MultiMan
@jonaserik Menar du att effekten räcker till men att systemet måste byggas om efter de nya förutsättningarna? Då är det ju tyvärr fortfarande inget trådskaparen kan göra själv.
 
Vad grundar du på att skiktningen är dålig?
 
TS: Har du labbat något med VPs cirulationspump? Hur står den i drift? Går den intermitent? Dvs den ska bara snurra när VPn går. All annan tid så ska den stå still. Det är jätteviktigt när en tank är inblandad.

I och med den har bara som uppgift att ladda tank så skulle jag testa att ställa om den till Delta styrd, för avgiven effekt från VP är inte konstant.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@jonaserik Menar du att effekten räcker till men att systemet måste byggas om efter de nya förutsättningarna? Då är det ju tyvärr fortfarande inget trådskaparen kan göra själv.
Vad värmdes tidigare, vet du det , ved så måste en tank vara med ( tanken ser äldre ut och nog varit med länge ) med ren EL-panna så behövs ingen tank
Jepp VP räcker säkert till, men den har svårighet att få upp tempen när det ska gå runt i tanken just nu, då det fordras ett högt flöde ut till elementen, men som du tidigare sagt så orkar VP värma tanken om du ställer ner kurvan. Då kommer tanken att fyllas och returen till VP höjs. Flödet ut minskar då och vattnet i tanken snurrar runt till VP med höjning av tempen. i den. Fullt normalt när inte uttaget blir stort. Nu så tar elementen massor av värme och stort flöde ut, då hinner inte VP med att värma returtempen. Så tex. om returen är 30 C och VP värmer på med ca 7 C så blir det bara 37 C ut till elementen. Summan är att den fart på flödet som går ut, är lika med eller högre än farten på flödet från VP , då kommer aldrig VP att orka kunna höja tempen.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Från första inlägget i tråden:

"pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60°"

Hela meningen:

"pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60° men när shunten till radiatorerna är fullt öppen sjunker temperaturen till ca 37° +- nån grad och sen ligger den där.."

Jag trodde redan då att effekten inte räcker till och har inte sett något som ändrar min uppfattning. 27 sidor fyllda av trådskaparens försök att förstå ett system, där bara vissa lösningar/svar verkar godkännas. Eftersom det är en hyresfastighet borde extern hjälp löst detta för längesen.
Jag håller helt med. Även om ytterligare ett fel har hittats så påverkar det ju inte grundproblemet. Det är bara proffset som är av annan åsikt. Han skulle ju presentera lösningen för några sidor sedan. En onödigt stor tank medför inte att värmen inte räcker till.
 
vi har haft massa gubbar här fler år i rad och dom säger att den borde inte vara underdimensionerad men den kanske är det ändå, nån sa att något känns trögt..
ingen har dock sätt att shunten var felvänd.. så det lär ju vara fler saker dom missat..

tex så är det ca 3 graders diff på retur och framledning när shunten är fullt öppen, och pumpen värmer 6-7 grader, men temperaturen går aldrig upp... nu när shunten är rätt så märker jag ju också att cirkulationen går ner när den står i vissa lägen.. man kan höra det ganska tydligt när man vrider på den manuellt (pumpen sitter på returen)

men jag ska ta hit nån igen efter nyår när dom har mer tid..

innan bergvärmen var det nån kombi-panna med olja och ved tror jag.. därav den gigantiska tanken
 
Ursäkta min okunskap här ang shunten. Men hur är det tänkt att shunten ska fungera? Fullt öppen, menas det att stor del av returvattnet på sekundären går tillbaka till framledningen sekundär? Så är det på min golvvärmeshunt. Om jag vill öka temperaturen på framledningen på sekundären (golvärmen) så stänger jag shunten.

Men det är tvärtom här?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
tex så är det ca 3 graders diff på retur och framledning när shunten är fullt öppen
Så blir det även hos mig, Då cirkulerar vattnet bara runt i sekundären.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ursäkta min okunskap här ang shunten. Men hur är det tänkt att shunten ska fungera? Fullt öppen, menas det att stor del av returvattnet på sekundären går tillbaka till framledningen sekundär? Så är det på min golvvärmeshunt. Om jag vill öka temperaturen på framledningen på sekundären (golvärmen) så stänger jag shunten.

Men det är tvärtom här?
Den kan öppna flöde från antingen retur eller tank. I mellan läget är det öppet delvis åt båda hållen. I ändlägen öppet åt bara ett håll. Det som benämns som öppen här är öppet mot tank och stängt mot retur.
 
Ok tack. TS: Då är väl det inget konstigt heller om deltat är bara 3 grader. Effektbehovet är väl inte så stort just nu, eller så har du ett större flöde över sekundären än primären. Det ska du inte ha. Du vill ha en kall retur till tank.

Hur står VPns circulationspump?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok tack. TS: Då är väl det inget konstigt heller om deltat är bara 3 grader. Effektbehovet är väl inte så stort just nu, eller så har du ett större flöde över sekundären än primären. Det ska du inte ha. Du vill ha en kall retur till tank.

Hur står VPns circulationspump?
nej, det konstiga är att tempen inte år upp menar jag! om pumpen värmer 6 grader.. var tar dom 3 graderna vägen?

"större flöde över sekundären än primären" vad menas med det?

jag vill ha en temp dif på ca 10 grader, över så är meningslöst och under så blir elementen halv kalla

cirkpumpen står på ett konstant flöde läge 2, men jag har provat att skruva upp den på max och det blir ingen skillnad.. den sitter på returen
 
Det kvittar hur mycket den värmer. Det är temperaturförändringen gånger den värmda volymen som är av intresse. Går det ut mer värme än in i tanken så går temperaturen ner, råder det omvända går den upp. Du har uppenbarligen större värmebehov än vad pumpen orkar med att ge.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
om jag sätter shunten på tillräckligt öppet för att alla element ska bli varma (10 grader diff)och sätter patronen på lägsta(typ 2-4,5kv) och bara låter det vara så tills vi kan ta hit nån som jobbar med värmepumpar, hur mycket extra blir det på elräkningen?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
om jag sätter shunten på tillräckligt öppet för att alla element ska bli varma (10 grader diff)och sätter patronen på lägsta(typ 2-4,5kv) och bara låter det vara så tills vi kan ta hit nån som jobbar med värmepumpar, hur mycket extra blir det på elräkningen?
Blir nog en hel del på den.
 
MultiMan
Har du inte ett väldigt bra elavtal eller extra mycket pengar att bränna så hade jag varit försiktig med att köra patronen. Vi vet inte veta exakt hur mycket som krävs, men huset är ju riktigt stort och det kan snabbt dra iväg till stora belopp om elen är dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.