Fairlane
N Nerre skrev:
Under förutsättning att jag har laddmöjlighet hemma ja. Hade vi bott i lägenhet med gatuparkering hade det inte fungerat.
Ja med andra förutsättningar hade det varit annorlunda, självklart och hade du åkt till Haparanda med husvagn istället för till Sättra Brunn så hade du tvingats tanka...
 
D
N Nerre skrev:
Precis. Människor som köper dyra saker tenderar att beskriva dem som mycket bättre än vad de egentligen upplever dem. Ingen vill erkänna att man gjort ett dåligt köp.

Spelar ingen roll om det är bil, TV, dator, mobiltelefon, armbandsur, robotgräsklippare eller nåt.

Jag upplever lite grann samma typ av argument som man ser från folk som köper Apples (i mina ögon) överprissatta produkter.

För mig som nästan alltid köpt "budgetprodukter" så lyser det där igenom väldigt mycket. De som är vana att köpa dyra saker inser antagligen inte själva hur de beter sig.
Jag känner tvärtom. Nuförtiden köper jag precis den produkt jag vill ha, istället för en billigare variant som på pappret är "lika bra". Detta eftersom jag blir så extremt mycket gladare och nöjdare med min vara även om den är onödigt dyr på pappret. Förr köpte jag alltid den rationella budgetprodukten, men nu gör jag bara det om budgetalternativet verkligen är det jag vill ha. Och det är det ibland för jag är ingen prylsnobb som måste ha dyra märken "bara för att".
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alexn72 skrev:
Undrar om denna får lika stor spridning
[länk]
Ajdå, solklart bevis för att fossilbilar inte fungerar och personerna i bilen riskerar att frysa ihjäl.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ajdå, solklart bevis för att fossilbilar inte fungerar och personerna i bilen riskerar att frysa ihjäl.
Har ringt tv4 och de kanske tar upp det på nyheterna :crysmile:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Tänk på att om bilens styrsystem, pumpar mm drar 300-500w (ja det kan vara så) så går det åt 38% mer energi för att ladda bilen med 6A enfas.
Obs, detta skiljer MYCKET mellan bilar och utetemp.
Får man fråga var uppgifterna kommer ifrån?
 
sunnis
N Nerre skrev:
Precis. Människor som köper dyra saker tenderar att beskriva dem som mycket bättre än vad de egentligen upplever dem. Ingen vill erkänna att man gjort ett dåligt köp.

Spelar ingen roll om det är bil, TV, dator, mobiltelefon, armbandsur, robotgräsklippare eller nåt.

Jag upplever lite grann samma typ av argument som man ser från folk som köper Apples (i mina ögon) överprissatta produkter.

För mig som nästan alltid köpt "budgetprodukter" så lyser det där igenom väldigt mycket. De som är vana att köpa dyra saker inser antagligen inte själva hur de beter sig.
Jag egentligen mycket missnöjd över min elbil och tillvaro med alla lögner och måste bevisa att den är minsann jättebra.

Nu till lögnen:

Körde 78mil nu med min ID.4 TuR över julhelgen med takbox, två barnstolar och hundbur. Funkade bra men krävde ett längre laddstopp på ditresan och ett på hemresan. Förbrukningen på hemvägen i -12 till -18 så landade förbrukningen på 2,7kWh/mil vilket ger en räckvidd på 28mil eller något sådant. Tiden för laddstoppen så lunchade vi så det var ingen direkt tidsspillan.

Min V90 hybrid är stationerad hemma. Komforten är bättre i ID.4an, går mycket tyst, vibrationsfritt och behagligt och det går minst lika bra att åka i den, tycker faktiskt det går att packa mer i ID.4an än V90n dessutom.

Slut på lögn.

Bensin-kombi är bättre än elbilar :cool: köp aldrig en elbil, inte ens en begagnad bra kombi-elbil till rätt pris om några år.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
tycker faktiskt det går att packa mer i ID.4an än V90n dessutom.
Volymmässigt är bagaget nästan lika stort på dessa bilar så det är väl inget konstigt.

Jämförelse av bagageutrymmet i en Volvo V90-2020 och en Volkswagen ID-4-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://se.automobiledimension.com/jamforelse-bilmatt.php
 
D Drömtroll skrev:
Nuförtiden köper jag precis den produkt jag vill ha, istället för en billigare variant som på pappret är "lika bra".
Det är en lyx som inte alla har. De flesta får nöja sig med att köpa det de har råd med. Och det är därför jag tycker det sticker så mycket i ögonen när folk skryter med att de har råd att köpa grejer som inte är prisvärda, det är respektlöst mot de som har det sämre ställt ekonomiskt.
 
Fast vem avgör om en vara är prisvärd? Jag köper billiga verktyg för att jag inte snickrar så mycket, men jag har en dator för 15.000 istället för 5.000 för att små saker på marginalen är bättre, ur mitt perspektiv.

Jag vet ju att samma sak gäller verktyg. Skulle jag köpa Festool istället för Ryobi skulle jag få något lättare, mer ergonomiskt, precisare – bättre helt enkelt. Och att det är värt det för någon annan är inget konstigt.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är en lyx som inte alla har. De flesta får nöja sig med att köpa det de har råd med. Och det är därför jag tycker det sticker så mycket i ögonen när folk skryter med att de har råd att köpa grejer som inte är prisvärda, det är respektlöst mot de som har det sämre ställt ekonomiskt.
Som Nötagårdsgubben är inne på, vem avgör om en vara är prisvärd?
Är en BMW M5 prisvärd eller är BMW 520 det? Vilken är mest prisvärd? Vilken av bilarna som är billigast vet vi och det gäller oss alla. Vilken som är mest prisvärd kan vi inte direkt säga. För den som vill ha en bil för att ta sig från plats A till B är 520 såklart överlägset mest prisvärd, men för den som har ett brinnande bilintresse och tycker att M5 är den bästa bilen i världen och 520 är skittråkig, så kan det vara tvärtom. Det finns gott om folk som har lägre inkomst än jag som köper M5, en bil som jag tycker är fin, men inte anser mig ha råd med (jag anser inte det är värt mina pengar, de lägger jag hellre på annat).

Avundsjukan är en jobbig sjukdom att dras med, så låt folk köpa vad de vill och inse att vi är olika.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Det är en lyx som inte alla har. De flesta får nöja sig med att köpa det de har råd med. Och det är därför jag tycker det sticker så mycket i ögonen när folk skryter med att de har råd att köpa grejer som inte är prisvärda, det är respektlöst mot de som har det sämre ställt ekonomiskt.
Självklart har inte alla råd att köpa precis allt de vill ha (inte jag heller). Men du påstår att människor som köper dyrare saker än alternativen (tex en elbil) egentligen är missnöjda, men inte vågar säga att de är det pga skrytfaktorn. Det håller jag inte med om. Jag tycker inte heller att det är skryt att säga att man har köpt en elbil och är nöjd med den.
 
  • Gilla
@ndreas och 4 till
  • Laddar…
S
Vad man har råd med är till största delen en prioritering. Det finns sådana som tycker att de knappt har råd att köpa vettig mat, men däremot går det bra att gå på krogen varje helg. Jag skulle tro att nästan alla skulle kunna köpa en BMW M5 (som exemplifierats ovan) om man är beredd att inte skaffa familj, bo hos föräldrarna, bara köpa kläder på second hand och leva på nudlar.

Själv har jag prioriterat en Toyota RAV4 PHEV och är nöjd med den. Jag kommer ca 6 mil på el även när det är kallt och kör därför uteslutande på el till vardags. Bensin går bara åt på långresor. Med mitt körmönster så är det överlägset mer miljövänligt än en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är så lustigt att se hur folk totalt ignorerar den viktigaste aspekten: Inkomsten.

Det finns folk som aldrig går på krogen och lever på nudlar som ändå inte har råd att köpa elbil, helt enkelt eftersom de är låginkomsttagare.

Jag vet inte vad det är som får folk att tro att det alltid är fattiga människors val som gjort att de är fattiga. "Prioritera annorlunda"...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är så lustigt att se hur folk totalt ignorerar den viktigaste aspekten: Inkomsten.

Det finns folk som aldrig går på krogen och lever på nudlar som ändå inte har råd att köpa elbil, helt enkelt eftersom de är låginkomsttagare.

Jag vet inte vad det är som får folk att tro att det alltid är fattiga människors val som gjort att de är fattiga. "Prioritera annorlunda"...
Ja, och de kanske inte har råd att köpa din bil heller.
Det är väl ingen som förnekar att det finns folk som inte har råd med elbil eller bil överhuvudtaget?

Det är så lustigt är se hur du totalt ignorerar att folk gör olika prioriteringar.

Det var faktiskt du som drog upp prisvärd... Kan du försöka förklara vad du menar med det när det kommer just till bilar? T.ex. kan en bil vara prisvärd för en person, men inte för en annan?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.