B
Jag hade Bahnhof knappt ett år för de var billigast då 299kr, fiber 100/10 om jag minns rätt
Man skulle få gratis vpn som de erbjöd lexvpn, och diggade deras policy överlag.

Första problemet var gratis VPN, fick det inta att fungera hur jag än försökte och använde deras guide, fick serverfel xx när jag skulle ansluta.Felanmälde och den vanliga turen, dator direkt i fibermodem osv många turer på mailen o tel.De hävdade envist att felet låg hos mig.
Till slut gav jag upp och hittade gratisvpn på nätet som jag kunde använda.
Nästa prob var att jag inte kunde komma åt mina ipkameror via wanadressen när jag var ute o for runt trots rätt portrouting på min sida.felanmälde, de sa det var mitt fel, orkade inte med en tur till med deras support så gav upp.

Efter ett par mån läste jag i nån tråd att man hamnade i ett subnät hos Bahnhof om man inte specifikt bad om en publik ipadress, så det förklarade mina problem och den info jag letade efter.
Själv var jag inte så insatt i ipadresser då hade precis fått fiber med, och alla adresser o nät var nya så visste inte hur det skulle se ut, men nu vet jag mer iaf.

Efter 4mån kom första infon om prishöjning till349kr för de sa att Iponly skulle ta bort 100/10, och bara ha100/100 o nu skulle man få 250/250 istället som de bjöd på.detta kom på mailen.
Jag ringde Iponly och de var först förvånade men ville inte uttala sig om vad Bahnhof gjorde, no comments typ
Jag svalde och betalade, nån 250/250 fick jag aldrig, hade 100/10 hela perioden
Brydde mig inte ens för jag behövde inte 250, hade klarat mig fint på 10/10

Spiken i kistan kom x mån senare när nytt mail kom att de skulle höja till 399kr viss datum för iponly skulle ta bort 100/100 o bara köra 250/250, då tappade jag tålamodet.
Nu skulle de bjuda på 500/500 i x månader som sen skulle gå ner till 250 efter viss tid om man inte hostade upp mer, några 500/500 fick jag aldrig.
1 månad innan prishöjningen sa jag upp bredbandet, det är en historia för sig men slutar här.

Konstigt nog kunde jag få 100/100 av Ownit som jag haft sen dess och publik ipadress o allt utan avbrott.
De hade rabatt tom på 900kr så medelpriset per mån på första året blev 341kr om jag räknat rätt.
Hade önskat 10/10 till lägre pris för som ensam behöver man inte mer om man inte spelar eller streamar osv men inser att hastighetshöjningarna ger mer klirr per/kund/bandbredd.tror jag iaf :)
 
Nissens
omar8 omar8 skrev:
Hej
Är Bahnhof så dåligt som många säger? Någon som har något positivt att säga om dem?
Vad tycker du om de andra företagen som exempel.
miniTel
Bredbandsson
Några kommentarer.
bra eller dåliga !
Jag bor i en lägenhet i stan Helsingborg
Öresundskraft AB
Du är den första jag sett klaga på Bahnhof. Så man undrar ju vilka ”många” är och var du hittat dem…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har haft Bahnhof sedan fiber kom till villan runt 2010, har behövt ringa 2 gånger , tror jag som mest fick vänta i 5 minuter kö. Nu är det nog säkert 5 år sedan jag senast behövde ringa.

Har haft Ownit i sommarstugan juni-sep varje år till stugan såldes hösten 2020, sade upp anslutningen med Ownit, fick skriftlig bekräftelse på uppsägning. De som köpte huset kunde inte koppla in Tele 2 för tjänst låg kvar som inkopplad och blockerade ny anslutning fram till juli i år. Vet fler som råkat ut för detta vilket är fult beteende av Ownit.

Ownit var bra första åren, men efter Covid vete tusan om inte deras support är värre än den man fick av Telia när man hade ADSL fram till 2010. ADSL+ digital TV via Telia var ingen dans på rosor....blev en stadig whirre när fibern var aktiverad och kopparlinan klipptes, aldrig mer Telia (y)
 
Har haft Bahnhof i cirkus 15 år, både via ADSL och fiber. Har under vissa perioder haft snudd på dagliga avbrott, längre som kortare, men sällan beroende på Bahnhof utan det har berott på kommunikationsoperatören då även grannar med annan ISP haft samma problem.
När jag blev kund märktes det att man inte var särskilt inriktade på privatmarknad, man marknadsförde sig inte så mycket åt det hållet och de instruktioner man tillhandahöll riktade sig definitivt till en lite kunnigare kundkategori, vete fasen om inte telefonsupporten stängde kl 17. Idag har de polerat upp sin produkt lite mer, men visst kan man bli hängande i ganska långa köer ibland.
Kör inte längre mail genom dem, men när jag gjorde det funkade det felfritt.
Enda problemet jag haft med Bahnhof var under ADSL-åren, hade vissa perioder med extremt låg prestanda. Kunde spåra problemet till deras utrustning, men de tyckte det var enklare att ge mig avdrag på avgiften i stället för att fixa problemet så det höll i sig närmre ett år.
 
B Baretta skrev:
Efter ett par mån läste jag i nån tråd att man hamnade i ett subnät hos Bahnhof om man inte specifikt bad om en publik ipadress, så det förklarade mina problem och den info jag letade efter.
Själv var jag inte så insatt i ipadresser då hade precis fått fiber med, och alla adresser o nät var nya så visste inte hur det skulle se ut, men nu vet jag mer iaf.

Efter 4mån kom första infon om prishöjning till349kr för de sa att Iponly skulle ta bort 100/10, och bara ha100/100 o nu skulle man få 250/250 istället som de bjöd på.detta kom på mailen.
Jag ringde Iponly och de var först förvånade men ville inte uttala sig om vad Bahnhof gjorde, no comments typ
Jag svalde och betalade, nån 250/250 fick jag aldrig, hade 100/10 hela perioden
Brydde mig inte ens för jag behövde inte 250, hade klarat mig fint på 10/10
Många av de problem du nämner är relaterade till den så kallade "kommunikationsoperatören" (tex openinfra) och/eller stadsnätet. Problem som uppstår hos dessa "underleverantörer" får Bahnhof många gånger bära hundhuvudet för eftersom supporten måste gå via dom.
 
D
Bahnhof sedan 9 år. Inga problem utom när en lastbil rev ner en luftkabel (numera nedgrävd). 10000/10000 för 349 kr per månad.
 
Har aldrig haft några problem med Bahnhof så jag inte kommit ut på internet under mina drygt 10år. De har lite sämre öppettider för suporten men behövs den inte så är det ingen kris.
Bahnhof står också för integritet och lämnar inte ut kundernas uppgifter när någon frågar. Viktigt för mig även om jag inte har något att dölja.
 
Har haft Bahnhof i drygt 7 år utan några problem.
 
Vem säger att Bahnhof är dåligt? Vad är det i så fall som är dåligt?

Jag är nu inne på mitt 4de boende med fast internetanslutning från Bahnhof, första gången var runt 11-12år sen.

Jag väljer aktivt att köpa min tjänst av dem pga deras sätt att hela tiden vara en tagg i sidan på de krafter i samhället som med full kraft försöker smula sönder den personliga integriteten online.
Så det är i grunden ett val baserat på ideologi, men det är på inget sätt ett svårt val då deras tjänster alltid fungerar bra och de håller konkurrenskraftiga priser.
 
Hej, instämmer med dom flesta andra här, har inte behövt ringa supporten dom drygt 7 åren jag haft Bahnhof.
Ändrade nyligen från 100/100 till 250/250, det skiljde endast 3kr i månaden, inget vi behöver men tyckte det var lite kul!
Skärmavbild av bredbandsprestandatest som visar 241,84 Mbit/s nedladdning och 263,07 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrJay
D datja skrev:
Bahnhof sedan 9 år. Inga problem utom när en lastbil rev ner en luftkabel (numera nedgrävd). 10000/10000 för 349 kr per månad.
10.000 av vad, kilobit?
 
D
MrJay MrJay skrev:
10.000 av vad, kilobit?
Mbit/s
 
MrJay
D datja skrev:
Mbit/s
10 Gigabit för 349kr? Fyfan..
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
MrJay MrJay skrev:
10 Gigabit för 349kr? Fyfan..
Skärmbild visar bredbandsabonnemang på 10000 Mbit/s för 349 kr/mån på en tjänsteleverantörs webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skall jag iofs erkänna att jag ännu inte har itts skaffa någon dyr router för att på riktigt köra 10 Gb/s. Gick från 100 till 10000 med en sänkning av månadskostnaden på 20 kr. Jag var dock tvungen att binda abonnemanget i 24 månader. Om något år måste jag binda igen.
 
  • Wow
Boilerplate4U
  • Laddar…
MrJay
D datja skrev:
[bild]Nu skall jag iofs erkänna att jag ännu inte har itts skaffa någon dyr router för köra 10 Gb/s. Gick från 100 till 10000 med en sänkning av månadskostnaden på 20 kr. Jag var dock tvungen att binda abonnemanget i 24 månader. Om något år måste jag binda igen.
Är inte alls avis ;)
Ska du routra trafik i 10gbps så får du kika på utrustning över 10kkr, inte många som har råd med det. Jag hoppades på att vi kunde få Bahnhof Villafiber till vårt hus men enda utbudet verkar vara kommunala stadsnätet ..
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.