Även en blind höna kan hitta ett korn.
 
  • Haha
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Eftersom borrhålen uppenbart är väldigt kalla och pumpen därmed utvinner stora mängder energi därifrån, var menar du den energin tar vägen om du nu tror att en justering av shunten löser att huset inte blir varmt, och att pumpens effekt är tillräcklig? Enligt dig blir varken tank, element eller hus tillräckligt varmt när det är kallt ute, om jag inte läst helt fel. Med under -4C på utgående brine kan det väl knappast finnas så mycket mer att hämta än vad du redan tar ut i dagsläget.

Energi är oförstörbar, så all den energi som förflyttas från borrhål till andra sidan pumpen måste ta vägen någonstans redan idag. Det är här jag inte längre hänger med i tankesättet.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
tyck vad ni vill om honom men han är den ända som har sätt att shunten var felvänd, vi har haft ganska många gubbar här som har kollat på pannan och ingen har sätt det tills jag la ut en bild och han såg det med en gång, och det är det största framsteget hittills. och när jag säger att shunten blockerar flödet verkar ingen tro på mej fast jag är ju här och märker vad som händer, det är lite frustrerande.. jag vet inte om det är nån blockering i shunten eller om det blir som en kortslutning på flödet men jag vet att det är nånting...
Jo vi är många som skrivit att :
Din shunt blockerar flödet. Den arbetar inte normalt, flödet ska på inget sätt hindras i radiatorkretsen hur än shunten står.
Din radiatorcirkulationspump sitter korrekt monterad på retursidan. Flytta den gärna till framledningen men eftersom det är samma vatten gör det ingen skillnad.
Din värmepump sänker temperaturen på brine från 0° till -6°. Det betyder att den gjort vad den kan för att suga ur värmen ur brine, mer finns inte! Jag som inte är rörmokare hade testat att dubbla flödet på brine innan jag gått vidare. Kanske tokigt men det hade stillat nyfikenheten och känts rätt.
Din värmepump värmer snabbt upp 1000literstanken när shunten är stängd. Dvs den lämnar bra med varmvatten = effekt. Varmvattnet från tank och värmepump försvinner när du öppnar shunten max. Ja, huset tar mer värme än värmepumpen ger.

Värmen försvinner ingen annanstans . Den kan inte gömma sig i acctanken eller gå vilse i shunten eller åka karusell i cirkulationspumpen. Endera är värmen förbrukad i huset eller så är den aldrig producerad i värmepumpen.

För väldigt många här finns ett enkelt direkt matematiskt samband mellan effekt, flöde och temperatur. Värmer du vatten med viss effekt kommer temperaturhöjningen dubbleras när flödet halveras. Enkelt.
Tänk på det när du felsöker din anläggning.

När rörmokare inte håller med om detta enkla matematiska samband så går Byggahus tekniskt kunniga personer i spinn. Det är svårt att komma ifrån.
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Humm, menar du denna? Vad är integralen?
Du hittar inte den här menyn?
Har du kollat så det inte sitter avstängning på din tank.
 
  • Skärmbild av meny i Driftinfo EcoLogic system som visar status och temperaturer för olika tankar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Du hittar inte den här menyn?
Har du kollat så det inte sitter avstängning på din tank.
Det här är menyn på min.
Hur tittar jag om det finns avstängning?
 
  • Digital display av värmesystem med temperaturvärden och status för bufferttank och radiatorpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det här är menyn på min.
Hur tittar jag om det finns avstängning?
Som vi skrev om tidigare och jag misstänkte att den där tanken fanns redan innan vp installerades och har du tur kan dom ha satt förbikoppling av tanken så titta på rören efter kranar/avstängningsventiler på rören till fram och retur.Konstigt att du inte kan ställa integralen utan bara spets.Vad står det för nummer på displayen så kan jag söka?
 
B Bjober skrev:
Din värmepump värmer snabbt upp 1000literstanken när shunten är stängd. Dvs den lämnar bra med varmvatten = effekt. Varmvattnet från tank och värmepump försvinner när du öppnar shunten max. Ja, huset tar mer värme än värmepumpen ger.
men den tappar bara 2-3 grader till returen när den är max öppen, så det tappar ju inte alls så mycket..men det känns lite lönlöst att spekulera mera här..... när den har kunnat shunta förut (vid mellan tempraturer ute) så har den kunnat höja tanken och hålla slingan lagom varm, problemet tidigare var att den gick efter rumgivaren som sitter i porten där det kan bli väldigt kalt. nu har den rätt framledning, men låter jag den shunta så ställer den sig i mellan öppet och då stiger tanken och returen sjunker... det är problemet jag vill fixa

jag kommer inte börja flytta på nån pump, men jag vill veta varför shunten blockerar flödet
 
V växelventil skrev:
Som vi skrev om tidigare och jag misstänkte att den där tanken fanns redan innan vp installerades och har du tur kan dom ha satt förbikoppling av tanken så titta på rören efter kranar/avstängningsventiler på rören till fram och retur.Konstigt att du inte kan ställa integralen utan bara spets.Vad står det för nummer på displayen så kan jag söka?
ja tanken är sen dom eldade med olja! dom hade den sen till solfångare som nu är ur kopplade..

tanken kan ha varit förbikopplad när vi flyttade in! (alla snälla läs det här för det kan vara viktigt!)
vi hade inget problem med värmen första vinten vad jag kommer ihåg,
och vi har instruerade att shunta förhand.
men sen när det blev varmare ute så blev det olidligt varmt inne, och sänkte man shunten så blev det som nu att halva elementen blev as varma och resten kalla, jätte jobbigt ojämn värme.
då började jag kolla i menyerna och såg att min framledning var ställd på typ 40(kommer inte ihåg exact) så jag sänkte den och satte shunten i manuellt.(som flytande kondensering antar jag)
då blev det bra jämn värme, men då hade vi inget varmvatten när tempen ute steg för den värmde bara till radiatorerna, och i menyn fans inte tanken med, så man kunde inte ställa in nån min temp på tanken.
så vi tog hit nån som fixade det och sen har vi haft kallt på vintern.
 
Hej, Vad jag förstår när jag följt denna tråd stundvis därför jag står i funderingarna att byta ut min pelletspanna mot värmepump vilket jag nu avvaktar när jag läst vad som kommit upp. Inte helt enkelt tydligen.

Men ser ut som om i ditt fall att köra mot tank ger problem. Men väljer man flytande kondensering vilket skulle funka? då kommer varmvattnet ej att värmas vad jag förstår att detta sker via den platta värmeväxlare på tanken plus dennas cirkpump.
Så lösningen skulle få vara att man måste lösa varmvatten frågan i detta fall.
 
TS: Skulle vara intresant att se vad som händer om du ställer upp brinepumpen nästan till MAX. Du har fortfarande 0oC på ingående fast stort delta. Antingen tar den ut mycket effekt eller så är flödet lågt.

I början av vintern till jan-feb brukar jag ha ett delta på runt 4oC när COP är skyhögt, Dvs 0 eller 1+oC in och en framledning runt 33oC. När den avgivna effekten minskar när det blir kallare ute då framledningen är högre brukar den stabilisera sig på ett delta på 3oC. Fortfarande runt 0-0.5+oC in. Min brinepump går på högsta fart.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det här är menyn på min.
Hur tittar jag om det finns avstängning?
Men står du verkligen i värmesystem 1 när du visar den här menyn?
 
Redigerat:
MultiMan
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Skulle vara intresant att se vad som händer om du ställer upp brinepumpen nästan till MAX. Du har fortfarande 0oC på ingående fast stort delta. Antingen tar den ut mycket effekt eller så är flödet lågt.

I början av vintern till jan-feb brukar jag ha ett delta på runt 4oC när COP är skyhögt, Dvs 0 eller 1+oC in och en framledning runt 33oC. När den avgivna effekten minskar när det blir kallare ute då framledningen är högre brukar den stabilisera sig på ett delta på 3oC. Fortfarande runt 0-0.5+oC in. Min brinepump går på högsta fart.
För att lära mig: Man kan alltså få denna effekt enbart genom lågt brine-flöde? Att den visar 0 in? Som amatör hade jag trott att borrhålet hade större möjligheter att värma upp brine om flödet är lågt. Brine ut förstår jag utan problem ditt resonemang, men har svårt att se logiken gällande det som kommer från borrhålet om det nu egentligen inte är överutnyttjat alls, utan med lågt uttag av energi (enligt din teori då).
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Skulle vara intresant att se vad som händer om du ställer upp brinepumpen nästan till MAX. Du har fortfarande 0oC på ingående fast stort delta. Antingen tar den ut mycket effekt eller så är flödet lågt.

I början av vintern till jan-feb brukar jag ha ett delta på runt 4oC när COP är skyhögt, Dvs 0 eller 1+oC in och en framledning runt 33oC. När den avgivna effekten minskar när det blir kallare ute då framledningen är högre brukar den stabilisera sig på ett delta på 3oC. Fortfarande runt 0-0.5+oC in. Min brinepump går på högsta fart.
Jag tror på denna teori, att det är för lågt flöde på brine. Inte så att jag sågar de som hävdar att grundvattenflöde är viktigare men de är båda viktiga.

Jag tänker som så... du pumpar ner -6° i hålet. Grundvattnet värmer det till säg +2°.
Men pågrund av lågt flöde och lågt grundvatten löper varma slangen sida vid sida med kalla slangen kanske 100 meter av de totala 200 metrarna. Där värmeväxlas +2° ner till 0°.
Dubblar du flödet tar du inledningsvis in 0° och skickar ner -3°. Snart får du upp +1° och skickar ner -2° trots exakt samma effektuttag pga att brine inte värmeväxlas ner lika hårt.
Risken att frysa hålet minskar och värmen i botten på hålet utnyttjas.

Hur låter det?
 
B
Kollektorn är ju en värmeväxlare. Ökar man flödet kommer delta T att minska, men det kan mycket väl bli något lägre temp in (och samtidigt högre temp ut).

I normalfallet är ju temp ut på brine begränsande för värmepumpen och temp ut på framledningen.

Vad som är optimalt flöde på förångarsidan kräver egentligen en del beräkning, eftersom ökat flöde ger en högre temp och förbättrar cop. Men pumpen drar ju mer el. Så det är inte säkert att den totala elförbrukningen minskar. Och effekten till pumpen ökar med flödet I kvadrat.

Utan att veta detaljer om anläggningen skulle jag säga att 5C delta T är rätt ok, inte alarmerande. Däremot -5C ut är lågt speciellt så här tidigt på säsongen, kan jag tycka. Känns som man plockar ut för mycket energi på årsbasis ur hålen. Ska man öka på flödet, så borde man i alla fall kolla förändringen av elförbrukningen på brinepumpen, så man vet hur många W extra det går åt.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Som det har nämts så gäller P=QDT även här. Så ökat flöde ger högre effektuttag från berget.

Utgående temp är rätt avhängd på avgiven kyleffekt av VP och flödet. Ju lägre flöde ju större delta då avgiven kyleffekt är "typ" runt detsamma.
Dock så sker en parasitering i hålet mellan vätskan upp och vätskan ner. Så det blir som det blir.

Sen kommer man ju till en punkt där brinepump drar mer än vinningen i ökad värmefaktor är.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.