F
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi skall gå tillbaka till trådens fråga så skulle en effekttaxa så som den ser ut hos vissa elbolag kunna fungera, Dvs de som tar den tredje högsta effekten under en timme eller har liknande lösningar. Men det blir ju problematiskt att få till laddning hos den man besöker om effekttaxan blir styrande. Då är det billigare att ladda på en snabbladdare på vägen.
låter ju rätt efterblivet att nån skulle straffas för ett momentant effektuttag under några sekunder. Det måste naturligtvis vara ett genomsnitt över en period på minst en timma. Tydligen inte bara elbolag som har problem att fundera färdigt…..
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt Göteborgs Energi går det på ett ut. Jag har faktiskt ingen anledning att misstro dem om det.

När jag har räknat på den planerbara elen så är det billigare att ta effekttaxa än att betala dyr el på dagen i alla fall. Men det gäller ju (nästan) bara på vintern.
Jag skall räkna ut det åt dig så får du se vilka genomsnittliga effektuttag man tillåtet över 1h/månad så får vi se om du fortfarande tycker det ser kostnadsneutralt ut.
 
F fsn skrev:
låter ju rätt efterblivet att nån skulle straffas för ett momentant effektuttag under några sekunder. Det måste naturligtvis vara ett genomsnitt över en period på minst en timma. Tydligen inte bara elbolag som har problem att fundera färdigt…..
Ja det är effekten under en timme som avses och mitt exempel handlade om att den tredje högsta effekten (i snitt) under en timme någon gång under månaden debiteras för. Det finns många olika modeller beroende på energibolag...
 
F fsn skrev:
Jag skall räkna ut det åt dig så får du se vilka genomsnittliga effektuttag man tillåtet över 1h/månad så får vi se om du fortfarande tycker det ser kostnadsneutralt ut.
Jag har räknat på det. Det beror helt på vilket nyttjande man har. De med fjärrvärme exempelvis tjänar på detta, nedan de med elvärme förlorar. Men ur elbolagets hänseende verkar det vara neutralt. Vilket det också måste vara enligt lag.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har räknat på det. Det beror helt på vilket nyttjande man har. De med fjärrvärme exempelvis tjänar på detta, nedan de med elvärme förlorar. Men ur elbolagets hänseende verkar det vara neutralt. Vilket det också måste vara enligt lag.
Då vet du att fasta avgiften är sänkt med 750kr, från 2075kr till 1335kr.

Effektavgiften är 33,50kr/kW

Utöver det så är överföringsavgiften sänkt 0,0875kr/kWh. Om man för enkelhetetens skull räknar på 10000kWh så blir det 875kr

Så alltså 1625kr. Dela det på 12 månader så ger det 135,40kr och dela det på 33,50 så står man där med fattiga 4kW. Bränner man mer än det under en timma så går man back jämfört med den tidigare fasta avgiften. En jävligt fattig laddning av elbil är 3,7kW och set spelar då jävligt liten roll om man har fjärrvärme eller inte.

Bränner man 15000kWh så blir det istället runt 5kW.

Är du säker på att det är kostnadaneutralt för villor (som har en annorlunda modell än lägenheter) eller är det ”kostnadsneutralt” på ett extremt kreativt sätt som bara en driftig och lätt autistisk statistiker kan räkna sig fram till?
 
S
F Fredrik-1980 skrev:
En till mobbare! Jag mobbar tillbaka med att en 16 åring går i nian eller ettan. Inte andra året i gymnasiet .

Har jag gjort fel ?

Du är ute å cycklar som hackar på andra
Så när du var en vuxen man i 27års åldern så raggade du upp ett 16årigt barn i klass 9 i grundskolan, skriver om det som om du vore stolt över det dessutom? :D

Nä nu slutar jag, jag inser att det råder en annan kultur i norrland, jag är bara glad att inte vara en del av just den här delen av den kulturen :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Så när du var en vuxen man i 27års åldern så raggade du upp ett 16årigt barn i klass 9 i grundskolan, skriver om det som om du vore stolt över det dessutom? :D

Nä nu slutar jag, jag inser att det råder en annan kultur i norrland, jag är bara glad att inte vara en del av just den här delen av den kulturen :)
Den gamla klassiska formeln halva sin egna ålder plus sju år som minimiålder på partner, räcker inte här således.
 
K Kane skrev:
Den gamla klassiska formeln halva sin egna ålder plus sju år som minimiålder på partner, räcker inte här således.
Allt över 50kg är lovligt har jag hört.
Men endel fyller skolryggsäcken med sten och det är fusk.
 
F fsn skrev:
Då vet du att fasta avgiften är sänkt med 750kr, från 2075kr till 1335kr.

Effektavgiften är 33,50kr/kW

Utöver det så är överföringsavgiften sänkt 0,0875kr/kWh. Om man för enkelhetetens skull räknar på 10000kWh så blir det 875kr

Så alltså 1625kr. Dela det på 12 månader så ger det 135,40kr och dela det på 33,50 så står man där med fattiga 4kW. Bränner man mer än det under en timma så går man back jämfört med den tidigare fasta avgiften. En jävligt fattig laddning av elbil är 3,7kW och set spelar då jävligt liten roll om man har fjärrvärme eller inte.

Bränner man 15000kWh så blir det istället runt 5kW.

Är du säker på att det är kostnadaneutralt för villor (som har en annorlunda modell än lägenheter) eller är det ”kostnadsneutralt” på ett extremt kreativt sätt som bara en driftig och lätt autistisk statistiker kan räkna sig fram till?
Om du inte har elbil och har fjärrvärme, vad skulle dra el? Många villaägare i Göteborg har de förutsättningarna.

Utan värme och laddning av bilen så ligger min förbrukning på ca 1kW i snitt. Och då har jag en hel del elektronik igång...
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Om du inte har elbil och har fjärrvärme, vad skulle dra el? Många villaägare i Göteborg har de förutsättningarna.

Utan värme och laddning av bilen så ligger min förbrukning på ca 1kW i snitt. Och då har jag en hel del elektronik igång...
jag har väl inte sagt om du inte har elbil eller? Tror tom jag skrev elbil. Det har GöteborgsEnergi också, i sann politiskt korrekt sosse-anda men gjort.
 
S SueCia skrev:
Så när du var en vuxen man i 27års åldern så raggade du upp ett 16årigt barn i klass 9 i grundskolan, skriver om det som om du vore stolt över det dessutom? :D

Nä nu slutar jag, jag inser att det råder en annan kultur i norrland, jag är bara glad att inte vara en del av just den här delen av den kulturen :)
Det blev som det blev och de va inte direkt nån av oss som raggade upp den andre. De föll bara på plats. Vi gissa totalfel på varandras ålder, men då va det redan kört ;)
De va inget exter absolut inte.
.
Eller va sjöen har du me de att göra ???
Du kanske e en gammpojk kanske och en yokohamare är nårmala sällskapet?

Bor i södra sverige. Alltid gjort
 
Redigerat:
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
@SueCia är således glad över att vara en del av den Norrländska kulturen, även om han eventuellt bor på fel sida älven ;)
 
S
F Fredrik-1980 skrev:
Det blev som det blev och de va inte direkt nån av oss som raggade upp den andre. De föll bara på plats. Vi gissa totalfel på varandras ålder, men då va det redan kört ;)
De va inget exter absolut inte.
.
Eller va sjöen har du me de att göra ???
Du kanske e en gammpojk kanske och en yokohamare är nårmala sällskapet?

Bor i södra sverige. Alltid gjort
Hehe ja, det normala är väl kanske att som vuxen man tänka "oj, hon är bara ett barn" och sen leta sig vidare :)

Vet inte vad du menar med någonting i det andra stycket men jag läser det med en riktigt grov norrländsk dialekt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
F Fredrik-1980 skrev:
Undrar också hur de har tänkt ? Häst å vagn? Tvinga alla flytta till lägenhet i storstäderna?
Inget fossilt och el-bil i stället. Sedan räcker inte ampen till på massa ledningar å brist på el e de samtidigt. Och landet vårt är kallt.
När din fru har fyllt 18 år så kan hon kanske köra och då kan inte svärfar säga nej till lite ladd. Det är bara att stå ut ett par år till.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hehe ja, det normala är väl kanske att som vuxen man tänka "oj, hon är bara ett barn" och sen leta sig vidare :)

Vet inte vad du menar med någonting i det andra stycket men jag läser det med en riktigt grov norrländsk dialekt.
Påhopp. Avundsjuk? Är van vid det. Du e inte den förste.

Norrland? Är Från Västergötland har alltid bott.
Gammpojk, betyder en som e över 30 och har svårt att få kvinnor pga han e knepig och inåtvänd. Sån som Du?

och sånna kan roa sig me att fiska halva fritiden och göra upp eld och grilla fisken och ha en låda med 200 olika flug-drag i som han har knutit själv. Fjällräven byxor på jämt.

Exter betyder ovana

Yokohamare är ett glas brännvin
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Qmwgork och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.