V växelventil skrev:
100 på att tanken tar det mesta effekten.
Om vi nu pratar om energi, det är ju den som är begränsad i hålet, så behöver tanken marginellt med energi. Det är bara mellanlagring i tanken. Ingen förbrukning.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja man kan ha en större pump med arbetstank för då kan man ladda tank med den effekt/energi huset inte behöver för tillfället. Annars blir det väldigt "ryckig" körning.
Ryckigg behöver den inte bli men många starter och stopp ofta som sliter på kompressorn
 
D Daniel 109 skrev:
Om vi nu pratar om energi, det är ju den som är begränsad i hålet, så behöver tanken marginellt med energi. Det är bara mellanlagring i tanken. Ingen förbrukning.
Men forfarande värmer du 1000L och har du ett hål som du belastar max och eftersom du har ständigt ett värmeunderskott(om inte hade pumpen kunnat räkna hem underskottet) så får du en negativ belastning på hålet.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ryckigg behöver den inte bli men många starter och stopp ofta som sliter på kompressorn
Var det jag menade med "ryckig". :)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det kvittar ju om du har tanken eller inte, huset behöver ju lika mycket energi oavsett.
 
  • Gilla
tomson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
V växelventil skrev:
Ryckigg behöver den inte bli men många starter och stopp ofta som sliter på kompressorn
Om pump/borrhål har tillräckligt hög effekt så påverkar inte tanken någonting mer än att det initialt tar lite längre tid att starta upp systemet. Sedan fungerar den bara som mellanlagring och kan kortvarigt lämna mer energi ut än pumpen kan ge, men det kräver återhämtning, annars kommer tankens temperatur sjunka lägre och lägre och huset blir kallt, om inte pumpens effekt motsvarar eller överstiger husets värmebehov. Enligt mig det som händer här. Huset kräver mer än vad som finns tillgängligt. Jag har fortfarande inte sett någon annan förklaring som verkar mer sannolik.

Vi springer i cirklar, då allt detta redan gåtts igenom flera gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeppson och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Nej, något proffs kan han ju inte vara eftersom han inte kan förklara varför..och inte svara på era frågor.

Det han är jäkligt duktigt på är att vara Besserwisser på forumet.
#494
#520

Verkar då på TS som att hans råd hjälper
 
Okay ska jag ge min åsikt så verkar det som att eftersom den inte kan shunta, så kan den ju inte lagra nån värme i tanken som den kan använda om det behövs, alltså fungerar hela kubiken vatten som en öppen framledning just nu, det är inte ologiskt att det kräver mer kraft. Btw så är ackumulatortanken kvar sen dom eldade med olja, så den är inte installerad med bergvärmen! Jag tror den är kvar för att dom använde den till solfångare… som nu är bortkopplade…
 
Ser på din skiss att du har även en elspets att tillgå. Vilken effekt har den? Är den aktiverad i styrsystemet?Har du några framledningsgivare på rören föresten? Vad styr du shunten med?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om pump/borrhål har tillräckligt hög effekt så påverkar inte tanken någonting mer än att det initialt tar lite längre tid att starta upp systemet. Sedan fungerar den bara som mellanlagring och kan kortvarigt lämna mer energi ut än pumpen kan ge, men det kräver återhämtning, annars kommer tankens temperatur sjunka lägre och lägre och huset blir kallt, om inte pumpens effekt motsvarar eller överstiger husets värmebehov. Enligt mig det som händer här. Huset kräver mer än vad som finns tillgängligt. Jag har fortfarande inte sett någon annan förklaring som verkar mer sannolik.

Vi springer i cirklar, då allt detta redan gåtts igenom flera gånger.
Och det är ju det som händer. Om hålet hade kunnat utvinna mer effekt skulle inkommande Brine inte ligga så lågt och integralen skulle hämtas hem.man kan inte ta ut hur mycket effekt som helst och detta har skrivit redan 2018 har det varit samma problem.varför ökar framledningen och integralen hämtas hem när el patron stöttar?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Okay ska jag ge min åsikt så verkar det som att eftersom den inte kan shunta, så kan den ju inte lagra nån värme i tanken som den kan använda om det behövs, alltså fungerar hela kubiken vatten som en öppen framledning just nu, det är inte ologiskt att det kräver mer kraft. Btw så är ackumulatortanken kvar sen dom eldade med olja, så den är inte installerad med bergvärmen! Jag tror den är kvar för att dom använde den till solfångare… som nu är bortkopplade…
Det är inte kraften som är problemet utan dina 2x200 hål.Eftersom du plockar ur så mycket energi ur hålet så har du inte samma effekt ur pumpen och det är därför din pump går 24/7.
 
V växelventil skrev:
Det är inte kraften som är problemet utan dina 2x200 hål.Eftersom du plockar ur så mycket energi ur hålet så har du inte samma effekt ur pumpen och det är därför din pump går 24/7.
Det är det jag menar med ”kraft” haha
 
MultiMan
Ja, borrhålen är ju lite som resonemanget med tanken fast omvänt; när man startar system är hålen varma men sedan trycks de hela tiden nedåt i temperatur eftersom pumpen plockar ut all energi som går att plocka ut (väldigt låg brine-temp). Berget hinner aldrig återhämta sig och fylla på energin igen (via grundvatten eller hur det sker). Tanken kyls hela tiden av pga husets värmebehov, men pumpen/hålen förmår inte ge tillräckligt med varmt vatten in.

Hade vi haft pumpar som klarat att gå ner lägre i temp så kunde det kanske fungerat (ner till 0 kelvin om man får drömma).
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det är det jag menar med ”kraft” haha
Vet du om tanken satt där från början?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser på din skiss att du har även en elspets att tillgå. Vilken effekt har den? Är den aktiverad i styrsystemet?Har du några framledningsgivare på rören föresten? Vad styr du shunten med?
Elspetsen är 4,5+4,5 och ett lägre läge som vi kört den på nu över jul, så ja den är aktiverad, men den var inte det när jag gjorde tråden… jag kan dra upp den mer men jag är rädd för elräkningen:(
Ja jag har en framledningsgivate, och shunten styrs med en helt vanlig shuntmotor, dock måste den vara i manuellt läge nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.