Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Nu vet jag inte på vilket inlägg du syftar när du skriver tramsigt svar, men ja jag tycker det är tramsigt att jämföra en liten medicinflaska med vaccin med en säng full med blöjor, bandage, andningsmask, alkohol, mm. Bilden är öht så suddigt att det inte går att se vad som finns i de olika medicinflaskor för IV. Det kan ju vara allt från vanlig alvedon till antibiotika.
Sedan finns det för väldigt många människor ingen realistisk risk att hamna på sjukhus med covid, även om de inte vaccinerar sig. Alla dessa inlägg med memes som bara är till för att förlöjliga alla som väljer att inte vaccinera sig är kontraproduktivt och omöjliggör den diskussion som behövs föras om vaccin.
Det är väl snarare du som förminskar riskerna och förlöjligar.
Och ovacinnerade är i majoritet på IVA.
Dom som är vaccinerade och hamnar där har oftast underliggande sjukdomar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är ett en hög smittspridning kommer att leda till att för många kommer att behöva sjukhusvård. Ju högre smittspridning ju högre sannolikhet att för många kommer att behöva sjukhusvård, oavsett om det gäller äldre som kan behöva sjukhusvård även för något som för andra skulle vara en mild sjukdom som man klarar av själv med en vecka i sängen, de som har fått dåligt skydd trots genomgången sjukdom och/eller vaccinering osv.

Det är mindre restriktioner även efter dagens beslut jämfört med under de tidigare vågorna så vitt jag kan bedöma, särskilt med tanke på att omikron är mer smittsamt. De simuleringar som Fohm har gjort har kommit fram till att om vaccineringen bara ger 40 % skydd mot sjukdom och genomgången sjukdom ger 100 % skydd (det verkar som att det är grunden till scenario 2) så kan det bli en lika stor belastning på sjukvården i januari som under de tidigare vågorna.
[länk]

Nu vet jag inte hur Skåne har gjort men på många håll så har man dels prioriterat helgenomsekvensiering av proverna från inresande och folk i deras närhet och dels gjort preliminär koll (typning) under PCR-testningen för att få fram sannolika omikronfall och då har dessa prov också prioriterats. Om något av detta har gjorts i Skåne så blir resultatet snedvridet.

Tillägg: Ser dagens presskonferens nu och en av frågorna till Fohm var just hur stor andel av PCR-testerna (alltså den enklare typningen) som är omikron och svaret var 5 % under förra veckan, vissa regioner mer och andra mindre samt några hade inga alls. Det gick också att se under veckan att andelen ökade dag för dag, i vissa regioner en fördubbling på 2-3 dagar. Vilket ju är vad man har sett i andra länder också.
Ja, men nivåerna är långt under det de varit tidigare. Det vore ju bra om de som orsakar den största helt onödiga problematiken går och vaccinerar sig…
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
harry73
U Ulf Peter skrev:
Det är väl snarare du som förminskar riskerna och förlöjligar.
Och ovacinnerade är i majoritet på IVA.
Dom som är vaccinerade och hamnar där har oftast underliggande sjukdomar.
NU får du gärna komma med lite bevis på hur jag förminskar riskerna. Så sent som igaår skrev jag några inlägg, där jag beskrev varför man som ovaccinerat efter genomgången covidsmitta har väldig låg risk att hamna på sjukhus eller IVA.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Åfan, det blir ju inte bra om man pumpar bandage, blöja, liggunderlag, andningsmask, mm i kroppen.
Inte att undra att det finns så många coviddöda
Du skämtar om de som avlider i pandemin. Osmakligt sa Bull…
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Du skämtar om de som avlider i pandemin. Osmakligt sa Bull…
Jag skämtar om idioter som gör löjliga memes, och idioter som lägger upp dom på olika forum
 
  • Gilla
pegr och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jag skämtar om idioter som gör löjliga memes, och idioter som lägger upp dom på olika forum
Då får du nog läsa det du skrev igen, du skämtar om de som går bort i pandemin. Det kanske inte var syftet, men det är det du skriver om.
Budskapet är att hamnar man på IVA så pumpar de in en massa grejor i kroppen, dock inte det du räknar upp.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skämtar om idioter som gör löjliga memes, och idioter som lägger upp dom på olika forum
Har har du iskalla fakta direkt från verkligheten.


Jag blir heligt förbannad över de som inte tar vaccinet!
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, men nivåerna är långt under det de varit tidigare. Det vore ju bra om de som orsakar den största helt onödiga problematiken går och vaccinerar sig…
Ja än så länge, men frågan är vad som händer i januari när jobb och skolor börjar igen.

Den personalstyrka som fanns förra vintern finns inte längre, många har slutat och många är sjukskrivna/vabbar pga. hög förekomst av influensa, vinterkräksjuka, covid och förkylningar mm. Alla dessa sjukdomar som är i omlopp i år medför också att fler vårdplatser är upptagna än för ett år sen. Således det går inte att skaka fram covidplatser i samma utsträckning som under tidigare vågor.

Absolut vore det bra att så många som möjligt vaccinerar sig, allt för att få ner smittspridningen. Det gäller inte bara att någon anser att man själv inte hamnar på sjukhus om man blir smittad, utan också om man smittar någon annan som hamnar på sjukhus.

Tillägg: Den stora smittspridningen av många sjukdomar leder ju inte bara till problem för covidvården utan också för t.ex. förlossningen därför att så många barnmorskor är sjukskrivna/vabbar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pressat-lage-pa-forlossningen-pa-sos
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ett tips är att SVT flyttade Kalle Anka till 15:05.
OT
Nja, Kalle & co har under många år börjat ca 15:05, skillnaden nu mot förr är att nu är julvärdens tid specad, det var det inte förr.
 
Samtidigt får man komma ihåg att behandlingen nu är betydligt bättre än för 1 år sedan.Bara titta hur många som hade dött och i oktober så passerade vi 15000 döda och då var antalet smittade 1.1 miljoner men idag så är vi över 1.250m miljoner smittade men förfarande ligger vi på 15000 i dödstal.Idag kan man behandla patienter i rätt tid i högflödesmaskiner och man kan ta bort högflödesmaskiner tidigt så patienten kan andas lättare. Men självklart så vill vi att så många som möjligt vaccinerar sig och speciellt dom som är ofta sjuka eller har någon typ av bakomliggande sjukdom.
 
V växelventil skrev:
Samtidigt får man komma ihåg att behandlingen nu är betydligt bättre än för 1 år sedan.Bara titta hur många som hade dött och i oktober så passerade vi 15000 döda och då var antalet smittade 1.1 miljoner men idag så är vi över 1.250m miljoner smittade men förfarande ligger vi på 15000 i dödstal.Idag kan man behandla patienter i rätt tid i högflödesmaskiner och man kan ta bort högflödesmaskiner tidigt så patienten kan andas lättare. Men självklart så vill vi att så många som möjligt vaccinerar sig och speciellt dom som är ofta sjuka eller har någon typ av bakomliggande sjukdom.
Skulle nog vilja påstå att vaccineringen är till största delen ansvarigt för att så få dött senaste året. Även om vårdresponsen naturligtvis blivit bättre och snabbare också.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Samtidigt får man komma ihåg att behandlingen nu är betydligt bättre än för 1 år sedan.Bara titta hur många som hade dött och i oktober så passerade vi 15000 döda och då var antalet smittade 1.1 miljoner men idag så är vi över 1.250m miljoner smittade men förfarande ligger vi på 15000 i dödstal.Idag kan man behandla patienter i rätt tid i högflödesmaskiner och man kan ta bort högflödesmaskiner tidigt så patienten kan andas lättare. Men självklart så vill vi att så många som möjligt vaccinerar sig och speciellt dom som är ofta sjuka eller har någon typ av bakomliggande sjukdom.
Du kan ju inte avgöra hur bra vården är genom att titta på antalet som dör utan vill du veta vårdkvalitet måste du ju kolla hur det går för just de som läggs in och dessutom med samma bakomliggande status oavsett om det gäller ålder, riskfaktorer eller vaccinering.

Socialstyrelsen gjorde det i våras och det visade sig att dödligheten för sjukhusvårdade var lägre under sommaren och början av hösten förra året än sen under våg 2.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
När sjukvården är högt belastad så blir vården sämre och då dör en större andel.
 
P paralun skrev:
Har har du iskalla fakta direkt från verkligheten.

[media]
Jag blir heligt förbannad över de som inte tar vaccinet!
Men du får komma ihåg att många som vaccinerar sig blir betydligt sjukare av själva vaccinet än av själva sjukdomen så jag har förståelse för dom som inte tar dos 2 men samtidigt ska man ha stor respekt för detta virus för det är lurigt och jag kommer inte riskera något i onödan som exempel gå på julbord och sitta packade.
 
  • Wow
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Samtidigt får man komma ihåg att behandlingen nu är betydligt bättre än för 1 år sedan.Bara titta hur många som hade dött och i oktober så passerade vi 15000 döda och då var antalet smittade 1.1 miljoner men idag så är vi över 1.250m miljoner smittade men förfarande ligger vi på 15000 i dödstal.Idag kan man behandla patienter i rätt tid i högflödesmaskiner och man kan ta bort högflödesmaskiner tidigt så patienten kan andas lättare. Men självklart så vill vi att så många som möjligt vaccinerar sig och speciellt dom som är ofta sjuka eller har någon typ av bakomliggande sjukdom.
Betydligt bättre är verkligen att ta i. I princip det ena som i verkligheten tillkommit sedan dess, och som används idag, är mer utbredd behandling med IL-6-blockad. Och det verkar vara väldigt bra för en del, men absolut ingen mirakelmedicin.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.