Jonaserik: Ingen har sagt vad som var fel fören nu när det uppdagades att det var fel ventil. Det vi varit tydliga med är att din ståndpunkt om vad som är fel inte stämmer. Vilket visade sig vara helt korrekt. Med rätt shunt kommer flödet att bli vettigt. Men problemet med att värmepumpen inte räcker tillfinns ju kvar.
 
B BSOD skrev:
Men varför framhärda i att det kanske inte är en växelventil, EFTER att det framkommer att det är en vrg231? Det skapar ju om något möjlig förvirring för de som inte kan esbes sortimentbenämningar.

Här kan du läsa om vrg 231.
[länk]

Inlägget ovan om spetsning med el-vvb, så lär det vara fel. Tidigt i tråden framkom det att inget varmvatten finns om tanken är för kall, och att man därför kör vp med en högre temp året om, därav så kör man ju i princip fast kondensering på värmepumpen.

Eftersom tanken verkar vara runt 45C nånting, och efterföljande beredare tycks saknas så kan man ju även fundera på hur legionellasäker anläggningen är.
Vet inte om jag tänker lite fel nu , tror inte det , den ventilen ska ha till uppgift att skifta flödet åt något håll .stängd/öppen på en port och ser nog lika ut invändigt som en shunt , bara att den är specad för ett KVS-värde som säger att den klarar ett visst flöde. Tror säkert att den fungerar som en shunt med rätt styrning, skulle inte förvåna mig att det inte går bra med samma motor som sitter där. Växel får en spänning konstant för att gå 90 grader och stänga, en shunt får spänning öka/minska bitvis och står still mellan signalerna. Så lite lustigt att den inte skulle gå att ha som shunt. Att VP laddar tanken rakt in är för att sommartid är shute stäng mo tanken, men inte bra vintertid då det behövs mera värme. Returen blir kallare och VP orkar inte lyfta tempen riktigt bra, samt att det blir turbulens i tanken som kyler av tempen från VP. Då blir det inte maxtemp från VP som höjt returen med kanske 10 C utan systemet får bar en höjning med kanske 5 C och det räcker inte utan shunten öppnar till max och returen kallnar ytterligare, karusellen är i gång. Därav att VP ska in på röret mellan tank och shunt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Den enda person som har framhålligt någonting med kraft om vad det är för fel är ju du
Det får du diskutera och ta med Jonna
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vet inte om jag tänker lite fel nu , tror inte det , den ventilen ska ha till uppgift att skifta flödet åt något håll .stängd/öppen på en port och ser nog lika ut invändigt som en shunt , bara att den är specad för ett KVS-värde som säger att den klarar ett visst flöde. Tror säkert att den fungerar som en shunt med rätt styrning, skulle inte förvåna mig att det inte går bra med samma motor som sitter där. Växel får en spänning konstant för att gå 90 grader och stänga, en shunt får spänning öka/minska bitvis och står still mellan signalerna. Så lite lustigt att den inte skulle gå att ha som shunt. Att VP laddar tanken rakt in är för att sommartid är shute stäng mo tanken, men inte bra vintertid då det behövs mera värme. Returen blir kallare och VP orkar inte lyfta tempen riktigt bra, samt att det blir turbulens i tanken som kyler av tempen från VP. Då blir det inte maxtemp från VP som höjt returen med kanske 10 C utan systemet får bar en höjning med kanske 5 C och det räcker inte utan shunten öppnar till max och returen kallnar ytterligare, karusellen är i gång. Därav att VP ska in på röret mellan tank och shunt.
Det är en liknande produkt. Det som skiljer är utformningen på rotorn (eller vad den heter på fackspråk) i ventilen. En shunt är utformad för att ge ett jämt flöde och en linjär växling mellan ingångarna. En växelventil är utformad för att växla, flöde eller inte flöde. Så, nej det är inte samma produkt. Även om man nog skulle kunna bygga en ventil som hjälpligt kan klara båda uppgifterna. Nu har man ventiler som är anpassade för den ena eller andra uppgiften.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ok den ser lika ut OCH ALLA ÄR LIKSOM LURADE även dom som framhöll med kraft att dom visste vad felet var och rackade ner på andra att dom har fel genom hela tråden. man ska nog inte ta för givet innan alla data och produkter framkommit. Då kan du shunta för hand genom att ställa axeln lite från helt vänster till kanske halva nedåt. Det blir då en blandning returen. och fram från VP/tank , sen det med ett öppet system, det bör vara ett exspansionskärl i stället så att ett trycket kan hållas kring 1 bar. . Även laddpumpen i VP kommer att få tag i flödet bättre. Impellern i pumparna behöver ett tryck för att få i väg flödet på ett bra sätt ( anliggningen mot vingarna i pumphuset ) och ska trycka ut flödet för bästa funktion. Nu kommer det säkert en massa om detta med, men står vid mina ord om var pumpen ska sitta, den ska trycka ut och inte suga åt sig vattnet även att det fungerar till viss del på returen, men inte till 100 % , det blir som ett litet vacum .i elementkretsen.
Ledsen att behöva säga det men detta är ju rappakalja. Tryckskillnaden över cirkulationspumpen blir ju densamma var den än sitter i systemet. Med öppet kärl på vinden blir trycket tillräckligt, typiskt 0.1 bar per meter i höjd. Som om det spelar någon roll.

Sedan får du gärna berätta vilka pumpfabrikat som har impeller så jag kan undvika dem i framtiden. Jag föredrar centrifugalpumpar.
 
Logad Logad skrev:
Ledsen att behöva säga det men detta är ju rappakalja. Tryckskillnaden över cirkulationspumpen blir ju densamma var den än sitter i systemet. Med öppet kärl på vinden blir trycket tillräckligt, typiskt 0.1 bar per meter i höjd. Som om det spelar någon roll.

Sedan får du gärna berätta vilka pumpfabrikat som har impeller så jag kan undvika dem i framtiden. Jag föredrar centrifugalpumpar.
Ok det är inga direkta skovlar in den, det är en platta med vingar på. inte som en båtimpeller med gummiflärpar mot pumphuset , dom är självsugande men det är inte en cirkpump, den måste ha vatten för att börja pumpa. och får dom inte rätt mängd på sugsidan för att det kan bli som ett vacum med tryckfallet från tex en elementkrets p.g.a framflödet är för lågt ( statiska trycket ) så kan det med otur bli kavitation i pumphuset. Är då trycket ca 1 bar så får pumpen ett bättre förhållande till vattnet med större tryck på dom drivande vingarna.. Räcker det.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en liknande produkt. Det som skiljer är utformningen på rotorn (eller vad den heter på fackspråk) i ventilen. En shunt är utformad för att ge ett jämt flöde och en linjär växling mellan ingångarna. En växelventil är utformad för att växla, flöde eller inte flöde. Så, nej det är inte samma produkt. Även om man nog skulle kunna bygga en ventil som hjälpligt kan klara båda uppgifterna. Nu har man ventiler som är anpassade för den ena eller andra uppgiften.
I.o.f det är en liten skillnad på vingen i dom, i övrigt är det fysiska måtten lika, det skulle nog gå att shunta med båda sorterna då rörelsen i dom är lika öppna/stängd lite eller mycket. med växel stängd/öppen mot port och shunt varierande öppna/stänga efter signal.
 
B
J jonaserik skrev:
Ok det är inga direkta skovlar in den, det är en platta med vingar på. inte som en båtimpeller med gummiflärpar mot pumphuset , dom är självsugande men det är inte en cirkpump, den måste ha vatten för att börja pumpa. och får dom inte rätt mängd på sugsidan för att det kan bli som ett vacum med tryckfallet från tex en elementkrets p.g.a framflödet är för lågt ( statiska trycket ) så kan det med otur bli kavitation i pumphuset. Är då trycket ca 1 bar så får pumpen ett bättre förhållande till vattnet med större tryck på dom drivande vingarna.. Räcker det.
Men är trycket på sugsidan tillräckligt, så blir det ju inga problem.

Men visst teoretiskt, om man har expansionskärlet anslutet på pumpens trycksida, har lite dåligt tryck, och har någon form av ettrörssystem eller liknande som har höga tryckfall över radiatorkretsen så kanske trycket på sugsidan av pumpen kan bli så lågt att man hamnar under tillverkarens rekommenderade inloppstryck, med kavitation som följd. I normalfallet funkar det bra, eftersom man i regel har låga tryckuppsättningar i sådana här system. Såg att t.ex. grundfos alpha hade 0.5bar som minsta tillåtna tryck på sugsidan vid 75C temp. Det ska ganska mycket till för att man ska hamna under det.

Men är man över gränsen för kavitation, så beter sig pumpen precis enligt tryckkurvan för olika varvtal, enligt tillverkarens data.
Dvs det är ingen skillnad I flöde / tryckuppsättning över pumpen, oberoende om den sitter på returen eller framledningen. Det spelar ingen roll om det är 0.8 bar eller 1.8 bar på sugsidan, ett givet varvtal på pumpen ger samma tryckuppsättning/samma flöde på pumpen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är dessutom absoluttryck. Dvs -0,5 bar enligt mätaren på systemet.
 
Bara en fråga till dig då , har lagt uppbilder på montage av pumpar i värmesystem , du behöver inte leta bara gå in här och se vad ESBE säger i sina applikationer där pumpen sitter på trycksidan, har dom helt fel, då detär ett företag som enbart sysslar med shuntningar och måste då ha helt fel enlig er andra, så frågan är vad är fel och rätt, vad fungerar bäst o.s.v du får några länkar att titta på, Jag ar inte med mina år sett att det sitter en pump på sugsidan i värmesystem och då gäller det både stor och små anläggningar, värmeflödet trycks ut, men har aldrig sagt att det inte kan fungera med den på returen heller ,men bäst på framledningen.
https://esbe.eu/sv/applikationer#fjrrvrme https://esbe.eu/sv/applikationer#radiatorer
 
J jonaserik skrev:
Finner det märkligt att dom satt en växel där. Sökte på ESBE angående växel men hittar inte i deras produkter.

Till daniel VRG 231....bara numret efter säger hur den ansluts är en vanlig shunt , mera siffror behövs.

En växel ska bara stänga och öppna mellan portarna. och inte reglera . Det står NIbes variant växel, då har nog det från början sagts att det ska vara något med VVB då, växla mellan värme och VV-laddning tank och antagits sättas dit som shunt och är fel typ. Är inte säker på det men kan vara möjligt. Om felkopplade grejer då på fel plats.
Jag hade heller ingen aning om vad som skiljer växelventilen från en shuntventil så jag googlade... fann att det är i princip samma sak med den skillnaden att sliden är längre på växelventilen än på shunten. Därför kan växelventilen agera som en shunt men den kommer blockera utgående port på ett oönskat sätt. Och det var det Jonna reagerade på.
 
Jepp att den är lite längre är nog för att stänga snabbare när käglan vrids, i övrigt så är det stängt eller öppet, som akut går det att använda, bara att motorn öppnar lite mer för att få rätt flöde över ventilen för temp
B Bjober skrev:
Och det var det Jonna reagerade på
Och det var det som hände när käglan var 180 grader fel, den stängde utgående port mer eller mindre då motorn inte heller satt i rätt jack. utan lite på sniskan. Det vart bättre när den ändrades 180 grader men inte direkt perfekt. Det med växel kom fram långt senare.
Edit och ingen annan hade en uppfattning om det , där är vi nog ganska lika utan att jag såg att den var fel i läge, sen med växel blir det en annan sak
 
Jag ser att den ESBE hemsidan filter och välj produktkategori är alla slag shunt.
Jag ger lättare ESBE produktkategori för markera värmepumpar. Äntligen hemsidan nedan varsågod.
https://esbe.eu/sv/applikationer#vrmepumpar
 
B
Du missar ju poängen fullständigt. I alla system - oavsett hur konstuktören än fantiserar eller dimensionerar systemet hur det en ser ut, så kommer pumpen gå enligt dess pumpkurva, om man bara har tillräckligt med inloppstryck. Denna regel gäller såväl fontäner, dyspumpar, 200bars pumpar alla pumpar.

Dvs hålla på att bygga om system som du framfört gång på gång, gällande placering av pumpen från retur till fram kommer inte påverka pumpens prestanda överhuvudtaget (om trycket idag är tillräckligt på sugsidan). Om pumpen låter illa, inte verkar prestera enligt sin märkning, eller att man inser att man är nära pumptillverkarens gränser för kavitation så är det klart man kan överväga att designa om systemet gällande pumpplacering.

Det är 1a för alla system med pump att placera den så att kavitation inte riskeras. Likt ESBE föreslår i sin design. Esbe har inte fel i sin design. Däremot har du fel när du skriver: "
Är då trycket ca 1 bar så får pumpen ett bättre förhållande till vattnet med större tryck på dom drivande vingarna."

"Även laddpumpen i VP kommer att få tag i flödet bättre. "

Nej, pumparna fungerar precis enligt sina tryckkurvor, oavsett om det är 1bar eller 0.7bar in. Men systemkonstruktionen med pump på returen är inte lika "skottsäkra" som att sätta den på framledningen. Det kan bli problem i vissa situationer.

Det är ungefär som att man I vissa fall kan köra 16A genom en 1.5mm2 elkabel, utan överhettning, ibland kan köra 13A utan överhettning samt i stort sett alltid kan köra på tumregeln 10A / 1.5mm2.

Du är så svart och vitt i ditt sätt. Konstruktioner och systemdesign har för och nackdelar. Världen är inte svart-vitt.

Men man konstruerar inte om ett system (drar på sig massa kostnader och avbrott) utan att pumpen låter illa, verkar underprestera, eller inte räcker till. Det är rena pengar i sjön.

Detta system är knappast professionellt designat, t.ex. fast kondensering. Vilket säkert drar upp driftskostnaderna med rätt många %. Växelventil istället för shuntventil. Felen är många. Det finns mycket förbättringsmöjligheter som förbättrar systemets driftkostnader och komfort, men att flytta pumpen utan anledning är bara dumheter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara en fråga till dig då , har lagt uppbilder på montage av pumpar i värmesystem , du behöver inte leta bara gå in här och se vad ESBE säger i sina applikationer där pumpen sitter på trycksidan, har dom helt fel, då detär ett företag som enbart sysslar med shuntningar och måste då ha helt fel enlig er andra, så frågan är vad är fel och rätt, vad fungerar bäst o.s.v du får några länkar att titta på, Jag ar inte med mina år sett att det sitter en pump på sugsidan i värmesystem och då gäller det både stor och små anläggningar, värmeflödet trycks ut, men har aldrig sagt att det inte kan fungera med den på returen heller ,men bäst på framledningen.
[länk] [länk]
Nej, de har inte fel. Det har inte jag eller någon annan skrivit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.