Är det inte bättre med energieffektiva fönster? Det borde fungera bättre.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K Nils Andersson1 skrev:
Är det inte bättre med energieffektiva fönster? Det borde fungera bättre.

du menar att jag ska byta alla mina 20 fönster=?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
okej jag förstår, men då sntar jag stt du aldrig kommer upp i 50 grader på vintern? jag får ju ut mkt mindre än dina 40 grader som du får jt kanske 25 vid hård vinter på den pumpen jag har vid -10 behöver ej tänka på delta det kan jag ställa in själv , så om jag får 30-40 från solfångarna är jag nöjd
Det kanske kan fungera, men betänk att jag dels har förhållandevis mkt, 4m2, bra högeffektiva heatpipes och således mkt liten volym som behöver värmas (heatpipes har inget vatten i rören), bor där vi har mest soltimmar, ändå fungerar det ej.
Saken är den att jag verkligen gillar solfångare, de är extremt effektiva jämfört med paneler (400% bättre = liten yta), i princip helt bekymmersfria (gjorde ingenting på 10 år), men på vintern ger de nada.
Men vill du slippa höra din vp hela sommarhalvåret och sannolikt öka livslängden på din vp, samt kunna värma liten pool eller liknande är de billiga och ett bra komplement.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
G guggen skrev:
Det kanske kan fungera, men betänk att jag dels har förhållandevis mkt, 4m2, bra högeffektiva heatpipes och således mkt liten volym som behöver värmas (heatpipes har inget vatten i rören), bor där vi har mest soltimmar, ändå fungerar det ej.
Saken är den att jag verkligen gillar solfångare, de är extremt effektiva jämfört med paneler (400% bättre = liten yta), i princip helt bekymmersfria (gjorde ingenting på 10 år), men på vintern ger de nada.
Men vill du slippa höra din vp hela sommarhalvåret och sannolikt öka livslängden på din vp, samt kunna värma liten pool eller liknande är de billiga och ett bra komplement.
ok förstår, har du någon trevlig bild på ditt? och vilken typ av modell har du? jag har ju tänkt mig kinne typ:) ett sätt ger mig 0.6 kw sa dom, så det är ganska lite ja,,men sol har jag ganska ofta här på en vägg så du menar att på vintern även om det är het sol ger dom inget för att dom ej blir varma under vintern eller för att där inte är sol på dom?
 
kristofer12345
heatpipes är det jag tänkt använda med liquid i som blir gas som sen värmer vattnet ja,,
 
kristofer12345
kanske tjänar jag mer på att bara lägga till rör till min kamin , ”vattenmantlad” o matar mot växlare som sitter med golvvärmesystemet? typ såhär fast golvvärme , dom dagar jag brhöver extra det var även en tanke..vet dock inte om växlaren klarar så het värme..‍♂️
 
  • Schematisk bild av system för att koppla kamin till golvvärmesystem med rör och växlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en tank att köra mot samt laddomat och shunt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Du behöver en tank att köra mot samt laddomat och shunt.
för att det ska bli för varmt menar du? jag har en minikamin, vad kan det bli i den liksom 60 grader i vattnet kanske, ja jag har ju tänk och köra laddomat o exp kärl men o växlare men tank vet jag ej,,?
 
Man har ju laddomat för att få upp temp i pannan för annars blir det massa kondens/sot i pannan/skorstenen. Så laddomaten kanske laddar vid 80 grader ut på systemet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Man har ju laddomat för att få upp temp i pannan för annars blir det massa kondens/sot i pannan/skorstenen. Så laddomaten kanske laddar vid 80 grader ut på systemet.
okej, men om man har cirkulation igenom hela tiden ist för att den ska ladda ut vid 80 går inte det då,? uppstår det du säger då, jag gör ju något eget , lägger rör bara utanpå kaminen , ingen ny som jag tänkt köpa..
 
Då ska du ha några feta element och en begränsningsshunt till golvvärmen. Men det kräver ju stor insats från dig samt större risk för soteld och kokning. Har du tank+laddomat+ shunt med utegivare, kan du bara elda på och så sköter sig allt själv. Och får du upp temp i tanken kan de ju hålla huset varmt hela natten. köper du till en solfångare med.....
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Då ska du ha några feta element och en begränsningsshunt till golvvärmen. Men det kräver ju stor insats från dig samt större risk för soteld och kokning. Har du tank+laddomat+ shunt med utegivare, kan du bara elda på och så sköter sig allt själv. Och får du upp temp i tanken kan de ju hålla huset varmt hela natten. köper du till en solfångare med.....
rekommenderar du något kit till detta, har en 300l tank med beredare inne i den dock ej nere o installerad o vet ej hur rostig en sån tank är , kan jag fixa mindre till detta behov så 50 eller 100 l så är det bättre..
 
kristofer12345
denna , vet ej hur det ser ut inne såklart,
 
  • En stor liggande rostig tank placerad mot en vägg med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärlet är typ 2 liter, så ca 40% av systemvolymen... Glykolblandning för typ -37 grader och så är systemet trycksatt till ett par bar för att höja koktemperatuten!
Generellt vill man ju hålla volymen låg för att kunna ta till vara på små mängder sol, men det gör ju också bufferten liten och därmed blir det kritiskt att kunna avleda lika stor effekt som instrålningen kontinuerligt.
Vad är det för system med förångning och kondensering? Det låter väldigt avancerat! Och vad är det för medie? Dess kokpunkt är ju helt avgörande för designen av ditt system...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Då ska du ha några feta element och en begränsningsshunt till golvvärmen. Men det kräver ju stor insats från dig samt större risk för soteld och kokning. Har du tank+laddomat+ shunt med utegivare, kan du bara elda på och så sköter sig allt själv. Och får du upp temp i tanken kan de ju hålla huset varmt hela natten. köper du till en solfångare med.....
kan det inte räcka med ett större vatten element nere brevid kaminen som ska stå i källaren och sedan begränsningsshunt till golvvärmen och exp kärl avluft och säkerhetsventil och ck pump? vill gärna inte ha tank , så lite som möjligt, alltså konstant flöde mellan kamin mot gv via värmeväxlare med shunt och sedan ett element i närheten som det cirkulerar mellan sedan allt därtill,,kan det bli för varmt o koka fast detta=? fel problem som kan bli?
 
  • Gilla
Green87hornet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.