du tycker om vissa människor och det stämmer ju bra in med vad du skrivit åt mig förr...
kliv av hästen och inse att du är en av de som bara provocerar och älskar det som sedan sker..

ni som använder er av personangrepp och nedsättande ord emot andra i diskussioner..
Ni har redan förlorat debatten.

Och du, mina barn de har en framtid iallafall.. Då de inte leds genom livet av vedertagna sanningar.. de får tänka och känna fritt..
lära sig och göra, tycka vad de vill..
 
  • Gilla
skoge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.