P
Tur att vi bara har ojordade uttag i huset, alltså. ;)
 
Mikael_L
Det gäller ju också att man inte sabbat den isolerade miljön som är (var) ett krav för att ha ojordade uttag.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller ju också att man inte sabbat den isolerade miljön som är (var) ett krav för att ha ojordade uttag.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
Vilket är i stort sett vad som helst. "Isolerad miljö" fungerade inget vidare när det begav sig heller, så man ställde ganska snabbt krav på skyddsjordning. Det fungerade inte heller något vidare, men så kom plasten ändå på bred front och så fick man dubbelisoleringen mer eller mindre på köpet.
 
F
T Tullen127 skrev:
Ölflaskan var väl den där som man påstod skulle förstöra sig själv på kort tid om den hamnade i naturen?
Vilket den naturligtvis inte gjorde! Kunde ligga kvar i åratal ute.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag blev jagad av en motorcykelpolis en gång när jag körde MT5 med 120cc förgasare och uppborrad 90cc cylinder. Snuten körde Enduro. Lyckades med nöd och näppe komma undan. Fördel att kunna skogsdungarna i området :)
Va fan Honda, nästan som syntare och hårdrockare, körde DT50 med ca 70cc cylinder ock Mikuni 24mm, men den varvade så in i helvete och gick nästan hundra.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Va fan Honda, nästan som syntare och hårdrockare, körde DT50 med ca 70cc cylinder ock Mikuni 24mm, men den varvade så in i helvete och gick nästan hundra.
Jag hade en DT50 också faktiskt. Mycket bättre moppe. MT5 föll isär i småbitar när man särade på motorblocket. DT50 var mycket bättre konstruerad.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
min DT50 var blå gul
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
min DT50 var blå gul
Jag hade den rödsvarta. Årsmodel 91-94 something
hade visst kvar bilnderna jag tog när jag sålde den

Rödsvart Yamaha motorcykel från tidigt 90-tal parkerad på gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freerole och 3 till
  • Laddar…
galento
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade den rödsvarta. Årsmodel 91-94 something
hade visst kvar bilnderna jag tog när jag sålde den

[bild]
Snygg denna skulle du haft kvar Anders.
Var bara en som körde japanare på 70 talet och det var en Yamaha FS1,a , de flesta körde med Zundapp och Sachs motorer. Kommer ihåg att Cykelfabriken i Lomma var ett populärt ställe att beställa 70cc cylindrar och liggande Dellorto förgasare :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det var en motorjournalist som skrev att det var en nackdel på en bil. Om den hade en funktion på blinkersen som att den bara blinkade tre gånger vid sidoförflyttning. Det var väl snarare en fördel om folk inte orkade fälla ner eller upp blinkersen.;)

Likaså att man ställde blinkers i vänster eller höger läge så lös ljusen på den sidan när man ställde bilen. Har en som trodde det var felkonstruktion så han kopplade bort den funktionen.:rofl:
 
Bilars motorhuvsprydnader i plast (!), när det blev förbjudet att ha sådana i metall, som kunde skada fotgängare vid ev. kollision.
 
Hade en svart DT50, tror det var en 87:a. Ett tag körde jag omgring den med TT-styre som pekade neråt samt några plattjärn i centralfjädringen bak för att höja den. Såg antagligen inte riktigt klokt ut men då tyckte man det var ballt. Det var ju inte direkt så att köregenskaperna blev bättre men jämfört med dom som körde Dakota med ihoptryckt Texasstyre så var den ju en dröm på vägen eller skogen, körde ofta omkring på skoterspår vilket inte var populärt visade det sig när man gjorde decimeterdjupa spår ibland.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade den rödsvarta. Årsmodel 91-94 something
hade visst kvar bilnderna jag tog när jag sålde den

[bild]
Du måste ha tvättat den ordentligt för att få en svart moped så vit. :rofl:
 
En klassisk motorcykel från 1965, vinst i kunskapstävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fartmonstret 1965 .......min var en vinst i en kunskapstävling (=skryt).
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
galento
Kommer ihåg att man köpte en Zundapp med bottenlänks gaffel och svängd tank för 50 kr. Fanns ju dom som hade KS100 och KS125 motorer i mopparna också :cool: Det var en kille som brukade låna sin morfars Vespa 50cc , härlig maskin (y) har haft flera såna själv på senare tid :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.