D Daniel 109 skrev:
Ja, det snedvrider marknaden. Men den aspekten blir ju ännu värre om vi skulle göra samma sak. Dessutom är det en utgift, pengar som går till folk med obelånade -80 villor med elvärme till stor del. Det är inte en grupp som behöver gynnas.
Just den här typen av generaliseringar får mig att tro att du är en politiskt engagerad kraftproducent.
Vafan vet du om vilka som drabbas av häga elpriser?
Samtidigt erkänner du ju att det är just min lösning med effektberoende eltariffer som är en lösning för att hjälpa den och liknande grupper. Tack för det!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, eftersom ett fast pris blir väldigt högt på en volatil marknad.
Och jag skrev "ej stabil marknad".
Fast att priset går upp pekar ju snarare på att marknaden fungerar...

Att vi tycker att det svider i plånboken (jo, det tycker jag med) har ju inget med marknaden att göra, det finns massor av saker som handlas på en marknad som jag aldrig skulle ha råd med, men det är inte rimligt att subventionera dem för det...
Vi har ett ultimat skyddsnät i Sverige som heter "ekonomiskt bistånd", som finns till för att hjälpa de allra fattigaste i Sverige, där kan man rikta insatser om man tycker det är rimligt.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ta det lite lugnt med starkvinsglöggen nu va?;)
När argumenten tar slut...
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När argumenten tar slut...
Well, det var inte jag som började yra om spanska elpriser och ond bråd död:rolleyes:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast att priset går upp pekar ju snarare på att marknaden fungerar...

Att vi tycker att det svider i plånboken (jo, det tycker jag med) har ju inget med marknaden att göra, det finns massor av saker som handlas på en marknad som jag aldrig skulle ha råd med, men det är inte rimligt att subventionera dem för det...
Vi har ett ultimat skyddsnät i Sverige som heter "ekonomiskt bistånd", som finns till för att hjälpa de allra fattigaste i Sverige, där kan man rikta insatser om man tycker det är rimligt.
Men marknaden fungerar ju inte för attt politiker är inne och pillar för mycket:
Vindkraften i sverige har subventionerats och kärnkraften har belagts med sådana krav att den blivit helt olönsam, dessutom har politikerna tillsatt en ledning i Vattenfall vars uppgift är att förverkliga mp/s energipolitik.
I tyskland har politikerna panikavvecklat kärnkraften och gjort sig totalt beroende av Putins gas.
Senast i listan över galenskap är att vissa regeringar ska gå in och subventionera vissa (länders) elförbrukning ge om sänkta skatter…
Listan med politisk galenskap som fuckar upp marknaden kan göras lång

så nej, marknaden fungerar inte!
 
  • Gilla
Bigfoot och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Well, det var inte jag som började yra om spanska elpriser och ond bråd död:rolleyes:
Håller de här priserna i sig kommer det ju bli resultat? Det är ju inte rimligt att vi bara subventionerar när det är kallt eller?
 
N noone70 skrev:
Men marknaden fungerar ju inte för attt politiker är inne och pillar för mycket:
Vindkraften i sverige har subventionerats och kärnkraften har belagts med sådana krav att den blivit helt olönsam, dessutom har politikerna tillsatt en ledning i Vattenfall vars uppgift är att förverkliga mp/s energipolitik.
I tyskland har politikerna panikavvecklat kärnkraften och gjort sig totalt beroende av Putins gas.
Senast i listan över galenskap är att vissa regeringar ska gå in och subventionera vissa (länders) elförbrukning ge om sänkta skatter…
Listan med politisk galenskap som fuckar upp marknaden kan göras lång

så nej, marknaden fungerar inte!
Ok, vad förespråkar du då? Kapa kabeln är ju inget alternativ?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Håller de här priserna i sig kommer det ju bli resultat? Det är ju inte rimligt att vi bara subventionerar när det är kallt eller?
Håller i grunden med dig, men iom att länder som är med i samma marknad som vi är med i går in och ger subventioner till sina medborgare så måste vi ge våra medborgare samma subventioner
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast att priset går upp pekar ju snarare på att marknaden fungerar...
Jaha, varför då?
Vad ändrades på svenska marknaden till det bättre i somras? Rent marknadsmässigt var det ju bara en ökning av antalet desperata köpare.
Varför det en bättre marknad än den vi hade?
Tänker du likadant om pellets tex? Att du tycker marknaden fungerar när folk plötsligt samtidigt allihop vill ha pellets för att det är kallt.
Istället för att ha tänkt på vintern redan under sommaren och hittat pellets till bra pris redan då?
Är definitionen på en bra marknad att ingen har någon framförhållning alls?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, vad förespråkar du då? Kapa kabeln är ju inget alternativ?
Finns ingen quickfix…
Men börja bygga kärnkraft och stoppa utbyggnaden av vkv(ta bort ALLA SUBVENTIONER och låt dem bära alla sina kostnader själv så löser det genom det baturliga urvalet)
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Håller i grunden med dig, men iom att länder som är med i samma marknad som vi är med i går in och ger subventioner till sina medborgare så måste vi ge våra medborgare samma subventioner
Man kan ju också ge en del tillbaka till hårt beskattade svenskar nån enda gång.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Finns ingen quickfix…
Men börja bygga kärnkraft och stoppa utbyggnaden av vkv(ta bort ALLA SUBVENTIONER och låt dem bära alla sina kostnader själv så löser det genom det baturliga urvalet)
Jo, 3-4 reaktorer...tar bara 20 år. Slowfix.
 
K karlmb skrev:
Man kan ju också ge en del tillbaka till hårt beskattade svenskar nån enda gång.
Ja skatterna är alldeles för höga, men sådana här panikåtgärder är i grunden inte bra.
Sänk skatterna över lag…
Skär bort hela transferiatet från den offentliga sektorn så kan vi skippa all elskatt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man kan ju också ge en del tillbaka till hårt beskattade svenskar nån enda gång.

En ska vara gladare ju mindre av ens inbetalda skatt en behöver, för ju mer man behöver desto mer illa ställt är det med en.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja skatterna är alldeles för höga, men sådana här panikåtgärder är i grunden inte bra.
Sänk skatterna över lag…
Skär bort hela transferiatet från den offentliga sektorn så kan vi skippa all elskatt
Man kan ju o kan också ha lite fingertoppskänsla och anpassa sig lite efter situationen istf klamra sig fast vid principer in absurdum.
Minns hur det gick med varvsindustrin tex på 80-talet.
Idag finns den kvar i alla länder runtomkring oss.
Är det viktigare att se till "marknaden" än sina egna medborgare?
Vilken är nästa offer?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.