Låt oss anta att värmepumpen räcker till. Om 48oC är det fasta värdet till tank så kommer det en brytpunkt när det blir kallare då denna värde inte räcker till. Bara ett exempel vad som kan vara tokigt. Kan vara värt att sätta den på 55-60oC och se vad som händer.
 
D Daniel 109 skrev:
För att pumpens effekt inte räcker till. Om tanken blir varm men inte elementen så kan du leta fel på shunt och radiatorpump. Men om värmepumpen inte orkar att värma tanken till ställd temperatur så ligger felet värmepump eller borrhål. Inte i radiatorshunten eller cirkulationspumpen.
Meeeeen det kan den juuuuu D: D:
Är shunten stäng värmer den ganska fort upp tanken till börvärdet! Jag har skrivit det säkert 20 ggr
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Så den går konstant och det blir inte varmare än 48oC? Som råkar vara ditt minvärde?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Humm, menar du denna? Vad är integralen?
Visar den meny 4.4.1?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låt oss anta att värmepumpen räcker till. Om 48oC är det fasta värdet till tank så kommer det en brytpunkt när det blir kallare då denna värde inte räcker till. Bara ett exempel vad som kan vara tokigt. Kan vara värt att sätta den på 55-60oC och se vad som händer.
Jag har räknat på att den skulle behöva vara just så för att det skulle räcka till en 40°+ framledning, men jag kan inte testa än för shunten funkar inte som den ska :/
Sen känns det lite onödigt att hålla den så högt hela tiden när vi behöver Max 45° till vv
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så den går konstant och det blir inte varmare än 48oC? Som råkar vara ditt minvärde?
Nja, stänger jag shunten kommer den upp, är dock shunten fullt öppen kommer tanken aldrig över typ 41, även om det typ +15° ute
Om den kom upp till 48° med öppen shunt skulle jag inte ha någon problem, vi behöver Max 43° i framledningen
 
Onödigt vettetusan. Låg ställd temp på fastkondesering samt låg start hysteres måste ju pumpen starta och stoppa stup i kvarten?

Max 43 när det är som kallast? Varför kör du ut 41oC nu när det är typ 0oC?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Onödigt vettetusan. Låg ställd temp på fastkondesering samt låg start hysteres måste ju pumpen starta och stoppa stup i kvarten?
Jag brukar ha högre skillnad på när den ska starta, det är som sagt bara just nu för jag felsöker
Framledningen är några grader kallare än tanken,
 
Vi skulle säkert klara till minus 5° på 38°-39° det är så maffiga element

pumpen går i princip hela vintern här, det ju det som är problemet
 
Blir tempen för låg så blir flödet för högt och VP hinner inte värma med nuvarande kopplingen. Gör VP 48 C och rakt in i tanken med ca 30 C i botten och VP tar därifrån så går det inte matematiskt och praktiskt tänja på naturlagarna. Utgående temp blir lägre. Du skrev själv att om du stänger shunten så laddas tanken upp på ca 3 timmar. kraft verkar finnas Det gäller att systemet får så hög temp fram till shunten så den börjar stänga och då går flödet till tanken.. Sen måste pumpen flyttas till efter shunten, kortslutningen måste bort och pumpen få en chans att få iväg flödet. Framgivaren ska sitta min 50 cm efter pumpen för att vattnet ska hinna blanda sig. Blir det bara mer värme till elementen så ökar nog även returen , med påföljd att VP får varma vatten till sig och höjer tempen några grader till. VP kan inte höja tempen med mer än ca 8 C kanske mindre med. Det är ingen månresa som ska göras, bara logiska saker och plus och minus på vattentempen
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 1 till
  • Laddar…
Varför sker kortslutningen i T-korset där nere vid tank sa du?
 
Jonaserik: Vilket universum lever du i? Jag känner inte igen dina naturlagar. Det kvittar vilka flöden du har, orkar inte värmepumpen att värma tanken när energi tas ut för att värma huset, så räcker den inte till. Om det sedan beror på trasig pump, för klen pump, fel inställningar eller för dåligt hål vet jag inte. Men uppenbarligen finns felet att hitta i värmepumpen. I alla fall enligt de naturlagar som gäller i det universum jag lever i.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
VP kan inte höja tempen med mer än ca 8 C kanske mindre med
Det stämmer ju inte. Det beror ju helt på flödet. Jag kan lätt köra delta 10 även 15 om jag ställer ner flödet. Men då börjar pumpen gå rätt risigt och otät. Men 10 är ju inga problem.
 
Ska det vara så svårt att förstå det, se skisserna och tänka lite. I nuläget går flödet från returen upp till shunten men samtidigt in i tanken med låg temp som trycker på mot shunten med utblandad temp på fram, när shunten stänger lite så blir det en ejektorverkan i korset, det blir liksom kaos i det rör som går upp. Vattnet vet inte vilken väg det ska ta och flödet går liksom förbi i shunten ner tillbaka till returen. En karusell på vattent som inte går att få bort utan att flytta pumpen. Detta gör även att när inte flödet går rätt väg så kan inte pumpen skapa det tryck ut till elementen som behövs. Kom nu inte med att det är helt fel , du vet inget om detta och är ute på hal is om en sådan kommentar kommer.
 
  • Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
Men förklara varför det blir så? Gärna något bättre svar en tidigare. Lite mer djupgående teknisk förklaring.
"Ejektorverkan" vart kommer de undertrycket ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.