17 663 läst · 139 svar
18k läst
139 svar
Är Bahnhof så dåligt
Nja, Asus har den här för drygt 5000 kr. Men jag väntar tills det behövs. I verkligheten har vi i dag 1000/1000 (7 år gammal router som dock har gigabitswitchar)MrJay skrev:
https://www.proshop.se/Naetverk-Rou...ogle&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine
Dålig?omar8 skrev:
Bahnhof är om inte det bästa klart i toppen.
D datja skrev:
Klarar den av att routa, NAT'a och filtrera 10Gb/s? Jag försökte hitta något test, men det verkar bara vara WLAN-prestandan folk är intresserade av.
Har motsvarande "problem" med Telia, så de är inte ett dugg bättre.S sjoelund skrev:
Har aldrig förstått varför de skickar ut erbjudanden till fastigheter som de inte kan leverera till. I synnerhet när de använder formuleringar som - "Du vet väl att du kan få fiber från Telia?".
Självklart inte! I bästa fall klarar den av några syntetiska tester, men så fort man lägger på lite last via WiFi och via kabel så kommer den att krokna.useless skrev:
Den tar in 10 Gb/s men de inre nätverksportarna är inte lika snabba. I vårt (framtida) behov tänker jag mig att vi kan behöva 10 gbs som fördelas på 5 maskiner med 2 gbs var, ungefär. Om den skulle routa 10 gbs vidare behövs ju ingen router eftersom all bandbredd skulle gå till en maskin. Så tänker jag.useless skrev:
Pratar du företag eller privatperson?D datja skrev:Den tar in 10 Gb/s men de inre nätverksportarna är inte lika snabba. I vårt (framtida) behov tänker jag mig att vi kan behöva 10 gbs som fördelas på 5 maskiner med 2 gbs var, ungefär. Om den skulle routa 10 gbs vidare behövs ju ingen router eftersom all bandbredd skulle gå till en maskin. Så tänker jag.
Även jag har Bahnhof fiber sedan massa år tillbaka i ett av mina hus. Sjukt stabilt, min mesh möter kontinuerligt av hastigheten och ligger alltid på 95-105 Mbit upp och ner på min 100/100 koppling. Mitt Telia i andra fastigheten är sämre och kostar 100 kr mer i mån, men det kan kanske bero på stadsnätet, men jag skall byta till Bahnhof där med.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 935 inlägg
Jag har bra erfarenhet av Bahnhofs uppkoppling i några olika fibernät så på sätt är dom bra.
Men deras kundservice är dock direkt usel. Lika usel nu som den var för ca. 15 år sedan.
Men deras kundservice är dock direkt usel. Lika usel nu som den var för ca. 15 år sedan.
Företagen jämför sig med varandra gällande service/support, benchmark, och lägger inte en krona extra för att vara bättre för våra privata bredbandstjänster. Det finns de som sänkt nivån och med det även sänkt kostnad då de ansett sig ge för "bra" service jämfört med sina "kollegor i branschen". Utväderingar har visat att när det kommer till val av bredbandsleverantör är det pris, pris och åter pris som avgör, inte support/service för där är de flesta idag på samma låga nivå med t.ex. långa kö/svarstider (om man nu kan välja/byta leverantör)
Har haft Bahnhof sedan 2008 utan några som helst problem.
Har haft Bahnhof sedan 2010, det som var bra var de första 9 åren. Erbjudandet från början var halva priset i 6 månader, de glömde dock bort att ta bort rabatten efter 6 månader så man hade halva priset i 9 år
Sen höjdes månads avgiften först med 10kr varvid "rabatten=halva priset" automatiskt försvann och 2 år senare höjdes den med ytterligare 30kr. I mejlet stod att de "förbättrat mina tjänster och därför höjer 30kr" , bad Bahnhof utveckla vad exakt som förbättrats då jag som kund inte märkt nåt alls Fick inget svar
Dåligt , eller bra ? Jag säger det spelar nog oftast ingen roll vad man väljer om man inte är beroende av att tala med någon support. Jag kan byta till annat bolag och betala 40kr mindre per månad om jag vill, men jag är lat Har talat med Bahnhof 2 ggr under ala desssa år, tog inte många minuter i väntan.
Sen höjdes månads avgiften först med 10kr varvid "rabatten=halva priset" automatiskt försvann och 2 år senare höjdes den med ytterligare 30kr. I mejlet stod att de "förbättrat mina tjänster och därför höjer 30kr" , bad Bahnhof utveckla vad exakt som förbättrats då jag som kund inte märkt nåt alls Fick inget svar
Dåligt , eller bra ? Jag säger det spelar nog oftast ingen roll vad man väljer om man inte är beroende av att tala med någon support. Jag kan byta till annat bolag och betala 40kr mindre per månad om jag vill, men jag är lat Har talat med Bahnhof 2 ggr under ala desssa år, tog inte många minuter i väntan.