Den enda riktiga finansmannen och multimiljonären som jag är personligt bekant med kör med en liten Fiat i enklaste möjliga utförande. Jag tror han köpte den som splitterny men den var helt säkert en billig nybil.

Jag känner tre rika par som visserligen är oerhört rika med mina mått mätt men som egentligen hör hemma i kategorin övre övre medelklass.
Ett av paren brukar köpa en nästan ny begagnad Volvo kombi ungefär vart fjärde eller femte år och då turas de om att byta bil. Det blir alltså gissningsvis 8-10 år som de kör med en bil som de har köpt som nästan ny.
Det andra paret brukar hålla utkik efter nästan nya begagnade BMW (som de påstår att ofta har tillhört konkursade finansvalpar) som de kör med i gissningsvis 5-6 år.
Det tredje paret kör med helt vanliga relativt billiga begagnade bilar.

Jag tror att många som köper nya bilar i dag och säljer dem efter ett par år egentligen inte har råd med det utan lever över sina tillgångar.
 
H heimlaga skrev:
Den enda riktiga finansmannen och multimiljonären som jag är personligt bekant med kör med en liten Fiat i enklaste möjliga utförande. Jag tror han köpte den som splitterny men den var helt säkert en billig nybil.

Jag känner tre rika par som visserligen är oerhört rika med mina mått mätt men som egentligen hör hemma i kategorin övre övre medelklass.
Ett av paren brukar köpa en nästan ny begagnad Volvo kombi ungefär vart fjärde eller femte år och då turas de om att byta bil. Det blir alltså gissningsvis 8-10 år som de kör med en bil som de har köpt som nästan ny.
Det andra paret brukar hålla utkik efter nästan nya begagnade BMW (som de påstår att ofta har tillhört konkursade finansvalpar) som de kör med i gissningsvis 5-6 år.
Det tredje paret kör med helt vanliga relativt billiga begagnade bilar.

Jag tror att många som köper nya bilar i dag och säljer dem efter ett par år egentligen inte har råd med det utan lever över sina tillgångar.
Alla som leasar byter efter 3 år, det är så det är upplagt. Utan oss företagare hade inga nya bilar kommit ut på beg marknaden
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som leasar byter efter 3 år, det är så det är upplagt. Utan oss företagare hade inga nya bilar kommit ut på beg marknaden
Men eftersom populasen inte har råd med Tesla kommer ni snart inte ha tjänstefolk på Östermalm och då stannar Sverige.

Allvarligt är det ett samhällsekonomiskt hot att transportsystemet riskerar kollaps eftersom kollektivtrafiken inte är dimensionerad för alla fossilbilsägare som måste börja åka kollektivt, dels faller många ifrån så att tillgänglig arbetskraft minskar.

Många har helt enkelt inte råd med Tesla och elektriciteten som krävs för att driva bilarna finns inte i dagsläget. Det här är ett problem som måste lösas.

I Filippinerna har man löst detta med Jeepneys men när man ville starta Uber i Sverige så var skattmasen på direkt. Men i framtiden behöver vi Jeepneys i förorterna som samlar upp alla som skall till samma arbetsplats eller plats. Det är bara det att det har vi inte förberett för, Sverige är fortfarande ett bilsamhälle.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som leasar byter efter 3 år, det är så det är upplagt. Utan oss företagare hade inga nya bilar kommit ut på beg marknaden
Hur många begbilar har du bidragit till de senaste åren?
 
M Myckling skrev:
Hur många begbilar har du bidragit till de senaste åren?
Noll. Då jag inte behöver bil.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men eftersom populasen inte har råd med Tesla kommer ni snart inte ha tjänstefolk på Östermalm och då stannar Sverige.

Allvarligt är det ett samhällsekonomiskt hot att transportsystemet riskerar kollaps eftersom kollektivtrafiken inte är dimensionerad för alla fossilbilsägare som måste börja åka kollektivt, dels faller många ifrån så att tillgänglig arbetskraft minskar.

Många har helt enkelt inte råd med Tesla och elektriciteten som krävs för att driva bilarna finns inte i dagsläget. Det här är ett problem som måste lösas.

I Filippinerna har man löst detta med Jeepneys men när man ville starta Uber i Sverige så var skattmasen på direkt. Men i framtiden behöver vi Jeepneys i förorterna som samlar upp alla som skall till samma arbetsplats eller plats. Det är bara det att det har vi inte förberett för, Sverige är fortfarande ett bilsamhälle.
Varför användet du Tesla som exempel. Dyr, opraktisk och bedrövlig kvalitet för dom pengarna. Finns ju andra alternativ.
Maskintok skrev:
Nja inte hela sanningen..
bensin har lägre oktan värde.
etanol har ett betydligt högre.

Ren etanol brukar man sätta oktan 119 på.
Medans vanlig bensin E10 har ca 90 oktan.
upptill 10% etanol..
Men det är här hur pass effektiv motorn är som spelar roll..
En äldre motor där man kan ställa in bränslemängden själv kan ge en mycket mer effektiv motor än en modern med elektronisk insprutning..

Men det är inte själva bränslet som man ska fokusera på utan hur man får fram bränslet billigt.
Maskintok skrev:
Nja inte hela sanningen..
bensin har lägre oktan värde.
etanol har ett betydligt högre.

Ren etanol brukar man sätta oktan 119 på.
Medans vanlig bensin E10 har ca 90 oktan.
upptill 10% etanol..
Men det är här hur pass effektiv motorn är som spelar roll..
En äldre motor där man kan ställa in bränslemängden själv kan ge en mycket mer effektiv motor än en modern med elektronisk insprutning..

Men det är inte själva bränslet som man ska fokusera på utan hur man får fram bränslet billigt.
R Rkarlsson skrev:
Jag tror inte så många med bra ekonomi köper nytt heller.
Jo visst är de många förmånsbilar och leasing. Det är väl därför du kunde se så extremt många passater vissa år, nu är det väl volvo som varit hett något år och då kom de ju ut många v90, v60.

Men fortfarande där, då måste ju den som får förmånsbilen tjäna bra som tusan för att ens gå på den niten.
 
Maskintok skrev:
Nja inte hela sanningen..
bensin har lägre oktan värde.
etanol har ett betydligt högre.

Ren etanol brukar man sätta oktan 119 på.
Medans vanlig bensin E10 har ca 90 oktan.
upptill 10% etanol..
Men det är här hur pass effektiv motorn är som spelar roll..
En äldre motor där man kan ställa in bränslemängden själv kan ge en mycket mer effektiv motor än en modern med elektronisk insprutning..

Men det är inte själva bränslet som man ska fokusera på utan hur man får fram bränslet billigt.
Så du ställer in din motor på ett fantastiskt sätt helt manuellt. Bra där, inte många som fixar det.
En modern motorstyrning, alltså från 1990 eller nyare, fungerar med knacksensorer. Motorn justeras stt jobba straxt under knackning, oavsett bränslekvalitet. Det var så som Saab kunde stoppa in Turbo i personbilsmotorer. Trots att de blev nästan idiotförklarad så lyckades de. (Och sen har ju alla andra tagit efter). Utom motorgurun som skruvar själv då...
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Myrstacken
Är det nu man skall passa på med ett riktigt gött inlägg här...
Jag åker gratis bil och gör alla mina ärenden på vardagar sen sätter jag denna tiden samt km på fakturan på kunderna jag har..
Brukar oftast sprida ut km så att det mesta hamnar på privatpersoner. och då helst på sådana jag ogillar...
Aaaahh det är gött att vara hantverkare ibland :)
Gott nytt år
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tittade på en av de större bilsäljarna i stan här.
Elbilen måste ju verkligen vara populär. För de har inte lagt ut att någon köpt en ny elbil på ett par månader och de lägger ut nybilsköp =)
Kanske elbilsköparna inte vågar synas på bild ?
Eller så har de inte många elbilar att sälja. Köptrycket är enormt, och du kan få vänta upp till ett år på att få leverans.
 
VargOlle VargOlle skrev:
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stanna :( :( :(
Det vill man nog inte. Minskade CO2 utsläpp är målet. Fast att stänga kärnkraften är ju kontraproduktivt. Men det har ganska liten betydelse för elbilister. El är i det sammanhanget fortfarande billigt. Själv har jag klarat mig på 75 öre milen ännu så länge. (Jobbar dock på att sänka det).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Så du ställer in din motor på ett fantastiskt sätt helt manuellt. Bra där, inte många som fixar det.
En modern motorstyrning, alltså från 1990 eller nyare, fungerar med knacksensorer. Motorn justeras stt jobba straxt under knackning, oavsett bränslekvalitet. Det var så som Saab kunde stoppa in Turbo i personbilsmotorer. Trots att de blev nästan idiotförklarad så lyckades de. (Och sen har ju alla andra tagit efter). Utom motorgurun som skruvar själv då...
Nja, SAAB fixade turbo i 99 redan på 70-talet och APC (Automatic Performance Control) kom en bit in på 80-talet så det går att köra turbo även utan knacksensor. Men visst får man ut bättre prestanda med systemet. Detta system används även på motorer utan turbo, då genom att reglera tändförställningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
lilytwig lilytwig skrev:
Så du ställer in din motor på ett fantastiskt sätt helt manuellt. Bra där, inte många som fixar det.
En modern motorstyrning, alltså från 1990 eller nyare, fungerar med knacksensorer. Motorn justeras stt jobba straxt under knackning, oavsett bränslekvalitet. Det var så som Saab kunde stoppa in Turbo i personbilsmotorer. Trots att de blev nästan idiotförklarad så lyckades de. (Och sen har ju alla andra tagit efter). Utom motorgurun som skruvar själv då...
Man modifierar bränsletrycksregulatorn
på en nyare motor.
knacksensorn kan inte ändra tillräckligt för att kunna köra på etanol..

Sedan är det fortfarande vad du är ute efter som styr..
billigt eller låg förbrukning.

En knacksenor jobbar med att skicka ut ett eko i motorblocket som sedan fångas upp av sensorer, detta ställer in tillsammans med vevaxellägesgivaren vart tändningen står i motorn..

Så nä den har inte så mycket med själva bränsle kvalitén att göra...

vilket du hade förstått om du förstod hur Saab jobbade på 99an...
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Men fortfarande där, då måste ju den som får förmånsbilen tjäna bra som tusan för att ens gå på den niten.
Om du räknar på det så är det förmånligt med en förmånsbil. Jag har en som hade kostat ca 700 000:- om jag köpt den själv. Hade jag finansierat den på annat sätt så hade det inte blivit någon bil. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2030 kommer vi inte ha så många fossilbilar kvar. Alla vänner och kollegor skaffar elbilar.
Är pensionär så jag kommer inte ha råd att köpa elbil. Som pensionär är det betydligt svårare att få lån
 
VargOlle VargOlle skrev:
Är pensionär så jag kommer inte ha råd att köpa elbil. Som pensionär är det betydligt svårare att få lån
Privatleasing….
 
  • Gilla
VargOlle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.