MultiMan MultiMan skrev:
För övrigt från svenska Fingerprint Cards.
.
Har en dryga 20 årig gammal fingertrycksläsare till dator från Precise Biometrics liggande som kuriosa, de och Fingerprint hade visst samarbete på den tiden.
 
MultiMan MultiMan skrev:
P20Pro har en enklare form av ansiktsigenkänning, ja, men Mate 20 (edit: blandade ihop med P30Pro) hade samma påkostade system som Apples FaceID med dot-projector, flood illuminator och infraröd kamera. Hur väl den fungerar jämfört med Apples vet jag dock inte. P30Pro ska ha samma som P20Pro, vad jag kan hitta. Kör fortfarande min P20Pro som har den bästa fingerläsare jag använt på någon telefon. För övrigt från svenska Fingerprint Cards. Ansiktsigenkänningen på P20Pro fungerar ok, men jag föredrar fingret.

Inte köpt någon ny telefon då Huawei blev stoppade av Kina-paranoia men gjorde i mina ögon världens bästa telefoner när Trump satte stopp. Nu blir det troligen en Xiaomi istället, men har inte bestämt mig än. Apple är helt ointressant, Samsung är fortfarande bloatmania och man får fortfarande en sämre CPU här än i andra delar av världen, iaf sist jag tittade. Båda är dessutom alldeles för dyra i förhållande till kvalitet och funktion.
Korrekt, P20Pro har alla fingeravtrycksläsares moder, skapad av kryptonit av fingeravtrycksläsarnas gudfader.

Helt enkelt en ofattbart bra och snabb läsare. Tyvärr gav Huawei efter frö modenycker och satte fingeravtrycksläsaren under glaset på P30 så att den blev flera gånger långsammare även om den fortfarande fungerar.

Kör idag P30Pro till vardags och den räcker fortfarande till även för yrkesanvändning. Kan rekommendera den om du tycker P20Pro börjar bli för slö. Kameran är mycket bra även om jag misstänker att Apple och Samsungs moderna telefoner är bättre.

Edit: Tänk på att Xiaomi (vad jag vet) inte har någon form av IP-rating, tycker jag är oacceptabelt på dyra telefoner. Finns ju även Oppo, Vivo och OnePlus att titta på men för mig är Huawei kungen av Kinamärkena.
 
Redigerat:
Ja vilket junk de som sitter under glaset. Samsung Note 10+ som jag hade innan hade så. Blev tokig på det. Bytte nu till Samsung Fold 3 och där sitter den på "power knappen". Den är blixtsnabb.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Korrekt, P20Pro har alla fingeravtrycksläsares moder, skapad av kryptonit av fingeravtrycksläsarnas gudfader.

Helt enkelt en ofattbart bra och snabb läsare. Tyvärr gav Huawei efter frö modenycker och satte fingeravtrycksläsaren under glaset på P30 så att den blev flera gånger långsammare även om den fortfarande fungerar.

Kör idag P30Pro till vardags och den räcker fortfarande till även för yrkesanvändning. Kan rekommendera den om du tycker P20Pro börjar bli för slö. Kameran är mycket bra även om jag misstänker att Apple och Samsungs moderna telefoner är bättre.

Edit: Tänk på att Xiaomi (vad jag vet) inte har någon form av IP-rating, tycker jag är oacceptabelt på dyra telefoner. Finns ju även Oppo, Vivo och OnePlus att titta på men för mig är Huawei kungen av Kinamärkena.
Varför skall man ha en IP-rating? Jag har lyckats fuktskada en enda telefon, det var just den som hade IP-rating. De telefoner jag hade då sonen spelade bandy var ofta sjöblöta av regn, men de tålde detta utan problem (den sista av dessa var en OnePlus 3). Min Samsung Note 9 däremot den protesterade och hävdade att det var fukt i den hela tiden på vintrarna. Jag hade samma problem med en så kallad vattentät Sony. Jag gjorde mig till slut av med Samsungen och Sonyn och har nu en icke fuktsäkrad OnePlus igen och den tål fukt och kyla.
 
Alla telefoner har IP klassning, inte alla som använder det i marknadsföringen dock :)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall man ha en IP-rating? Jag har lyckats fuktskada en enda telefon, det var just den som hade IP-rating. De telefoner jag hade då sonen spelade bandy var ofta sjöblöta av regn, men de tålde detta utan problem (den sista av dessa var en OnePlus 3). Min Samsung Note 9 däremot den protesterade och hävdade att det var fukt i den hela tiden på vintrarna. Jag hade samma problem med en så kallad vattentät Sony. Jag gjorde mig till slut av med Samsungen och Sonyn och har nu en icke fuktsäkrad OnePlus igen och den tål fukt och kyla.
Ok, intressant. När jag jobbade i södra Kina i en fabrik gick vi omkring och svettades i 35 plus så det rann längs benen och arbetsbyxorna var sjöblöta och telefonen likaså. Hade alltid kinesmärken och samtliga telefoner överlevde utan att ens antyda att min vikingasvett var något onaturligt. Har fortfarande kvar min P20Pro även om den numera bara är backup. Jag tror stenhårt på kinesiska telefoner och IP67 efter detta med YMMV som dom säger i Amerikat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en OnePlus 8 Pro , den har utsatts för rejäl väta vid löpning och annat. Inga problem.
(IP68 klassning)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har en OnePlus 8 Pro , den har utsatts för rejäl väta vid löpning och annat. Inga problem.
(IP68 klassning)
Poängen är just att konstruktionen är viktigare än IP-klassningen...
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Enligt mina kollegor skall jag vara tacksam att jag inte fick lågprismodellen S10E.
En liten fördel med S10E är att den har dubbla SIM-kortplatser. Det är mindre bökigt än att ha två telefoner.
Lagom stor var den också. Jag tyckte att den var rätt bra. Fingeravtrycksläsaren satt på sidan och var lätt att använda.
 
P
J JohanLun skrev:
Jag tror vi kommer se dem fungera bra i vissa utvalda trafikmiljöer, men även jag är skeptisk till att de kommer fungera överallt inom min livstid. Kan jag säkert få äta upp, men det finns så mycket specialfall som inte kommer tillåtas så att det som du säger inte kommer funka där.
Vägar med tillräckligt stor trafikbelastning finns det skäl att utrusta med teknik som underlättar för självkörande bilar. Motorvägar, till att börja med. Det är på den typen av vägar som självkörande bilar behövs mest.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vägar med tillräckligt stor trafikbelastning finns det skäl att utrusta med teknik som underlättar för självkörande bilar. Motorvägar, till att börja med. Det är på den typen av vägar som självkörande bilar behövs mest.
Det är där som det ger minst mätbar effekt i olyckor och de med dödlig utgång, så det blir bara ett självändamål för att visa att man tekniskt kan göra det. Men visst någonstans ska man börjar.;)
Stora trafikleder med kökörning, etc, klarar dagens nivå 2 system i bilarna hyfsat såvida det in är snö/modd på vägen.:cool:
Kör du bil med nivå-2 system?
 
P
A AndersS skrev:
Kommer säkert att finnas helt nya fordontyper, men om du följt tråden så var diskussionen i närtid bl.a. utifrån olika video på självkörande bilar. Autopiloter finns redan inom flyget som även kan landa under vissa förutsättningar.
Självlandande flygplan är dock inte autonoma. De behöver rätt mycket teknik på marken och/eller i rymden för att kunna landa.
Autoland-system har funnits i över 50 år. De kan landa ett flygplan med större precision än vad en pilot kan.
 
P
H heimlaga skrev:
Hur får man igång apparater med fingeravtrycksavläsning då man har skurit sig i fingret?
Det händer ju mest hela tiden att man har något småsår och gr med plåster på fingret för att inte riva upp såret eller få det fullt med skit.
Man använder då en gammaldags upplåsningsmetod med en sifferkod som man knappar in.
 
P
T Tullen127 skrev:
Är inte sjukförsäkringen beroende av inkomsten längre???
Nej, patientavgiften är densamma för alla. Högkostnadsskyddet gäller också för alla.
 
P pmd skrev:
Nej, patientavgiften är densamma för alla. Högkostnadsskyddet gäller också för alla.
Nej,patientavgiften är inte lika för alla

Sjukförsäkringen beror på vad man menar med sjukförsäkring...är det Försäkringskassan så vill de då veta inkomsten
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.