Veden torkar som snabbast på våren och försommaren.
Ska man nå en fuktkvot på nedåt 10% behöver den ligga två sommrar.
En vår + sommar brukar man beteckna som absoluta minimum.

Jag låter alltid veden torka två vår/sommar säsonger.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den får kämpa mot markfukten om inte golvet är vattentätt. Och det är det inte i växthus. ;)
min totalt oekonomiska modell går härmed soptunnan hos plus Sverker :rofl:
 
Läste apropå ved, folk snor tydligen ved från uteförråd och div olåsta bodar.
Var är landet på väg, elpriser som om det vore slut och sista kwa är producerad. Sen snor folk ved.
Blir mörkrädd vad som är nästa grej.
 
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Veden torkar som snabbast på våren och försommaren.
Ska man nå en fuktkvot på nedåt 10% behöver den ligga två sommrar.
En vår + sommar brukar man beteckna som absoluta minimum.

Jag låter alltid veden torka två vår/sommar säsonger.
Kör samma metod. Då finns det alltid ved hemma, om vintern blir oväntat kall eller lång.

Men årets vedförbrukning kommer nog vara dubbelt mot normalt (vp avstängd, hemma mycket) och ganska kallt också, så i år kommer det eldas en hel del ved som bara torkat 1 säsong.

Under våren så torkar jag på lastpall, under öppen himmel. Har en presenning och lite gammal takplåt som används då o då, om det är blöta perioder. Kastar in i vedboden runt midsommar.

I vedboden kör jag lastpall under för att slippa markfukt, kastar oftast bara in veden, så det ligger luftigt och kan torka lite till på plats. Men stapling av ved med ca 5 cm mellanrum mellan staplarna förekommer ibland, om man vill maxa mängden ved I boden.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Fairlane
En vår/sommar räcker helt klart för att veden ska bli torr för mig. Den ligger ute, under tak, staplad någorlunda luftigt, men inte extremt. Vinden kommer åt bra och det blåser rätt ofta då jag bor högt. delar har jag placerat på en pall under en lite högre altan, och den blir torr också, trots att det inte är helt tätt över.
Jag kontrollerar veden med en fuktmätare. Mäter och ser om det är ok, klyver en bit och mäter insidan också och för att kontrollera att det är torrt nog helt igenom.

Det är möjligt att veden normalt inte torkar efter midsommar, men jag säger inget till min ved om den saken så den vet inte att den inte ska torka, så fukthalten krymper även efter midsommar. ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst torkar det även efter midsommar. I alla fall om det skyddas från regn. Men om du klyver så sent hinner det inte bli tillräckligt torrt till vintern. Risken för mögel ökar också.
 
Har man en bra vedpanna så brinner sur ved förvånansvärt bra om man har bra fart i pannan.

Fryser man eldar man det man har.

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Har man en bra vedpanna så brinner sur ved förvånansvärt bra om man har bra fart i pannan.

Fryser man eldar man det man har.

/ATW
Japp och det går bra med rejäl botten hetta och frusen ved också...
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst torkar det även efter midsommar. I alla fall om det skyddas från regn. Men om du klyver så sent hinner det inte bli tillräckligt torrt till vintern. Risken för mögel ökar också.
Fast det är en sanning med modifikation. Det är en bra tumregel, men som vanligt är tumregler inte exakta.
Jag har klyvt ved i slutet på maj som varit bra att elda med till vintern (under 20% fuktighet). Jag har svårt att tro att nästan all fukt försvinner under de sista 3-4 veckorna fram till midsommar.

Sen beror det såklart på hur sur veden var från början, hur tunt man klyver etc. Jag klyver hellre mina bitar så de är 3x10 cm sett från kortsidan, än att de är 5x6 cm. Samma volym på vedträt, men större yta, dvs den torkar fortare.Siffrorna är bara exempel, men ju senare på säsongen jag klyver veden jag vill elda till vintern, desto finare klyver jag.
 
Ja visst är det tumregler. Dessutom är en aspekt att man behövde vara färdig till påsk för att det vardags för vårbruket då. Men det är inte helt taget ut luften. Det varierar ju även från år till år och var i Sverige man är.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lite torrgran är inga problem;)
 
  • Haha
  • Gilla
Robot2.0 och 1 till
  • Laddar…
Eldar nu vad jag avverkade torrsommaren - 18, barkfallen okluven torrgran eller bara grovt delad så den går att få in i eldstaden. Det är bra bränsle när det inte är kallare än så här.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Nej, under sommaren torkar det i allmänhet tämligen dåligt. En tumregel är att klyva innan påsk och torka ute till midsommar för att sedan gå in det under tak om man ska elda med veden kommande vinter. Våren är en bra torkperiod, sommaren är det inte.
Gör dig kanske det inte går.
Du kanske hugget slarvigt eller staplar på mark under presenning.

Jag brukar som standard bjuder.
Ordna med allt på våren. Så är det klart i oktober.

I maj i år fick jag dock 5 kmb långved.
Kapade, klöv i juli. Staplade luftigt i solen.
Nu mäter den ca 17.

Så jag VET att det går med lite taktik.
Ingen man ska lita på dock. En dålig sommar kanske det inte torkar alls.

Det där med att ved INTE torkar i sommarsolen är bara dumheter.
 
  • Gilla
Hamparaffe och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
byron v2 skriver så fint på vad man trodde var vers
men antagligen har han tagit en ters
för hur man än rimmar
en väldigt många timmar
så är torkningen fortfarande en kontrovers
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst torkar det även efter midsommar. I alla fall om det skyddas från regn. Men om du klyver så sent hinner det inte bli tillräckligt torrt till vintern. Risken för mögel ökar också.
Det beror på förutsättningar om både förvaring och typ av ved.
Min ved torkar inne i huset, dock har jag slängt in vartefter, men då tog jag veden sent, så allt beror på. Håller man sig till tumregler kan man svårligen misslyckas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.