Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
S DanielF skrev:
Eftersom du bara är normalbegåvad så kanske jag ska upplysa dig med det faktum att vården inte är dimensionerad för att hantera de problem jag räknade upp. Vårdköerna är orimligt långa och folk dör innan de fått rätt vård.

Våra politiker har kört landet, inklusive vården i botten och att den kapacitet vi betalt för inte finns är deras fel.
Solidariteten i samhället är död sedan årtionden, det är var man för han själv om du inte upptäckt det. Folk flyttar från städernas problem och bygger sina borgar utanför och är väldigt måna om att deras barn går i skolor utan dessa problem. I Riksdagen hejar kommunister, feminister och miljömuppar på varandra medans det brinner i gettona runt om i landet varvat med skottlossningar.
Förlåt, jag tänkte inte på att man måste vara supertydlig med dig. ”Åtminstone normalbegåvad” är självklart åtminstone för de som minst är normalbegåvade att jag menade.

Och du verkar leva i en pseudovärld. Det är många som får bra vård i Sverige, KI i Sthlm är tom klassat som ett av de bästa sjukhusen i Europa.

Din verklighet är det förhoppningsvis bara du som lever i. Vi andra som lever i den riktiga verkligheten ser något helt annat än det du gör. Det är beklagligt att andra får betala priset för att sådana som du inte begriper vad det handlar om…
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
De två covidvacciner som används i Sverige är nog de mest välbeprövade vacciner som används här. De har getts i så enormt många doser under hård bevakning av den minsta biverkan. Covidvaccinerna är lika nödvändiga som andra vacciner. De räddar liv och håller nere andelen smittade som blir allvarligt sjuka.

Och vad vill du säga med den bilden?
Våra kroppar sönderdelar fett till fettsyror och mindre går det inte att göra fett.
Pfizer vaccinet var det första vaccinet mot covid som blev godkänt, detta skedde den 23 augusti 2021. Innan dess fick det endast användas under FDA's "Emergency use Authorization Declaration" då det inte uppfyllt alla krav som ställs för ett vaccin (tester).
Källa: fda.gov

Folk besprutade sig långt innan detta datum så kom inte och påstå att det var väl beprövat som andra vaccin som funnits i årtionden. Effekter som kan dyka upp om 5, 10år är ju inte ens på kartan.
 
Du vet väl att vi inte lever i USA? Vad/när FDA gjort något är inte direkt relevant för oss i Sverige och EU.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Obegripligt att när ni får in en tvättäkta "vaccinförnekare" efter månader av diskussioner mellan liktänkande "vaccinbejakare" så börjar man direkt förlöjliga.
Förstå att ni är en del av problemet!

Istället för att förlöjliga det ni inte kan bemöta konstruktivt; håll med och resonera. Eller förklara kort och gott att ni inte håller med.
Det många av er gör är farligt och en del av varför det finns så många förnekare!
Kan ni inte det; så knip för guds skull! Förutsatt att ni faktiskt vill att fler ska vaccinera sig.

Ingen kommer att kunna bemöta många av de argument som framförs av de som inte vill vaccinera sig på ett sätt så att ni vinner. Det är inte svart på vitt. Då hade denna pandemi varit över för länge sedan redan.

Om du väljer att sätta dig på din höga häst och tala högt om den solidaritet du anser det innebär att ta vaccin, se då till att du i övrigt lever sunt, annars kommer du bara spä på problemet.
Vaccinförnekare kommer direkt att slå undan dina ben med att du väljer att dricka alkohol, använda tobak, äter fel och motionerar för litet.
Mycket få människor lever på detta vis. Av de jag känner så är alla som lever på detta vis också de största motståndarna till vaccin.
Av de jag känner som är de största förespråkarna av vaccin så är de också samma människor som inte lever som de lär.
Varför denna hysteri om att andra ska vaccinera sig?? Springer du runt och tar cigarretter av rökare och stjäl godis av barn också?
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Förlåt, jag tänkte inte på att man måste vara supertydlig med dig. ”Åtminstone normalbegåvad” är självklart åtminstone för de som minst är normalbegåvade att jag menade.

Och du verkar leva i en pseudovärld. Det är många som får bra vård i Sverige, KI i Sthlm är tom klassat som ett av de bästa sjukhusen i Europa.

Din verklighet är det förhoppningsvis bara du som lever i. Vi andra som lever i den riktiga verkligheten ser något helt annat än det du gör. Det är beklagligt att andra får betala priset för att sådana som du inte begriper vad det handlar om…
Exakt, fin vård men inte åt alla. Långa vårdköer kvarstår. Det har väl ingen betydelse om du har den mest avancerade vården i värden när folk dör i vårdköerna?
 
S
1 16386 skrev:
Du vet väl att vi inte lever i USA? Vad/när FDA gjort något är inte direkt relevant för oss i Sverige och EU.
Du är kanske inte är medveten om att Pfizer och Moderna är baserade i USA och råder under deras lag? Skulle de inte godkänt denna nödlag så skulle det inte blivit något vaccin på många år.
 
S SnickareHobb skrev:
Varför denna hysteri om att andra ska vaccinera sig?
Har det inte framgått?

  • Vården klarar inte av tillfälliga stormar med Covid-sjuka.
  • Virus muterar hos sjuka. Ju fler mutationer, desto sämre verkar vaccinet. Se punkt 1.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Varför denna hysteri om att andra ska vaccinera sig?? Springer du runt och tar cigarretter av rökare och stjäl godis av barn också?
För att det drabbar samhället och andra direkt och indirekt om de låter bli. Rökare förbjuds ju att förpesta tillvaron för andra, så det kan väl jämföras med begränsningen av ovaccinerade.

Vi har nu i dagarna fått stänga ner hela vår avdelning för våra vanliga patienter och har nu enbart covid19 igen - varav de flesta är ovaccinerade. Våra vanliga patienter får istället sämre vård på andra avdelningar. Akutvårdavdelningen har nästan bara covid men de försöker i det längsta att undvika att göra om den till en ren covid-avdelning för att det påverkar vården och patientflödet för mycket. Troligtvis öppnar en ny covid-avdelning inom kort vilket innebär att en annan icke-covidavdelning får stänga ner platser. De med covid får vård, men de stjäl vårdresurser från alla andra patienter med.

Därför denna "hysteri" om att andra ska vaccinera sig.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Pfizer vaccinet var det första vaccinet mot covid som blev godkänt, detta skedde den 23 augusti 2021. Innan dess fick det endast användas under FDA's "Emergency use Authorization Declaration" då det inte uppfyllt alla krav som ställs för ett vaccin (tester).
Källa: fda.gov

Folk besprutade sig långt innan detta datum så kom inte och påstå att det var väl beprövat som andra vaccin som funnits i årtionden. Effekter som kan dyka upp om 5, 10år är ju inte ens på kartan.
Som du förhoppningsvis vet så lever vi i Sverige och inte i USA och därmed är det helt oväsentligt vad FDA anser.

Men eftersom det gäller de som bör vaccinera sig nu så är det ju nu ett mycket välbeprövat vaccin efter mer än en miljard doser med den högsta bevakningen av biverkningar som har funnits i historien.

Det är ingen som har kollat om det finns ovanliga biverkningar som visar sig efter 5 eller 10 år när det gäller andra vaccin heller. Det är förstås alldeles omöjligt att veta om en viss persons hjärtattack (för att ta ett exempel) beror på att den personen vaccinerade sig med ett visst vaccin 10 år tidigare.

Men frånsett det så finns ju inget kvar i kroppen av vaccinet efter lång tid.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Som du förhoppningsvis vet så lever vi i Sverige och inte i USA och därmed är det helt oväsentligt vad FDA anser.

Men eftersom det gäller de som bör vaccinera sig nu så är det ju nu ett mycket välbeprövat vaccin efter mer än en miljard doser med den högsta bevakningen av biverkningar som har funnits i historien.

Det är ingen som har kollat om det finns ovanliga biverkningar som visar sig efter 5 eller 10 år när det gäller andra vaccin heller. Det är förstås alldeles omöjligt att veta om en viss persons hjärtattack (för att ta ett exempel) beror på att den personen vaccinerade sig med ett visst vaccin 10 år tidigare.

Men frånsett det så finns ju inget kvar i kroppen av vaccinet efter lång tid.
Som jag skrev innan, båda företagen är baserade i USA och lyder under amerikansk lag. Företag kan inte verka under valfritt lands lag efter eget tycke och smak för dagen.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Som jag skrev innan, båda företagen är baserade i USA och lyder under amerikansk lag. Företag kan inte verka under valfritt lands lag efter eget tycke och smak för dagen.
Men vad FDA tycker är ingen lag och har inget att göra med vad EMA kommer fram till när det gäller godkännande i Europa.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Exakt. Att det dessutom är ett europeiskt företag som tagit fram det ena vaccinet - att Pfizer hjälper till med tillverkningen men inte utvecklat det - verkar också DanielF bortse från.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Snailman
MathiasS MathiasS skrev:
Du får nog ta och göra ett litet inslag på SwebTv för att DanielF ska anse att du är trovärdig.....
Tänk vad glad jag skulle bli om jag också vore så korkad att jag bara behövde bedöma källan, Aftonbladet, Expressen = sanning
Swebtv = lögn. (y);)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Exakt, fin vård men inte åt alla. Långa vårdköer kvarstår. Det har väl ingen betydelse om du har den mest avancerade vården i värden när folk dör i vårdköerna?
Om du tror att man genom att inte vaccinera sig bidrar till en bättre vård så är du verkligen vilse. Vaccinerar man sig inte så är man en del av problemet. Det är ett bra sätt att bidra till ökade vårdköer och utebliven vård för dina medmänniskor.

Åter igen, vi har en bra vård i Sverige internationellt sett, inklusive vårdköer. Bara för att du fått för dig något annat så påverkar det inte den riktiga verkligheten.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad FDA tycker är ingen lag och har inget att göra med vad EMA kommer fram till när det gäller godkännande i Europa.
Om FDA (U.S. Food and Drug Administration) väljer att inte tillåta att nödlagen för covidvaccinet ska gälla så blir det väldigt svårt för Pfizer och Moderna att kringgå alla tester de är skyldiga att utföra eftersom de själv är baserade i USA och råder under amerikansk lag.

Detta skulle innebära att vaccinen skulle försenas och först kunnat komma ut på marknaden den 23 augusti 2021. Detta skulle innebära i sin tur att Europa inte skulle haft något vaccin att godkänna innan dess.

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta på ett enklare sätt för dig. Jag har gjort mitt bästa nu och förstår du inte så beklagar jag. Jag anser att denna fråga är besvarad nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.