D Daniel 109 skrev:
Bättre blir det nog. Stabilare reglering och jämt flöde. Men det löser inte problemet med att värmen inte räcker när det är kallt.
Men om den kan shunta så kan vi använda elspetsen så det blir nog bra hur som :) vi ligger bara några grader under börvärdet nu när det är kallt nu när jag har kopplat bort rumsgivare och justerat kurvan, och om den kan shunta som den ska så kan den ju lagra värme i tanken med
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Mysteriet är löst! Dom har installerat en växelventil istället för en shunt! Suck
Det är därför den blockerar flödet *face palm*
Då vet jag vad som behövs göras:D
Var sitter då den växelventilen då som blockerar , mycket intressant med mer info. men den shunten som sitter där nu varierar i inställning mellan min max när du ställer kurvan , så det kan inte vara den som menas då. Utan den sitter på något annat ställe
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Tack så jättemycket jonaserik för din hjälp! Om du inte sett att shunten var felvänd hade ingen nånsin hittat vad det var!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Och tack alla andra för engagemanget och alla tänkbara lösningar!
 
J jonaserik skrev:
Var sitter då den växelventilen då som blockerar , mycket intressant med mer info. men den shunten som sitter där nu varierar i inställning mellan min max när du ställer kurvan , så det kan inte vara den som menas då. Utan den sitter på något annat ställe
Jo, det är just den ventilen som är av fel typ.
 
Vart inget inlägg .Mera info kommer
Vart sitter då den växelventil som du skriver om. Den shunten som sitter där reagerar på din kurva och har markering rätt och blått som en shunt har, samt ställer sig i olika lägen efter kurvan. En växelventil använts i VP för. att växla mellan VV och värme och är monterad i en VP , finns det VVB i din VP, är det den som menas. Kan du visa var den sitter och vilka rör, tveksamt av det som kommit fram att den sitter. som shunt ut till elementen.
 
Snyggt. Då är det inte konstigt med blockerat flöde.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
tveksamt av det som kommit fram att den sitter. som shunt ut till elementen.
Vad är det som är tveksamt? Tycker det låter som en alldeles utmärkt teori.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just den ventilen som är av fel typ.
Inte fel typ utan placeringen är det som är viktigt och avsikten med den. Den ska växla, men var vet vi inte riktigt som växelventil för VV är den rätt, men funktion i nuvarande system kanske inte passar med en sådan. Något med rördragningen innan tank vet vi inget om vad gjort, är en VV-tank i VP så blir det fel. VI har inte fått veta fabrikat och modell på VP , bara att det är en VP , stor rackare.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det som är tveksamt? Tycker det låter som en alldeles utmärkt teori.
Teori som du säger är inte vad som faktiskt är, det är var den sitter som är det viktigaste.
 
Hon sa ju det. Växelventil istället för shunt. Gå på faktan du får.
 
Jodå, ecopart 417 CTC i mina ögon se vet vi att det är en laddpump mot tank/system. Och i det systemet så skall en shunt användas och inte en 3-vägsventil. Enbart en 3 vägs ventil om hon haft en separat tank för VV laddning men nu så växlas det i befintlig tank. Så att byta ut den kommer lösa en hel del.

J jonaserik skrev:
Inte fel typ utan placeringen är det som är viktigt och avsikten med den. Den ska växla, men var vet vi inte riktigt som växelventil för VV är den rätt, men funktion i nuvarande system kanske inte passar med en sådan. Något med rördragningen innan tank vet vi inget om vad gjort, är en VV-tank i VP så blir det fel. VI har inte fått veta fabrikat och modell på VP , bara att det är en VP , stor rackare.
 
J jonaserik skrev:
Inte fel typ utan placeringen är det som är viktigt och avsikten med den. Den ska växla, men var vet vi inte riktigt som växelventil för VV är den rätt, men funktion i nuvarande system kanske inte passar med en sådan. Något med rördragningen innan tank vet vi inget om vad gjort, är en VV-tank i VP så blir det fel. VI har inte fått veta fabrikat och modell på VP , bara att det är en VP , stor rackare.
Tråden heter "
kallt i huset ecopart 417"
 
J jonaserik skrev:
VI har inte fått veta fabrikat och modell på VP , bara att det är en VP , stor rackare.
Nu är vi där igen. Jo vi vet att det är en CTC Ecopart 417. Står tom i topicen.
 
OK får gå tillbaka där med sorten , den är endast en dum VP och rätt för det system som finns , bara gasar på.
Till er alla, om ni kollar in inlägg # 4 så vad är det , en shunt eller en växelventil, var felvänd i funktionen det hat har klarlagts, så det med en växelventil som sägs, det är en massa gammal isolering vid den och då kan den inte sitta i VP utan på linjen någonstans. Då blir det en fråga till vad har den för avsikt att växla mellan och sitter det en motor på den, det vet inget om just nu. Bara att det finns en sådan enligt Jonna. Det som är en stor faktor i det hela är var den är monterad på för rör , det är 3 rör till den och vart dom går vet vi heller inte något om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.