H Huzzbutt skrev:
Kilometerskatt blir väl ändå rätt snabbt regressiv och tillför därtill ökad belastning på de mest belastade platserna i landet. I praktiken innebär det de allra onödigaste bilresorna premieras: stadstrafiken, emedan resor där bil är mer motiverade bestraffas.
Den kan med modern teknik vara dyrare i städer och ersätta vägtullar. Finns redan färdiga lösningar. Gps och telematik
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Översnöad gata med spillror och nedfallna träd, reflekterar över eldrivna fordon och verktyg utan tillgång till eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Roligt, en tidigare inhoppare bad någon specificera "uträkningarna" för den globala uppvärmingen för att kunna acceptera denna. På samma sätt kan jag naturligtvis inte bedömma tex de lokala skadorna, i kronor, där man pumpar upp och mycket annat, nä jag får acceptera andra okontroversiella källor.

Ta tex denna, inom EU subeventioneras fossilt med €137 miljarder per år, de som använder en elbilspremie på några kronor, eller kabel till ett vindkraftverk för att vinna pöbelns stöd, lurar er bara och vill att folket ser åt andra hållet.

[länk]
Har du läst vad det handlar om för subventioner vad gäller Sverige? Bara att klicka sig vidare: https://www.investigate-europe.eu/en/2020/data-sources-subsidies/

Inga av dessa subventioner - eller rättare sagt skattelättnader - berör vanliga privatbilister mer än möjligen de som kan göra avdrag för resor till och från jobbet, och här är det inget krav att använda bensin/diesel för att få ta del av dessa.
 
skoge skoge skrev:
[bild]
ungefär samma sak som när det inte finns någon pump att fylla tanken med ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju också diskutera om att fossilt bränsle inte behöver stå för sina utsläpp är en form av subvention.
Vad kostar förbränningen av dem i direkta skador, och mer indirekta som global uppvärmning?
Vad skulle det kosta per liter soppa om koldioxiden skulle fångas in igen? Och hur mycket el skulle det dra?
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen kan man ju också diskutera om att fossilt bränsle inte behöver stå för sina utsläpp är en form av subvention.
Vad kostar förbränningen av dem i direkta skador, och mer indirekta som global uppvärmning?
Vad skulle det kosta per liter soppa om koldioxiden skulle fångas in igen? Och hur mycket el skulle det dra?
Om havsnivån stiger, som många hävdar och som jag tror är rätt vedertaget att det är en trolig effekt av temperaturhöjning. Vad kommer det att kosta? Troligen är det FÖR billigt att bränna fossilt om man räknar de samhällseffekter som uppstår. Vem ska stå för de kostnader och skador som uppstår? Var och en för sig själv, bad luck om du drabbas? Eller samhället?
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
ungefär samma sak som när det inte finns någon pump att fylla tanken med ;)
Nja... har alltid 100 liter diesel och 100 liter aspen hemma
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det har vi väl? Socialbidrag eller i värsta fall matcheckar. För flyktingar, fängelsekunder och hospitaliserade ingår väl lagad bricklunch? Eller kanske vinlunch ? Har aldrig tillbringat en natt på någon av dem... Eller... Jo. På BB, där var det finfin lunch, men kanske kom en faktura på den efteråt?
Sjuk-"försäkringen" omfattar alla och är inte inkomstprövad eller har andra villkor. Det du räknar upp har villkor för utnyttjande.
 
P
Maskintok skrev:
fordonen finns ändå kvar och det finns andra bränslen för att köra än genom statens skatte mackar att tanka med..
Jag tror att fordonsskatten på fossilbilar kommer att höjas en hel del snart.
 
P
D djac skrev:
Låt oss säga att bensin/diesell går upp lite moderat, pga en del subventioner slopas, säg 4ggr, kostar 60-80kr litern, fortfarande dumt att köra el?
Det beror förstås på hur mycket man kör. Det går inte att svara ja eller nej utan en kalkyl.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag tror att fordonsskatten på fossilbilar kommer att höjas en hel del snart.
Det kommer den säkert att göra..
Tycker det är så i stort sätt varje år..
 
  • Ledsen
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej stämmer inte, kunderna betalar för att jag ska applicera mina kunskaper på deras problem. Juniora utvecklare jobbar säkert så.
Du återanvänder säkert samma teknik åt olika kunder även om det inte är samma programmering du säljer.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nja... har alltid 100 liter diesel och 100 liter aspen hemma
Knappast representativt för någon större del av befolkningen. Vi kan väl kontra med att energilager hemma lär bli vanligare, särskilt i kombination med solceller på taket ;)

Men majoriteten kommer inte inom en nära framtid ha det heller…
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det beror förstås på hur mycket man kör. Det går inte att svara ja eller nej utan en kalkyl.
Sjävklart, för att kunna ha en rimlig diskussion så utgår jag alltid från någon sorts normal. Det är dock alltid någon som kommer med inlägg om att något är omöjligt beroende på ett udda use case här och där men det får man ignorera. :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du återanvänder säkert samma teknik åt olika kunder även om det inte är samma programmering du säljer.
Jojo, men det är ändå inte repetitivt på det sättet ni tror som inte jobbar med det. Helt olika attackvinklar beroende på kundens domän.

Edit: kodapor kanske har det lite mer repetitivt men techlead/systemarkitekt som jag är så är det helt annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.