jbr jbr skrev:
Ett annat prisexempel än det tidigare inlägget:
24 kanaler, 16A C-last ger ca. 165 kr per brytare. Med andra ord ligger priset normalt inte betydligt högre för smarta prylar än tex
Men nu var ju inte KNX ett centraliserat system?
Brytarna ska ju inte sitta tillsammans....utan ute vid lampan, gardinen, fläkten...
Ska man dra nätet effektivt i ett nytt hus så är det ju en matning till flera olika laster och rum, och inte en matning från central till varenda liten pryl man vill styra.
+ alla bussar...
Då har man ju inte sparat något alls på installationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Varför dras KNX in i detta det är ju inte direkt jämförbart åtminstone inte som det utnyttjas i heminstallationer. Många fall där är enormt klumpigt tänkt och utfört med max resursslöseri i förhållande till funktion. Man får nog ofta inte direkt välutformade lösningar där via elektriker heller om inte kunden är lite på och intresserad. Och inte heller direkt framåtsiktande om man är ute efter vad många här som djac, karlmb osv menar är önskvärt och framtiden.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men nu var ju inte KNX ett centraliserat system?
Brytarna ska ju inte sitta tillsammans....utan ute vid lampan, gardinen, fläkten...
Ska man dra nätet effektivt i ett nytt hus så är det ju en matning till flera olika laster och rum, och inte en matning från central till varenda liten pryl man vill styra.
+ alla bussar...
Då har man ju inte sparat något alls på installationen.
Nu är det ju inte riktigt så det fungerar vad gäller ett centraliserat vs. decentraliserat system.
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Varför dras KNX in i detta det är ju inte direkt jämförbart åtminstone inte som det utnyttjas i heminstallationer. Många fall där är enormt klumpigt tänkt och utfört med max resursslöseri i förhållande till funktion. Man får nog ofta inte direkt välutformade lösningar där via elektriker heller om inte kunden är lite på och intresserad. Och inte heller direkt framåtsiktande om man är ute efter vad många här som djac, karlmb osv menar är önskvärt och framtiden.
Visst är det väl så att många KNX-installationer i bostäder tyvärr är undermåligt konstruerade. Det får man nog ”skylla på” utbildningsnivån i branschen som har varit och är, minst sagt ojämn.
Nivån konstruktör/systemdesigner saknas oftast, vilket jag tycker är synd.
Det är lite som att bygga till sitt hus. Att skippa arkitekten och förlita sig på snickaren kan bli bra men det är långt ifrån säkert…

Jag vidhåller dock att busstyrda system är att föredra före konventionella installationer vid nybyggnation och renovering. Alternativet, att installera konventionellt för att sedan modifiera med allehanda system, blir ofta väldigt spretigt och ställer stora krav på innehavaren.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. En aktor till Z-wave eller Zigbee kostar i runda slängar hälften av vad dessa du länkat till och att lägga till nya enheter till ett Z-wave-system är relativt enkelt. Detsamma gäller att gruppera enheter eller skriva enklare script (ofta grafisk, klicka och dra).
Att jämföra enstaka prylar med en komplett systemlösning blir lite knepigt. Håller dock med om att priserna hos åf/grossiter i Sverige är helt horribla. När jag gjorde en liten testinstallation hemma köpte jag prylarna via ebay främst från Tyskland. Sedan har jag en kompis som kunde låna ut en dongel till ETS Pro.

Nu var det ett tag sedan jag skannade av branschen för kompletta systemlösningar så rätta gärna mig om jag har fel men mig veterligen finns det fortfarande inte ett komplett och standardiserat echosystem på marknaden som skulle funka som ersättare till KNX och därmed bli ett fullgott alternativ hos elektrikern.

Implementation av tekniken är ursprungligen utvecklad främst med tanke på den kommersiella marknaden exempelvis hotell, köpcenter kontorslokaler med fokus på stabilitet och långa drifttider. Därav det de höga listpriserna för enstaka prylar. Vid upphandling av större system dvs högre volym på prylar ges ofta betydande rabatter på listpriserna.

Kommunkation till mellan enheterna kan köras både trådlöst och trådad via utp eller själva elkabeln. Trådad kommunkation används nästan uteslutande i kommersiella installation pga krav på stabilitet.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Så vad kostar en switch för KNX? En styrbar LED driver?
Vid IP-kommunkation används vanliga standardswitchar. En enstaka styrbar LED driver är nog förhållandevis väldig dyr eftersom de flesta installationer är tänkta för större armaturer i kommersiella fastigheter.
 
D
jbr jbr skrev:
Visst är det väl så att många KNX-installationer i bostäder tyvärr är undermåligt konstruerade. Det får man nog ”skylla på” utbildningsnivån i branschen som har varit och är, minst sagt ojämn.
Nivån konstruktör/systemdesigner saknas oftast, vilket jag tycker är synd.
Det är lite som att bygga till sitt hus. Att skippa arkitekten och förlita sig på snickaren kan bli bra men det är långt ifrån säkert…

Jag vidhåller dock att busstyrda system är att föredra före konventionella installationer vid nybyggnation och renovering. Alternativet, att installera konventionellt för att sedan modifiera med allehanda system, blir ofta väldigt spretigt och ställer stora krav på innehavaren.
Du gör mig ärligt nyfiken på KNX, jag kan inte tillräckligt, det är helt tydligt, och som du också säger så är det oerhört svårt att hitta elektriker med samma intresse som en själv. Det blir som beskrivits här (och som jag personligen inte gillar), lite slött att de sätter in återvändsgränden Plejd och är nöjda med det.

Nu är vårt hus byggt sen 15 år så kanske inget mål för KNX men kanske om man skulle bygga nytt och man själv kunde ta ett grepp och få det bra.
 
K karlmb skrev:
Men nu var ju inte KNX ett centraliserat system? Brytarna ska ju inte sitta tillsammans....utan ute vid lampan, gardinen, fläkten... Ska man dra nätet effektivt i ett nytt hus så är det ju en matning till flera olika laster och rum, och inte en matning från central till varenda liten pryl man vill styra.+ alla bussar...Då har man ju inte sparat något alls på installationen.
Som sagt är KNX främst tänkt för kommersiella installationer men kan självklar användas hemma men enligt min kompis (KNX-elektriker) brukar det mest röra sig om nybyggnation av lite större enskilda fastigheter och då installeras nästan uteslutande kundnära styrsystem motsvarande HomeKit. Dessa är ofta betydligt mer sofistikerade och totalintegrerade med KNX men kostar därefter. För den vanliga plånboken funkar Home Assistant lika bra och det blir bara lite mer meck att få till konfigurationen.

När det gäller tekniken ska man inte förväxla konceptet trådad busstyrning med central matning av el utan det finns lika många lösningar för fjärrstyrning, både med trådat och via den egna trådlösa standarden men även med tex zigbee via gateways. Så på det sättet skiljer sig KNX inte så mycket från andra lösningar.
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
En enstaka styrbar LED driver är nog förhållandevis väldig dyr...
Jag skulle säga 500-700 spänn.
Återigen, förutsatt att man nyttjar det faktum att vi är en del av EUs inre marknad…
 
jbr jbr skrev:
Nu är det ju inte riktigt så det fungerar vad gäller ett centraliserat vs. decentraliserat system.
OK, kan du upplysa mig?
 
jbr jbr skrev:
Jag skulle säga 500-700 spänn.
Återigen, förutsatt att man nyttjar det faktum att vi är en del av EUs inre marknad…
Vad kostar de utanför EU?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som sagt är KNX främst tänkt för kommersiella installationer men kan självklar användas hemma men enligt min kompis (KNX-elektriker) brukar det mest röra sig om nybyggnation av lite större enskilda fastigheter och då installeras nästan uteslutande kundnära styrsystem motsvarande HomeKit. Dessa är ofta betydligt mer sofistikerade och totalintegrerade med KNX men kostar därefter. För den vanliga plånboken funkar Home Assistant lika bra och det blir bara lite mer meck att få till konfigurationen.

När det gäller tekniken ska man inte förväxla konceptet trådad busstyrning med central matning av el utan det finns lika många lösningar för fjärrstyrning, både med trådat och via den egna trådlösa standarden men även med tex zigbee via gateways. Så på det sättet skiljer sig KNX inte så mycket från andra lösningar.
Anledningen till min kommentar om centraliserat var att det länkades till en central, och inte till en fjärrstyrd KNX-brytare. Vad kostar dessa?
 
K karlmb skrev:
Anledningen till min kommentar om centraliserat var att det länkades till en central, och inte till en fjärrstyrd KNX-brytare. Vad kostar dessa?
Nu är inte jag någon expert på KNX med efter en snabb googling på "KNX-RF wireless switching actuator" låg den billigast 1-kanalaren jag kunde hitta på ca 700:- men de flesta låg på tusenlappen och uppåt. Så betydligt dyrare än motsvarande x10/zwave/zigbee.
 
jbr jbr skrev:
Visst är det väl så att många KNX-installationer i bostäder tyvärr är undermåligt konstruerade. Det får man nog ”skylla på” utbildningsnivån i branschen som har varit och är, minst sagt ojämn.
Nivån konstruktör/systemdesigner saknas oftast, vilket jag tycker är synd.
Det är lite som att bygga till sitt hus. Att skippa arkitekten och förlita sig på snickaren kan bli bra men det är långt ifrån säkert…

Jag vidhåller dock att busstyrda system är att föredra före konventionella installationer vid nybyggnation och renovering. Alternativet, att installera konventionellt för att sedan modifiera med allehanda system, blir ofta väldigt spretigt och ställer stora krav på innehavaren.
Jag skulle vara intresserad av vad man är ute efter i de här fallen dvs att det i trådar av denna typen skrivs en del textmassor som innehåller ganska lite konkret. Det blandas och ges i stor utsträckning och missförstås gärna också samt blandas in olika tekniska termer och begrepp som inte klarlägger något.

Vi kan börja med att få till vad som menas med en konventionell installation och sen gå vidare mot en avpassad syftande till att dra nytta av tex olika system med puckar, ljuskällor med inbyggda funktioner osv och en typisk där KNX används både mer galet och i en helt ideal setup.

Gärna också några synpunkter på hur man på längre sikt ska se på energibuss och data ska de separeras i dessa enkla fall och vad ska man ha till effektdelen dvs nivå, AC/DC osv. Media tråd eller trådlöst kan vi välja fritt efter vad som passar i olika fall men hur standardiseringen får fäste om den nu får det är ju intressant.

Så för att nämna några djac, karlmb, jbr, Boilerplate4U som skriver om detta ofta hur ser ni på det och hur har ni själva byggt nu och hur skulle det önskas vara/blivit. Själv är jag väl insatt rent tekniskt i allt detta och kan vända och vrida på det men vad jag saknar är vad brukare söker och då är kanske de nämnda inte på medel utan mer intresserade och kunniga men för att börja någonstans. Kanske är det på medelnivån inte så fel med en Plejd som installatören tar in heller bara det inte sen upplevs som inlåst. Risken kanske är mindre bland den stora massan som är nöjd med någon enkel logik som går att få till eller en relativt säker dosdimmer som det också verkar vara.
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det? Har din, eller någon annan, försäkring dessa villkor?
https://omni.se/kjell-and-company-far-betala-3-miljoner-for-villabrand/a/G19dRB
Om du importerar en produkt till Sverige så blir du ansvarig för att den uppfyller säkerheten. Vad jag vet är det inte prövat, men der skulle det kunna bli så att du står ersättningslös på samma sätt som Kjell&co blev skyldiga att betala för villabranden deras undermåliga modem orsakade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.