V växelventil skrev:
Är ganska säker på att jag har vart på samma problem med en ctc och jag tog loss ställdonet och satte bara tillbaka det och vred upp på max shunten och satte in önskad temperatur och efter en stund ställde shunten in sig automatiskt.Men frågan är att du har 2st shuntar och vart sitter den andra om den nu överhuvudtaget finns men bara inte den är styrande.
intressant! Menar du att du satte shunten så den var på Max och ställdonet på min? Och så vände den själv?

Det verkar funka hyfsat nu så den andra shunten kanske är inne i vpn?
 
Finns ingen andra shunt i värmepumpen enligt manualen. Däremot kan man montera laddpumpen där om man vill och inte har den tidigare på returledningen till värmepumpen.

Vad tyckte elektrikern om värmeanläggningen? Vad ansåg hen behöver göras för att få ordning på värmen? Hoppas ni hann testköra shunten så den går åt rätt håll nu.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
intressant! Menar du att du satte shunten så den var på Max och ställdonet på min? Och så vände den själv?

Det verkar funka hyfsat nu så den andra shunten kanske är inne i vpn?
Ja den reglerar så och funkade perfekt.
 
J Josth skrev:
Finns ingen andra shunt i värmepumpen enligt manualen. Däremot kan man montera laddpumpen där om man vill och inte har den tidigare på returledningen till värmepumpen.



Vad tyckte elektrikern om värmeanläggningen? Vad ansåg hen behöver göras för att få ordning på värmen? Hoppas ni hann testköra shunten så den går åt rätt håll nu.
nu har elektriker fixat shunten och den går som den ska :D
Han tyckte att pumpen borde räcka till att värma huset, men att det kan vara så att ackumulatortanken är för stor och den pallar inte att värma tanken på 1000 lite och radiatorsystemet samtidigt om det varit kallt innan, men att det borde gå om den får komma ikapp, så nu har jag höjt el-patronen lite extra och hoppas den kan komma ikapp om den shuntar som den ska!
Dock tyckte han att cirkulationspumpen borde flyttas till framledningen för att få jämnare värme till alla element, eller att man skulle koppla om så att ackumulatortanken bara höll vv till kranarna och att pumpen skulle gå direkt till radiatorsystemet
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
nu har elektriker fixat shunten och den går som den ska :D
Han tyckte att pumpen borde räcka till att värma huset, men att det kan vara så att ackumulatortanken är för stor och den pallar inte att värma tanken på 1000 lite och radiatorsystemet samtidigt om det varit kallt innan, men att det borde gå om den får komma ikapp, så nu har jag höjt el-patronen lite extra och hoppas den kan komma ikapp om den shuntar som den ska!
Dock tyckte han att cirkulationspumpen borde flyttas till framledningen för att få jämnare värme till alla element, eller att man skulle koppla om så att ackumulatortanken bara höll vv till kranarna och att pumpen skulle gå direkt till radiatorsystemet
Vad bra.Du får redovisa hur framledningen blir sen när det blir lite kallare.Tänkte på det här att den inte ville passera 39 grader.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Han gissade på friskt med andra ord.
Tankens storlek kan inte vara ett problem annat än vid uppstart av ett kallt system.
Pumpens placering påverkar inte flödesfördelningen. Om du stänger radiatorventiler kan den kavitetera, ev även dra in luft i små läckor. Men du får inte problem med fördelning av värmen.
Det är bra för pumpen att ha en större volym att jobba emot.
 
D Daniel 109 skrev:
Han gissade på friskt med andra ord.
Tankens storlek kan inte vara ett problem annat än vid uppstart av ett kallt system.
Pumpens placering påverkar inte flödesfördelningen. Om du stänger radiatorventiler kan den kavitetera, ev även dra in luft i små läckor. Men du får inte problem med fördelning av värmen.
Det är bra för pumpen att ha en större volym att jobba emot.
Det verkar dock stämma som han sa, när shunten är halvöppen blir elementen längst bort kallare, jag har höjt cirkulationspumpen och det har ingen effekt… men jag ska försöka ta hit nån som jobbar med att installera pumpar och se vad dom säger

men shunten var definitivt ett steg i rätt riktning:D
 
OM cirkpumpen sitter på returen så blir det lite fel, dom ska sitta på framledningen som sägs. Sen en sak som är lite viktig hos dig med en så stor tank. VP fyller nu enbart tanken och då blir det turbulens i den som gör att tempen på tillförd värme sjunker mycket.. VP: tillopp bör sitta på samma rör som framledningen före shunten, spelar ingen roll var på det röret. Då kommer en högra temp att tillföras från VP till elementen innan det svalnar av. i tanken, Då finns en chans för shunten att jobba. Det som inte behövs i temp som ska gå ut till elementen kommer då att gå in i tanken, när shunten är nöjd och stänger lite och höja tempen i tanken.. Är lite lätt att tänka som dom gjort, både med pump och flöda från VP.. En inte oviktig sak är, vad har VP för max flöde in till tanken och mycket flöde behövs för att värma huset. det från VP finns värde på ( bara läsa skylten) och vad VP ger. Det kan även vara så att laddpumpen går för fort så inte vattnet hinner värmas på riktigt. Lite saktare genom VP ger högre temp ut. Det sista vet nog ingen om för det har ingen röris mätt upp och det görs inte heller vid andra installationer av VP
 
D Daniel 109 skrev:
Han gissade på friskt med andra ord.
Tankens storlek kan inte vara ett problem annat än vid uppstart av ett kallt system.
Pumpens placering påverkar inte flödesfördelningen. Om du stänger radiatorventiler kan den kavitetera, ev även dra in luft i små läckor. Men du får inte problem med fördelning av värmen.
Det är bra för pumpen att ha en större volym att jobba emot.
Det med att gissa ska du nog inte säga , för du gissar bra själv här, en pump ska alltid trycka ut. Sen det med tankens storlek har stor betydelse och framför allt hur den är inkopplat mellan VP och system.
 
Ja, det är i allmänhet bättre att ha pumpen på framledningen. Men det påverkar inte det här.

Värmepumpen levererar inte mer värme om du sänker flödet på vattnet som kyler kondensorn.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är i allmänhet bättre att ha pumpen på framledningen. Men det påverkar inte det här.

Värmepumpen levererar inte mer värme om du sänker flödet på vattnet som kyler kondensorn.
Nu får du ge dig och inte gissa igen, visserligen tog du tillbaka det med pumpen och det är bra. Det med avgiven värme är helt beroende på flödet genom växlaren på VP. Högt flöde ger mindre värme på vattnet och lägre ger mer värme, varför är alla VP specade till ett vist max flöde om det inte har någon betydelse, lika är det KB.
 
Man specar MIN flöde inte Max. Det är viktigare att uppfylla ett specat MIN flöde än att överskrida nominellt flöde.
 
Men varför blir det så här da?
När shunten står så att temp i tanken går upp går returen ner.

jag lät den gå ganska länge idag efter elektriker var här och det blev 50° i tanken men returen sjönk långsamt till 26° då var typ alla element svalla nertill och väldigt varma uppe.
(Bilden är inte från nu)
 
  • Skärmdump av graf från ett värmesystem med temperaturkurvor och tidsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Nu får du ge dig och inte gissa igen, visserligen tog du tillbaka det med pumpen och det är bra. Det med avgiven värme är helt beroende på flödet genom växlaren på VP. Högt flöde ger mindre värme på vattnet och lägre ger mer värme, varför är alla VP specade till ett vist max flöde om det inte har någon betydelse, lika är det KB.
Vad har jag tagit tillbaka om någon pump? Jag har inte tagit tillbaka något vad jag vet.
Värmepumpen ger mer värme vid ett högre vattenflöde.
 
Jonna: Har du termostater på elementen? Om de stänger så får du det fenomenet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.