A
Norrtull Norrtull skrev:
Nää, inte farligt, men står dåligt, mycket släpande när jag inte har maskiner som hjälp
Det är då jag använder skottkärra..
hugger grovt sedan kör jag iväg..
Eller så trampar jag på vintern och använder mig av en släde..
Köpte en billig i plast för 7 år sedan..
Den syns på några av mina bilder..
ett grovt startsnöre bara så är den perfekt..
 
Höghus Höghus skrev:
Veden skall klyvas innan dymmelonsdagen enligt gammal folktro.
Annars kryper dymmeln in i veden och gör veden hård och svårkluven, yxan blir slö och veden ruttnar.
Så innan påsk alltså. :D

/Höghus
Ja det finns mycket gammalt som stämmer men också skrönor.;)
Jag gör arbetet när det passar tidsmässigt, klyven tar hand om arbetet, mera eller mindre hårt, och sedan har det blivit lite mera sista åren så torr ved finns det alltid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Man måste vädra tillräckligt. Det är inte per definition fuktigt i ett växthus.
Nä men det spelar ingen roll...
För att fukten skall avlägsnas... Så måste det finnas möjlighet för detta.. annars blir det kondens och vatten.. Så jag skulle nog hellre förvara den ute... än under glas... :thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så här torkar det bra......
Vedbod i skogsmiljö full med staplad ved som torkar, med god ventilation och naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gäller bara att se till så att det blir bra lufttillförsel genom golv och väggar.....
Nybyggt vedförråd med öppen sektion för ventilation, omringat av träd och staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä men det spelar ingen roll...
För att fukten skall avlägsnas... Så måste det finnas möjlighet för detta.. annars blir det kondens och vatten.. Så jag skulle nog hellre förvara den ute... än under glas... :thinking:
Och gärna så att vinden kommer åt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så här torkar det bra......
[bild]
gäller bara att se till så att det blir bra lufttillförsel genom golv och väggar.....
[bild]
Precis något sådant ska jag bygga. Kanske kör lite glesare, hoppas jag har råd att bygga ännu lite större.
Snyggt (y)
 
Maskintok skrev:
grovt?
syrfäll och låt ligga.
kapa klumpar och trava dessa under en presenning.. Då kan man klyva vartefter och de torkar under tiden som de är in under..
Ersätter man pressen med en lös plåt torkar det bättre, har man kluvet klumparna torkar det riktigt skapligt. Maskinavverkad ved är ju ofta så skadad av aggregatet och matarhjulen att den kan betraktas som randbarkad och kan eldas utan föregående klyvning om eldstaden tillåter det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Ersätter man pressen med en lös plåt torkar det bättre, har man kluvet klumparna torkar det riktigt skapligt. Maskinavverkad ved är ju ofta så skadad av aggregatet och matarhjulen att den kan betraktas som randbarkad och kan eldas utan föregående klyvning om eldstaden tillåter det.
Jajemän men här sker all avverkning med motorsåg och manuell arbete:strong:
 
Maskintok skrev:
Jajemän men här sker all avverkning med motorsåg och manuell arbete:strong:
Så mycket större anledning att inte stänga in fukten med en press
 
A
F fribygg skrev:
Så mycket större anledning att inte stänga in fukten med en press
beror på hur man gör ;)
efter över 25 år med vedtillverkning för eget så tror jag nog att jag vet hur man gör.. :thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis, men att råda någon att täcka ved som inte redan är perfekt torr med pressening är inte vettigt.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Förhoppningsvis, men att råda någon att täcka ved som inte redan är perfekt torr med pressening är inte vettigt.
Detta har nog vederbörande full koll på.
Att mellanrum skall till sedan är det bara att låta detta vara..
jösses vilket problem vissa gör något så enkelt till... :thinking:
 
Norrtull Norrtull skrev:
men en stadig avfuktare :D
Den får kämpa mot markfukten om inte golvet är vattentätt. Och det är det inte i växthus. ;)
 
För att torka ved sommar eller vinter så är det luft luft och åter luft som gäller. i gamla tider högs och kastades som en dös, huller om buller. Låg ute hela sommaren i ur och skur. Huggen ved drar inte vatten om den inte hamnar under ytan. Vid travning ska det finnas mellanrum mellan travarna så det kan blåsa eller dra mellan dom, aldrig trava tätt för at få in så mycket som möjligt i vedboden. Boden ska var gles i väggarna så det blåser rakt igenom., även golvet ska vara det, bra med lastpall som ligger på sten eller betongplattor, ruttnat inte då.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.