Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
G Ganescha skrev:
Så då måste de som tagit moderna ta Pfizer som 3de spruta eller måste dom då ta om 1 och 2 av Pfizer för att vara skyddade mot Omicron? Ska jag kanske be läkarna att ge mig dubbla sprutor en moderna och en Pfizer på en gång och göra lika vid spruta 2 och 3? Blir nog toppen det där….
Vaccinera dig eller håll dig isolerad i hemmet. Det är främst sådana som du som för smittan vidare. Du skall inte vara på gymmet.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
23 augusti 2021 så blev Pfizer vaccinet godkänt som vaccin och bieffekterna av vaccinet mot svininfluensan dök upp så sent som 11 månader efter sprutan togs, vilket inte säger att en bieffekt från ett annat vaccin kan dyka upp långt senare.

Med det sagt så ökar möjligheten för mig att anse att Corona vaccinet blir ett välbeprövat vaccin med tiden.
Nej, de som fick narkolepsi fick det kort tid (typ inom en månad) efter vaccineringen.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Ja

Vacciner har räddat miljontals liv och hör till medicinens största framgångar. Men det brukar inte gå snabbt att ta fram dem: vaccinet mot mässling tog till exempel 28 år att utveckla. Vaccinen mot HPV, som orsakar cancer, tog 15 år. Lika många år tog utvecklingen av vaccinet mot rotavirus som orsakar diarré. Mot en del virus, som hiv, finns fortfarande inget effektivt vaccin trots decennier av forskning.
Källa: [länk]
Och utvecklingen av mRNA-vaccin har hållit på sen 90-talet så det är ju längre tid än vaccinet mot HPV och rotavirus.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Ja och i USA gäller US-law.

Inget icke godkänt vaccin skulle kunna släppas från USA om USA inte godkände nödlagen.
Inget vaccin från USA = Inget vaccin för EU eller Sverige att godkänna.


Jag vet inte hur jag ska förklara en så enkel sak på ett enklare sätt, du är säkert den 5:e i tråden som inte förstår. Jag ger upp att förklara detta vidare...
Vet du inte om att covidvaccinerna tillverkas i Europa?
USA har ju periodvis haft exportförbud på vaccin så utan europeisk tillverkning hade det inte funnits vaccin i Europa.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Biverkningar kan vara omedelbara och fördröjda. Om de är fördröjda så kan de vara mer eller mindre fördröjda. Ganska logiskt.
Inga vaccinbiverkningar som någonsin har upptäckts har varit fördröjda mer än några veckor så det är väldigt ologiskt att tro att covidvaccinerna skulle ha biverkningar som skulle dyka upp mer än ett år efteråt.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
S DanielF skrev:
Ja och i USA gäller US-law.

Inget icke godkänt vaccin skulle kunna släppas från USA om USA inte godkände nödlagen.
Inget vaccin från USA = Inget vaccin för EU eller Sverige att godkänna.


Jag vet inte hur jag ska förklara en så enkel sak på ett enklare sätt, du är säkert den 5:e i tråden som inte förstår. Jag ger upp att förklara detta vidare...
Jag tror inte du kan förklara så någon här förstår, eftersom du faktiskt har fel.

Vi kan jämföra med fordonsindustrin:
Volvo lastvagnar levererar lastbilar till USA och de måste då följa lagen där, inte svensk lag. Det är alltså tänkbart att en lastbil inte får säljas i Sverige för att den inte uppfyller svensk lag, men samma lastbil kan säljas i USA, Kina eller Australien om den uppfyller lagen i de länderna.

VW hade för några år sedan den såkallade dieselgate-affären. Tyskt bolag som lyder under tysk lag, således kan det inte hanteras i en domstol i USA? Jodå, det går alldeles utmärkt.

Jag tycker ovanstående två exempel visar tydligt att din (och några andras) tro på att Pfizer BionTech endast lyder under amerikansk lag är helt fel.

Det tillverkas också en väldig massa skitprodukter i Kina, helt lagliga där, men inte lagliga här. Med ditt och andra vaccinskeptikers resonemang om att det är i vilket land företaget har sitt säte som är det viktiga så skulle således de produkterna vara tillåtna även här.
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Ja, vaccinet var en riktig framgång... not

"2013 beräknade Smittskyddsinstitutet att vaccineringsprogrammet räddat 44 liv. Samtidigt får 440 barn och vuxna ersättning från läkemedelsförsäkringen eftersom att de utvecklat narkolepsi på grund av vaccinet."
Källa: [länk]
Du kan ju inte jämföra dödsfall med en allvarlig biverkan.

Så hur många dog av vaccinet?
Var det noll eller nära noll?
I så fall är det ju mycket bättre att vaccinera sig än att inte vaccinera sig.

Hur många skulle ha fått narkolepsi om inga hade vaccinerats i Sverige?
Det är ju det antalet som du måste jämföra med de 440.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Israel börjar med 4:de sprutan. Det kommer naturligtvis behövas en spruta varje år tillslut. Själv tänker jag vänta så länge det går innan jag vaccinerar mig för att se långtidspåverkan på kroppen när folk har fått sin 3-4-5 spruta. Är relativt ung, så jag har tid. F.ö har jag haft covid och märkte knappt av att jag hade det så vet att kroppen min klarar covid utan några större problem. Tills dess håller jag mig på min kant och jag förutsätter att även de som är vaccinerade gör det. Vilket verkar vara väldigt svårt, speciellt för 50+ som har noll hyffs i gymmet med att torka av sina maskiner osv.
Fjärde dosen i Israel går till 150 st som deltar i en forskningsstudie just för att man ska undersöka effekten av den.

Det är normalt att vaccinera sig mot influensa varje år och mot TBE med 3-5 års mellanrum (fast allra först ska det vara 3 doser inom ett år). Så det är extremt vanligt med vacciner som man måste ta regelbundet för att få ett skydd.

En mycket mild covid kan bero på att man utsattes för få viruspartiklar eller på att man rätt nyligen haft en förkylning orsakad av ett annat coronavirus. Att ha haft en mycket mild covid betyder därför inte att man när man utsätts för många viruspartiklar av en ny covidvariant också får en mild sjukdom. Nästa gång kan det också vara så att kroppens immunsystem överreagerar och man därför får en mycket allvarlig sjukdom som kräver IVA-vård eller att man får postcovid.

Nu är sprids ju inte covid särskilt lätt som kontaktsmitta utan i gymmet är det ju mycket farligare med de som flåsar etc. när de är där. Så du håller väl din mun stängd under hela gympasset hoppas jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Denna artikel är rätt intressant.
[länk]
På vilket sätt är den artikeln från våren 2020 intressant idag?
Vi har ju nu sett varianter komma som både är mer smittsamma och farligare än den första i Kina, samt gör att folk återinsjuknar.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Ah, vart kan jag läsa om att vaccinet skyddar mot mutationer?
Överallt, det har varit välkänt i över ett år.
 
G Ganescha skrev:
Israel börjar med 4:de sprutan. Det kommer naturligtvis behövas en spruta varje år tillslut. Själv tänker jag vänta så länge det går innan jag vaccinerar mig för att se långtidspåverkan på kroppen när folk har fått sin 3-4-5 spruta. Är relativt ung, så jag har tid. F.ö har jag haft covid och märkte knappt av att jag hade det så vet att kroppen min klarar covid utan några större problem. Tills dess håller jag mig på min kant och jag förutsätter att även de som är vaccinerade gör det. Vilket verkar vara väldigt svårt, speciellt för 50+ som har noll hyffs i gymmet med att torka av sina maskiner osv.
Lycka till! Den moderna formen av "rysk roulette"...
 
S
V vanpire skrev:
Du har i tråden uttalat dig om ”normalbegåvade ” som att du anser dig tillhöra de mer än normalbegåvade. Trots det så uppvisar du gång på gång tecken på motsatsen. Du har inte fattat att vården inte hela tiden kan ligga på en kapacitet som klarar av att hantera en pandemi. Och du tror att vaccinerna kommer att ge långtidseffekter i form av för dig okända biverkningar utan att kunna ge annat exempel än narkolepsin som identifierades redan efter ett par månader under vaccinationen för svininfluensan.
En upplysning: Vaccin har långtidseffekter. De skyddar mot sjukdom. Det är liksom meningen. Jag noterar också att du väljer att inte svara på innehållet i mitt tidigare inlägg där jag informerar dig om att jag har högre utbildning än undersköterska eftersom du sa att du inte baserade dina beslut om att vaccinera dig eller ej på råd en sådan i ditt inlägg 11180.
Om... du nu är läkare som du påstår så kan jag informera dig om att det finns bra och dåliga hantverkare. Man kan få väldigt dåliga råd av utbildade hantverkare.

En studie som jag hänvisade till tidigare så beskriver dem hur vårdpersonal redan efter 7 månader efter andra sprutan bara hade 25% av sina antikroppar kvar. Jag skulle inte påstå att det är en speciellt långtidseffekt jämfört med att få narkolepsi resten av livet. (Detta berör Covid vaccinet)

Angående bemanningen av vården så är det självklart för mig att om den inte klarar av normal kapacitetsnivå utan långa vårdköer (även detta refererat av mig tidigare i tråden) så klarar vården knappast en pandemi, vilket vi ser nu. Skulle däremot samhället haft en vård med resurser att klara av den dagliga vården utan vårdköer i den nivå som varit förre pandemin så skulle vi klarat av pandemin betydligt bättre.
Bestrider du den logiken så är vi väl åtminstone överens om att det finns en differens i intelligensnivån här mellan deltagande parter.

Denna tråd är horribel.. falska påståenden, man måste förklara citerad lagtext med hänvisningar och jag har inte sett någon mer än mig själv som backat sina påståenden med en källa. Skulle den inte varit för att ni är en hel hord av zombies så skulle jag spöat upp var och en av er rent intellektuellt om det var en åt gången. Nu bara tröttar ni ut mig med era faktalösa påståenden. Efter att ha besvarat 15-20 påstående med fakta och källor så har lika många zombies varit inne och citerat mig med tillhörande dumt påstående.

Ord som beskriver denna tråds zombiedeltagare: Faktaresistenta, Rabiata, Grupptänkande (...när samsyn och enighet inom gruppen blir viktigare än utrymmet för kritiskt tänkande, då har fenomenet grupptänkande uppstått.)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Tsdoesds och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Så då måste de som tagit moderna ta Pfizer som 3de spruta eller måste dom då ta om 1 och 2 av Pfizer för att vara skyddade mot Omicron? Ska jag kanske be läkarna att ge mig dubbla sprutor en moderna och en Pfizer på en gång och göra lika vid spruta 2 och 3? Blir nog toppen det där….
1. Nej
2. Nej, det är viktigt att det går några veckor mellan doserna för att immunsystemet ska bli bättre på att reagera i framtiden.
 
J
S DanielF skrev:
Om... du nu är läkare som du påstår så kan jag informera dig om att det finns bra och dåliga hantverkare. Man kan få väldigt dåliga råd av utbildade hantverkare.

En studie som jag hänvisade till tidigare så beskriver dem hur vårdpersonal redan efter 7 månader efter andra sprutan bara hade 25% av sina antikroppar kvar. Jag skulle inte påstå att det är en speciellt långtidseffekt jämfört med att få narkolepsi resten av livet. (Detta berör Covid vaccinet)

Angående bemanningen av vården så är det självklart för mig att om den inte klarar av normal kapacitetsnivå utan långa vårdköer (även detta refererat av mig tidigare i tråden) så klarar vården knappast en pandemi, vilket vi ser nu. Skulle däremot samhället haft en vård med resurser att klara av den dagliga vården utan vårdköer i den nivå som varit förre pandemin så skulle vi klarat av pandemin betydligt bättre.
Bestrider du den logiken så är vi väl åtminstone överens om att det finns en differens i intelligensnivån här mellan deltagande parter.

Denna tråd är horribel.. falska påståenden, man måste förklara citerad lagtext med hänvisningar och jag har inte sett någon mer än mig själv som backat sina påståenden med en källa. Skulle den inte varit för att ni är en hel hord av zombies så skulle jag spöat upp var och en av er rent intellektuellt om det var en åt gången. Nu bara tröttar ni ut mig med era faktalösa påståenden. Efter att ha besvarat 15-20 påstående med fakta och källor så har lika många zombies varit inne och citerat mig med tillhörande dumt påstående.

Ord som beskriver denna tråds zombiedeltagare: Faktaresistenta, Rabiata, Grupptänkande (...när samsyn och enighet inom gruppen blir viktigare än utrymmet för kritiskt tänkande, då har fenomenet grupptänkande uppstått.)
Ord som beskriver din argumenationsteknik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissism
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
En studie som jag hänvisade till tidigare så beskriver dem hur vårdpersonal redan efter 7 månader efter andra sprutan bara hade 25% av sina antikroppar kvar. Jag skulle inte påstå att det är en speciellt långtidseffekt jämfört med att få narkolepsi resten av livet. (Detta berör Covid vaccinet)
Du vet väl om att immunförsvaret består av mer än antikroppar?
T-celler, minnesceller etc. gör att immunsystemet är redo att bilda nya antikroppar.

S DanielF skrev:
Denna tråd är horribel.. falska påståenden,
Ja, du kommer med många av dem.

S DanielF skrev:
och jag har inte sett någon mer än mig själv som backat sina påståenden med en källa.
Det finns gott om källor i denna tråd, det är ju liksom inga nya påståenden som du kommer med utan vi har ju sett dem förut.

S DanielF skrev:
Skulle den inte varit för att ni är en hel hord av zombies så skulle jag spöat upp var och en av er rent intellektuellt om det var en åt gången.
Och där kom det ett personangrepp också (eller ska jag kalla det förtal?).

S DanielF skrev:
Nu bara tröttar ni ut mig med era faktalösa påståenden.
Vilken tur att vi inte tröttnar så lätt på dina faktalösa påståenden.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.