Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl om transporter ensam i en plåtlåda är en mänsklig rättighet?

För 250-300 år sedan var det säkert så att bara de rika hade råd med egen häst att rida på...

Och de som bor i miljonprogrammen har garanterat tillgång till kollektivtrafik...
Det är bra att du är ärlig nog att vara så öppen. Jag kan tala om för dig att överklassen på Lidingö och andra områden också har tillgång till kollektivtrafik.

Men många bor och arbetar så att kollektivtrafiken är oattraktiv, även i Göteborg. Och dessutom har du en säkerhetsaspekt för t ex unga kvinnor som arbetar natt.

Det som gällde för 250 år sedan ser jag personligen som ett skräckexemepel som vi inte vill ha tillbaka.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
diesel.. 20.06kr per l.
E10... 17.89 kr per l..
E85.... 17.19.kr per l...

E10 har stigit ca 1 kr här sedan igår..
E85 35 öre.
dieseln 2.10 kr...

vilket gör att allt från ved till hö för foder kommer stiga i pris nu direkt....

Utveckling kallas det...
Tror vi kommer att gå en framtid till mötes där man får börja tjuvjaga och tjuvfiska för att ha mat.
Socialens kostnad lär öka markant
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Söderhavsöarna som håller på att försvinna har uppkommit trots vattenhöjningen efter förra istiden. De försvinner inte pga havshöjningen nu. Deras problem är försurning av haven och föroreningar som gör att korallerna inte växer till, det är inte havshöjningen. Därmed inte sagt att de inte har ett problem, vill bara klargöra att problemet inte är havshöjningen.
Varför är inte havshöjningen ett problem för söderhavsöar. I London, Venedig och andra mer närliggande ställen ser man ett problem med det, men det berör alltså inte fattiga önationer. Konstigt! det finns ju i realiteten bara ett hav.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Downsizing.
Öka viktbaserad skatt ...

Sänk hastigheten på vägarna
Olyckorna blir mindre allvarliga
Energiförbrukningen minskar radikalt om det är 90 istf 110

Och, ja, jag är en gearhead. Alltid skruvat bil, kört moppe, barnen kör gokart, jag har syndat och kört för snabbt. Haft törstiga bilar.

Men med det vi vet idag kan vi vara smartare utan att egentligen offra något än lite bekvämlighet och några minuter extra restid...
 
  • Haha
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...

Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..

"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...

Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...

I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
Vad blir ditt klimstavtryck via maten om du tar cykel?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Varför är inte havshöjningen ett problem för söderhavsöar. I London, Venedig och andra mer närliggande ställen ser man ett problem med det, men det berör alltså inte fattiga önationer. Konstigt! det finns ju i realiteten bara ett hav.
Det är inte havshöjningen som är huvudproblemet. Venedig sjunker, dvs staden är byggd på dålig grund.

Men nu har det inte det som var poängen. Korallöarna får fler koraller som bygger upp dem, om man sköter om dem så kommer öarna alltid att ligga strax över havsytan oavsett havshöjning eller ej.

Att sedan andra platser har andra problem, det är en annan fråga.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur långt skulle den räcka? Och har du räknat in naturskogarna som är skyddade i detta också?
Det finns ju fler sätt att framställa etanol.
Tröttsamt med alla dessa " Det kommer aldrig att räcka till alla bilar"
Det är inte ens alla bilar längre.
Tjänstebilarna som står för typ 50% av alla mil som körs går snart på el allihop.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag tror även möjligheten att jobba hemma och anpassa sina restider kan göra att många av oss kan köra mindre bil. Och då kanske acceptera det tar längre tid de dagar man åker.

Men visst, sjuksyrran eller fabriksarbetaren kan inte jobba hemifrån och har inte råd med en Tesla x. Bra då om så många som möjligt kör lätta bilar.
För övrigt tycker jag ofta teslor kör rätt långsamt, antar det syns tydligt hur mycket längre man kommer om man sänker hastigheten?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl om transporter ensam i en plåtlåda är en mänsklig rättighet?

För 250-300 år sedan var det säkert så att bara de rika hade råd med egen häst att rida på...

Och de som bor i miljonprogrammen har garanterat tillgång till kollektivtrafik...
Så det är ett argument för att dra oss alla tillbaka till före hästen blev vanlig?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad blir ditt klimstavtryck via maten om du tar cykel?
Om du kompenserar med rött kött för din ökade energiförbrukning så är cykel sämre än att köra bil...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad blir ditt klimstavtryck via maten om du tar cykel?
Menar du att jag slipper äta om jag åker bil?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du att jag slipper äta om jag åker bil?
Nej, men cyklar du 3 mil om dagen kurrar magen mkt mer än om du åker bil eller buss.
 
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...

Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..

"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...

Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...

I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
Så var och en borde skatta i relation till tidsvinsten som görs jämfört med lokaltrafiken och timlönen.
Som en omvänt reseavdrag, så alla ska ha få det lika uselt.

Själv har jag >4mil enkel väg till jobbet eller ca45min i bil.
Så ca 112kr och 1,5h ToR.

Att cykla skulle ta mig nästan 5h ToR enligt Google maps. Jag skulle inte trampa för mindre än 10k.

Sen tjänar jag mer än dubbelt mot en usk, så åtminstonde 260kr per h.

Så 10000+260*3,5 distribuerat på 5,6 liter, ger mig ett Dan Johansson reseskattetillägg på ca 1928kr per liter diesel.

På ett år skulle det summera till strax norr om 3miljoner.
Jag behöver nog be om en löneförhöjning för att ha råd att fortsätta arbeta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi kanske skulle försöka oss på ett räkneexempel...

2020 förbrukade jordens befolkning 3952585000000 liter olja. Det är alltså 3954 miljarder liter. Man beräknar att kostnaden för skogsbränder i Kalifornien 2020 var ungefär 12 miljarder dollar, dvs. ca 120 miljarder kronor. Bara det blir alltså ungefär 3 öre per liter.
Här skriver du själv vad som är problemet. Det är för många människor.
 
A
K karlmb skrev:
Det finns ju fler sätt att framställa etanol.
Tröttsamt med alla dessa " Det kommer aldrig att räcka till alla bilar"
Det är inte ens alla bilar längre.
Tjänstebilarna som står för typ 50% av alla mil som körs går snart på el allihop.
sant och det är dessutom en produkt vi säljer...och exporterar..
bnp har väl ingen klagat på om det blir högre siffror på.. ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.