A Avemo skrev:
Det är väl inte otroligt. Det skulle ju vara ett av alla exempel på likheter mellan elbilar och bensinbilar. Bensinmätare har väl sällan varit vidare linjära? Om det är en konsekvens av den tekniska lösningen eller avsiktligt för att det skall kännas som att det går åt mindre när man precis tankat kan ju diskuteras.
De flesta bränslemätare i bensinbilar är ju en flottör som mäter var nivån ligger i tanken. Och då påverkar såklart tankens form. Sen verkar "full tank" på många bilar vara en bra bit under var man hamnar när man tankar fullt, det dröjer nog nästan 10 mil innan nålen på min bil ens rör sig efter att jag tankat full. Förra bilen (Open Zafira) var mätaren klart mer tillförlitlig.
 
Självurladdningen bör rimligtvis bero på:
1. Bilens egen standbyförbrukning.
De bilar jag jobbar med har ett antal olika moder för hur djupt bilen sover, dvs hur många styrenheter som stängs av.
I praktiken vet normalchauffören inte vilket mode han lämnat bilen i även om han i vissa fall kan göra ett val.
2. Batterivärmare. Här bör då tid och yttertemperatur vara viktiga parametrar.
Samt naturligtvis typen av batteri. Vissa batterier behöver inte värmas alls.
3. Batteriets egen självurladdning. Här är det batterityp som avgör.

Fråga din bilhandlare vad just din bil har för förutsättningar.... du kan kanske få ett svar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, men jag hade behövt ladda flera gånger under tiden. Det har jag sluppit nu.
Kanske, kanske inte. Men på andra sidan är det inte så knepigt att peta i sladden hemma. Med den körsträcka du talar om hade du inte behövs ladda någon annanstans än hemma under den här perioden.
 
N Nerre skrev:
De flesta bränslemätare i bensinbilar är ju en flottör som mäter var nivån ligger i tanken. Och då påverkar såklart tankens form. Sen verkar "full tank" på många bilar vara en bra bit under var man hamnar när man tankar fullt, det dröjer nog nästan 10 mil innan nålen på min bil ens rör sig efter att jag tankat full. Förra bilen (Open Zafira) var mätaren klart mer tillförlitlig.
Precis. Eftersom förbrukningen är så beroende på situation finns det ingen poäng att lägga ner massor av jobb på en exakt tankmätare. Det viktiga är att man har en ungefärlig indikation på återstående körsträcka. Precis såsom är fallet vid elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Varför skulle det bli så? Det borde väl till stor del vara fråga om stand by-förbrukning som bilen har. Och den lär ju inte ändras med laddstatus.
Eller så har det med kemi att göra, i detta fallet batterikemi ...
Men troligast både och.
 
A Alexn72 skrev:
Det räknades lite längre tillbaka i tråden på laddning när man jobbar...
Men det verkar som fokus riktas mot själva laddningens hastighet...
Men egentligen borde fokus riktas mot körningen.
Det finns ingen större poäng i att ha en bil stående fulladdad på jobbet i 5 h.
Mer rimligt är att bilen är precis full när man ska åka...
Tittar man då på att ett snitt är runt 3mil per dag så blir behovet ca 6kwh som ska laddas in på 8h
Det behövs alltså 3,3a på 230v eller 0,8kw
Komiskt så är det inte många bilar som kan ladda så lågt. De flesta klarar bara ner till 6a.

Laddar man den bilen på 6a så är den färdig på runt 4,5h.
Så redan efter lunch börjar bil efter bil signalera att de laddat färdigt.
De som har kört längre kan då få tillåtelse via lastbalanseringen att öka laddningen.
Tänk på att om bilens styrsystem, pumpar mm drar 300-500w (ja det kan vara så) så går det åt 38% mer energi för att ladda bilen med 6A enfas.
Obs, detta skiljer MYCKET mellan bilar och utetemp.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men på andra sidan är det inte så knepigt att peta i sladden hemma.
Tycker du ja. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är ett väldigt meck att sätta i motorvärmaren vintertid, så jag skulle nog tycka det är frustrerande att behöva komma ihåg att sätta i laddsladden varje gång jag kommer hem.

Med den körsträcka du talar om hade du inte behövs ladda någon annanstans än hemma under den här perioden.
Under förutsättning att jag har laddmöjlighet hemma ja. Hade vi bott i lägenhet med gatuparkering hade det inte fungerat. Vi var till dottern dan före julafton på uppesittarkväll, fick köra två varv innan vi hittade en plats två kvarter bort. När vi åkte hem därifrån kom det en som stod och väntade på att jag sopade av snön på bilen för att kunna ta den platsen när vi åkte.
 
A Avemo skrev:
Precis. Eftersom förbrukningen är så beroende på situation finns det ingen poäng att lägga ner massor av jobb på en exakt tankmätare. Det viktiga är att man har en ungefärlig indikation på återstående körsträcka. Precis såsom är fallet vid elbilar.
Nej, det är snarare så att på en bränselbil har man så mycket marginaler att det inte är så petigt med att veta om det är 35 eller 40 liter kvar i tanken,. De flesta moderna bilar har en lampa som tänds vid låg nivå, då brukar det vara 5-10 liter kvar i tanken och det är ju minst 5-10 mils räckvidd.

De flesta skulle nog kunna nöja sig med en mätare som visade 4 nivåer: 100%, 75%, 50%, 25%. Och sen lampa som tänds när det är nere på under 5 liter. Men det är svårare att göra en sån mätare än en visare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Tycker du ja. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är ett väldigt meck att sätta i motorvärmaren vintertid, så jag skulle nog tycka det är frustrerande att behöva komma ihåg att sätta i laddsladden varje gång jag kommer hem.
Du ska nog inte köpa en elbil än på några år.
Ja kanske aldrig.

Men just ja, det har jag ju redan skrivit förut, förlåt ... :oops:
 
  • Gilla
Mangan13 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ska nog inte köpa en elbil än på några år.
Ja kanske aldrig.

Men just ja, det har jag ju redan skrivit förut, förlåt ... :oops:
Tänker på Hassan sketchen... Åk taxi för resten av ditt liv...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det är snarare så att på en bränselbil har man så mycket marginaler att det inte är så petigt med att veta om det är 35 eller 40 liter kvar i tanken,. De flesta moderna bilar har en lampa som tänds vid låg nivå, då brukar det vara 5-10 liter kvar i tanken och det är ju minst 5-10 mils räckvidd.

De flesta skulle nog kunna nöja sig med en mätare som visade 4 nivåer: 100%, 75%, 50%, 25%. Och sen lampa som tänds när det är nere på under 5 liter. Men det är svårare att göra en sån mätare än en visare.
Och det flesta skulle nog kunna nöja sig med en räckvidd på 35-40mil.
 
N Nerre skrev:
Nej, det är snarare så att på en bränselbil har man så mycket marginaler att det inte är så petigt med att veta om det är 35 eller 40 liter kvar i tanken.
Var och en får avgöra vad som räcker för just denne. Man får lite intrycket att du inte litar på omdömet hos dem som är nöjda med elbil. Mätaren i min bil duger åt mig. Den fick gärna vara noggrannare och räckvidden fick gärna vara längre. Men det är gott nog. Och jag är beredd att acceptera dessa svagheter därför att det kommer så mycket gott på köpet. Det gäller mig och min bil. Jag har inga problem med att din situation och därmed din bil är annorlunda.
 
  • Gilla
pjodden och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man får lite intrycket att du inte litar på omdömet hos dem som är nöjda med elbil.
Precis. Människor som köper dyra saker tenderar att beskriva dem som mycket bättre än vad de egentligen upplever dem. Ingen vill erkänna att man gjort ett dåligt köp.

Spelar ingen roll om det är bil, TV, dator, mobiltelefon, armbandsur, robotgräsklippare eller nåt.

Jag upplever lite grann samma typ av argument som man ser från folk som köper Apples (i mina ögon) överprissatta produkter.

För mig som nästan alltid köpt "budgetprodukter" så lyser det där igenom väldigt mycket. De som är vana att köpa dyra saker inser antagligen inte själva hur de beter sig.
 
N Nerre skrev:
För mig som nästan alltid köpt "budgetprodukter" så lyser det där igenom väldigt mycket. De som är vana att köpa dyra saker inser antagligen inte själva hur de beter sig.
Läs igen vad du skrivit. Det är fruktansvärt inskränkt. Att något vore ett dåligt val för dig innebär inte att det är ett dåligt val för alla andra. Att något är ett genomtänkt och rationellt val för någon annan innebär inte att det vore rätt val för dig. Min bild av diskussionen i tråden är inte att någon försöker övertyga dig om att elbil är rätt val för dig. Men vi försöker förgäves övertyga dig om att det är rätt val för somliga.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Just nu är jag i ett läge att jag kör mkt mindre bil och har inte förlängt mitt bilkontrakt via jobbet. Om jag skulle tagit ut en ny bil hade det blivit en elbil då det just nu är det mest ekonomiska om man ska ha en förmånsbil. Nu kommer jag istället köpa en beg. bil privat i vår då jag gått från 3000 mil per år till 800 mil per år pga covid och hemarbete. Beroende på hur man äger bilen, hur långt man kör och om man vill äga en ny eller begagnad bil kommer man till olika slutsats. Jag är rätt sparsam av mig, men jag är rätt övertygad att om jag skulle valt en till ny bil hade det blivit el. Jag är också rätt övertygad om att även om det riskerar bli ett fossilmellanspel så blir bilen efter nästa bil en elbil. För då kommer det finnas både begagnade elbilar med rimliga pris/prestanda eller om det blir en ny bil finns nog egentligen inget annat ekonomiskt rimligt val.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.