Fairlane
hsd hsd skrev:
Men tanken töms inte när bilen står 3 veckor
Hur mycket laddar elbilen ut då?
Man kan väl peta i sladden då också om man är hemma?
 
hsd
Det har varit uppe tidigare och den skulle tydligen inte kunna stå en semestermånad på Arlanda
 
Fairlane
hsd hsd skrev:
Det har varit uppe tidigare och den skulle tydligen inte kunna stå en semestermånad på Arlanda
Jag googlade lite och det verkar inte vara något problem. Någon skrev att deras Tesla tappades 1% i veckan. Renault säger att en månad inte är något problem. En lösning skulle dock vara att när man ställer bilen på långtidsparkering så köper man till en tjänst med underhållsladdning på samma sätt som många köper underhållsladdning av batteriet i en fossilbil för att kunna starta bilen när de kommer hem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag googlade lite och det verkar inte vara något problem. Någon skrev att deras Tesla tappades 1% i veckan. Renault säger att en månad inte är något problem. En lösning skulle dock vara att när man ställer bilen på långtidsparkering så köper man till en tjänst med underhållsladdning på samma sätt som många köper underhållsladdning av batteriet i en fossilbil för att kunna starta bilen när de kommer hem.
Jag har också svårt att tänka mig att det är ett problem. Har aldrig haft Teslan stått i en månad, men givet det lilla den tappar på en vecka verkar det orimligt att det skulle vara värre vecka 2-4. Men man ska inte långtidsparkera med låg laddning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och hade du haft elbil så hade du haft full tank nu och det hade du haft när du åkte hemifrån också, precis som du hade med din bil ...
Ja, men jag hade behövt ladda flera gånger under tiden. Det har jag sluppit nu.
 
hsd hsd skrev:
Det har varit uppe tidigare och den skulle tydligen inte kunna stå en semestermånad på Arlanda
Hade min stående på Landvetter 3 veckor över jul/nyår och då tappade den 8%. Tesla M3
Men det kanske är skillnad på Arlanda?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Arlanda suger musten ur en, även bilarna.
Och 1/4 av bensinen var borta för mig när jag hade den på långtidsparkeringen på Arlanda, men inte när jag stod Bromma.
:whistle: :)
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En tanke är ju att det kanske beror på vilken laddningsnivå man börjar på?

Det kan ju vara så att från 90 till 85% går mycket långsammare än från 20 till 15%? Eller tvärtom, att raset i början går snabbare och att det sen planar ut lite?

Eller är mätarna verkligen påvisat helt linjära?
 
N Nerre skrev:
Det kan ju vara så att från 90 till 85% går mycket långsammare än från 20 till 15%? Eller tvärtom, att raset i början går snabbare och att det sen planar ut lite?
Det är väl inte otroligt. Det skulle ju vara ett av alla exempel på likheter mellan elbilar och bensinbilar. Bensinmätare har väl sällan varit vidare linjära? Om det är en konsekvens av den tekniska lösningen eller avsiktligt för att det skall kännas som att det går åt mindre när man precis tankat kan ju diskuteras.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är inte självurladdningen i relation till nuvarande laddnivå.
Säg att en bil självurladdar 2% i veckan.
Det innebär att en bil med 100% laddat batteri har 98% efter en vecka, medans en som låg på 50% har 49%.
Dvs självurladdningen blir mindre (sett till batteriets totala kapacitet) ju mindre laddning där är kvar i batteriet.
 
@
Brrrrrrrr -19 till -24 grader och dryga 20 mil med dubbdäck. Vid ankomst hade jag 25 procent i min Enyaq kvar. Ungefär 30 mil är alltså räckvidden i iskyla...
 
  • Gilla
Drövel och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är inte självurladdningen i relation till nuvarande laddnivå.
Säg att en bil självurladdar 2% i veckan.
Det innebär att en bil med 100% laddat batteri har 98% efter en vecka, medans en som låg på 50% har 49%.
Dvs självurladdningen blir mindre (sett till batteriets totala kapacitet) ju mindre laddning där är kvar i batteriet.
Varför skulle det bli så? Det borde väl till stor del vara fråga om stand by-förbrukning som bilen har. Och den lär ju inte ändras med laddstatus.

Att batteriet laddas ur när bilen står oanvänd har jag inte märkt hittills. Men Volkswagen tycks inte kunna tänka sig att man någonsin vill vara i bilen utan att den drar el ur batteriet.

Igår när jag åkte så indikerade bilen 66% laddstatus. Jag åkte några hundra meter till färjan och stod sedan och väntade kanske 10 minuter. Displayen visade en förbrukning på runt 10 kW. När jag stängde av värmen sjönk det till runt 5 kW. Det finns säkert en bra förklaring varför en avstängd bil med avstängd värme skall dra 5 kW bara för att men sitter i den. Men jag vet inte den förklaringen. När jag sedan körde på färjan var det enligt bilen 57% kvar i batteriet. Kanske värmer den batteriet. Totalen blev 28 mil mellan två laddningar. Detta uppdelat på tre körningar i mellan -5 och -10. Det var 5 mil uppgiven räckvidd kvar när jag kom hem.
 
Det är väl liknande stand-by förbrukning i en förbränningsbil, och de klarar sig på ett litet blyacc.
Utan jag skulle tro att det är batteriets sjävlurladdning som är störst på en elbil.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det räknades lite längre tillbaka i tråden på laddning när man jobbar...
Men det verkar som fokus riktas mot själva laddningens hastighet...
Men egentligen borde fokus riktas mot körningen.
Det finns ingen större poäng i att ha en bil stående fulladdad på jobbet i 5 h.
Mer rimligt är att bilen är precis full när man ska åka...
Tittar man då på att ett snitt är runt 3mil per dag så blir behovet ca 6kwh som ska laddas in på 8h
Det behövs alltså 3,3a på 230v eller 0,8kw
Komiskt så är det inte många bilar som kan ladda så lågt. De flesta klarar bara ner till 6a.

Laddar man den bilen på 6a så är den färdig på runt 4,5h.
Så redan efter lunch börjar bil efter bil signalera att de laddat färdigt.
De som har kört längre kan då få tillåtelse via lastbalanseringen att öka laddningen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl liknande stand-by förbrukning i en förbränningsbil, och de klarar sig på ett litet blyacc.
Utan jag skulle tro att det är batteriets sjävlurladdning som är störst på en elbil.
Jag har läst om att Tesla med tiden minskat hur mycket de självurladdar. Och att detta även gäller de äldre modellerna efter mjukvaruuppdatering. Så en märkbar del av det hela är nog stand by. Intrycket med ID4 är att utvecklarna har tagit tillfället i akt att sluta bry sig om stand by när batteriet är så mycket större.

Hur som helst tror jag att uppgifterna om att bilen var helt urladdad efter 3 veckor på Arlanda är kraftigt överdrivna.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.