D
S sandos skrev:
Men han har ju inte fel?


Det är väl inte ett dugg konstigt? Solel är till hyffsat stor del byggt på hustak i småskaliga installationer? Det är nog många som fuskar med fallskydd och helt enkelt faller. Tänk Kina eller Indien, hur många system har installerats där och med hur många olyckor till följd?
Absolut, jeans är också skitfarliga, du skulle bara veta hur många som dör när de bär såna! Takarbete är förknippat med faror, solpanelerna är inte jättefarliga men som sagt man kan vrida till hur som helst.
Spelar man basket blir man uppenbarligen också lång!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, jeans är också skitfarliga, du skulle bara veta hur många som dör när de bär såna! Takarbete är förknippat med faror, solpanelerna är inte jättefarliga men som sagt man kan vrida till hur som helst.
Spelar man basket blir man uppenbarligen också lång!
Visst, tak ska ändå byggas och underhållas. Men det är nog några som har dött ändå i onödan när de pillat med solel....
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
S sandos skrev:
Visst, tak ska ändå byggas och underhållas. Men det är nog några som har dött ändå i onödan när de pillat med solel....
Solel på tak verkar ju vara 4,5ggr farligare än kärnkraft om man ska tro tabellen
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Solenergi är det energislag som är farligast per killowattimme efter vattenkraft

[bild]
Kraftvärme verkar inte skörda några dödsoffer alls enl din tabell och här i Sverige står den väl för lika mycket elkraft som vinden?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
S sandos skrev:
Nej, bara nej.

Bara för att det råkar vara fördelaktigt just för dig, med ditt bolag, just nu, betyder inte att det kommer fortsätta vara så. Vid någon smärtgräns kommer ditt bolag vägra att ge dig detta fördelaktiga avtal.

Köp inte solpaneler och räkna med att liknande saker kommer gälla i 10 år framöver. Räkna snarare på vad spotpris kommer ligga vid sol i framtiden, om den byggs så som det faktiskt är planerat för i Sverige. Kolla Australien, där de har många gamla avtal (eller bara?) med feed-in-tariffs som gör att folk producerar konstant, trots negativt behov på nätet i stort. Detta är antingen ett problem för nätägaren (de betalar för alla solel) eller den som porducerar som få sluta producera mitt på dagen.

Vi har fjärrvärme som faktiskt gör att solel är mindre korkat då vi har hög "komfortåtgång" i vårt hus, men relativ låg elåtgång på vintern. För mig skulle det vara ganska fördelaktigt att bara försöka producera minst 500w ett maximalt antal timmar per år, snarare än att försöka maximera toppeffekt för ett system: då jag tror priserna kommer droppa så lågt så man kommer inte tjäna mycket på det. Alltså solpaneler i alla väderstreck, typ, samt att jag kommer byta värmeslingor på taket till värmepump för poolen om jag skaffar solpaneler.

Men jag inbillar mig inte att de på något sätt hjälper samhället eller systemet dessa dagar, bortsett från att skeva avtal kanske ger sken av det.
Vi har haft fjärrväme i ett tidigare hus för länge sedan. Minns att det var dyrt och kostade som direktel nästan. Men det var obegränsat med varmvatten.

Tycker jag är bussig och tipsar om något bra nu när bidragen också finns.
Kanske är du är avundsjuk bara? Allt för många i detta kollektivistiska land är det tyvärr. Man får blunda för det och gå vidare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
S sandos skrev:
Visst, tak ska ändå byggas och underhållas. Men det är nog några som har dött ändå i onödan när de pillat med solel....
Jo men det som spökar här, och det gör det ofta för folk, är skillnaden mellan kausalitet och korrelation. På samma sätt skulle man då lägga till alla trafikolyckor, anläggningsolyckor osv som är kopplade till fossilt, det skulle bli enorma pelare. Jag ser tabellen som ett inlägg för humorhörnan, se vad kul man kan ha med statistik!
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
G OMathson skrev:
Vad för batteri? Säg grovt, oktober till mars, 500kWh/månad ska sparas innan oktober. Jag har en ca förbrukning på 1000kWh/månad i nov till mars, lite solel under perioden så jag räknar snällt bort hälften. Batteri på runt 3000kWh? Vad kostar det? Hittade ett pris på ca 25 000000kr om det kan vara av intresse? Ca 9000kr/kWh. Sen är det avskrivning, håller inte så många år, installation, tar nog lite plats.
Det är på 10 kwh.
Pengarna som som systemet går plus med när man säljer under den soligare delen av året används till den mörka delen av året

Är du också avundsjuk?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Med tanke på prisskillnaden mellan sommar och vinter borde det inte räcka långt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:
Det är på 10 kwh.
Pengarna som som systemet går plus med när man säljer under den soligare delen av året används till den mörka delen av året

Är du också avundsjuk?
10kWh räcker väl inte så långt så du är beroende av andra system. Avundsjuk, nej men vill inte subventionera dej när ditt lilla batteri är slut och solen inte lyser. Tror inte du vill subventionera mej heller? Att solcellesel "sparas" enligt detta system är en subvention och jag hoppas man slutar med det.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
D
S sandos skrev:
Visst, tak ska ändå byggas och underhållas. Men det är nog några som har dött ändå i onödan när de pillat med solel....
Har sett artiklar som nämner horribla siffror relaterade till sittande, så tur inte stolar kom med på listan, då hade vi alla slängt ut dem innan dagen är över!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är på 10 kwh.
Pengarna som som systemet går plus med när man säljer under den soligare delen av året används till den mörka delen av året

Är du också avundsjuk?
Ett batteri på 10 kWh är väl i princip värdelöst om vi talar om att lagra solenergi längre tid för uppvärmning vintertid.
För belysning låter det helt användbart en ledlampa tar ju inte många watt.

Det går åt ca 2,5kg loggs eller kanske 4kg ved för att lagra 10 kWh energi, eldning av fastbränsle är nog att föredra privatekonomiska både för att minska el åtgången och att styra elanvändningen till hushållsel och bort från användande av el till uppvärmning i ett Sverige och Europa som har rekordhöga elpriser denna dag.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sandos skrev:
Samtidigt i södra Australien:
Bara som upplysning så ligger Australien på södra halvklotet där det är sommar nu.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
10kWh räcker väl inte så långt så du är beroende av andra system. Avundsjuk, nej men vill inte subventionera dej när ditt lilla batteri är slut och solen inte lyser. Tror inte du vill subventionera mej heller? Att solcellesel "sparas" enligt detta system är en subvention och jag hoppas man slutar med det.
Subventionerad idioti, dessutom får de dispens så de kan kringgå detaljplan, helt jävla galet.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo men det som spökar här, och det gör det ofta för folk, är skillnaden mellan kausalitet och korrelation. På samma sätt skulle man då lägga till alla trafikolyckor, anläggningsolyckor osv som är kopplade till fossilt, det skulle bli enorma pelare. Jag ser tabellen som ett inlägg för humorhörnan, se vad kul man kan ha med statistik!
Som vår kursledare brukade säga, att diskutera statistik funkar bara om det råder samsyn mellan innehåll och presentation. I övriga fall gäller den personliga agendan eller som man brukar säga: lögn, förbannad lögn och statistik.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte så mycket om dödsfallen med solceller. För vattenkraft är det ju dammbristningar med epidemier och svält som följd. Men solceller vet jag ej exakt. Men siffrorna stämmer
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.