Äntligen fått upp långa skjutdörrsskenan idag. Förhoppningsvis hänger dörramen på under dagen och kan förhoppningsvis färdigställas innan året är slut. Nyinstallerad lång skjutdörrsskena monterad i taket i ett rum med synlig dörröppning och fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använda verktyg:
Dremel
Skruvdragare
Spinner drive (då jag tydligen lagt Wera spärrskruvmejseln på någon väldigt bra plats...)
Skjutmått
Muttersvarv
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Bytt sladden på lillkompressorn till 3m då original är det knappa metern och alltid för kort för att nå till uttag i arbetshöjd.

En Makita luftkompressor med förlängd sladd och olika elverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Lite omvårdnad Verktyg för byggvård inklusive en kniv, tving och bryne ligger på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slipställning för knivar i ett diskho med vatten för att slipa en kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Byggde en liten stuvbar mecka-med-elektronik-hemma-låda för ett tag sen. Ser inte förjävlig ut i bokhyllan.
Hemmabyggd elektroniklåda placerad i en bokhylla mellan böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde in ett litet spänningsagg för enkelhetens skull, med 3,3, 5 och 12 V tillgängligt.
Egenbyggd elektroniklåda med verktyg och mätinstrument ordnade på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår skulle jag använda, men fick ingen spänning ur varken 5 eller 3,3V. Jahupp, då får vi felsöka lite då. Såklart inget som är lätt att plocka isär, men det går ju såklart. Jag har ju byggt det själv.
Händer som öppnar en anpassad elektroniklåda med sladdar och komponenter bredvid laddare på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörig arbetsplats med elektroniska komponenter, lödkolvar och en multimeter på en blå matta, omgivna av verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller testkablar från en multimeter med en öppen svart låda som visar elektronikkomponenter och lödkort, med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bingo. Ingen spänning från 5V-transformatorn. Lite förvånad. Aldrig varit med om att en sådan klassisk väggvårta pajar. Man får vara glad att den fick ett andra liv iaf efter att routern kasserats, men nu är det nog återvinningen som gäller.
Hand som håller en D-Link AC-adapter framför en öppen elektroniklåda med trådar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi får modda innehållet i den svarta lådan. Såsom den fungerade hade jag en 12V transformator som var kopplad direkt till motsvarande utgång, och en 5V som var kopplad dels direkt till utgången för 5, och som matade en step up/down DC-DC converter för att ge 3,3V. Som tur var hade jag en 5V DC-DC av samma sort som den till 3,3 hemma, så det var bara att bygga på kortet och mata allt med 12. Ber om ursäkt för mina groteska lödjobb, som råkar vara hela anledningen till att jag byggde lådan från början: att bli bättre på sånt här helt enkelt.
Egenbyggd elektroniklåda med kretskort, lödningar och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikprojekt med kretskort, lödstation och olika komponenter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återmontage och funktionstestning (inte i den ordningen) färdigt, slutet gott. Bjuder på lite extra bilder på hur det ser ut och vad som finns i.

Anpassad elektroniklåda för lödning med verktyg på väggen och strömförsörjningsmoduler inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för elektronikprojekt, däribland lödkolv, skruvmejslar och tänger, upplagda på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två saker skulle jag vilja uppgradera omedelbart:
1. Jag skulle vilja ha en bättre crimp-tång. Köper gärna en dedikerad, övriga funktioner behövs inte. Tips?
2. Jag behöver något bättre än en tändare för krympslang. Köpte denna butandrivna mini-värmepicka för något år sen från Swedol, men den läcker när jag fyller på så den får slängas nu. Något tips på kvalla?

Orange och svart mini-värmepistol för krympslang med synlig brännarmunstycke och gasregleringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjorn_s och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
jonmo jonmo skrev:
Byggde en liten stuvbar mecka-med-elektronik-hemma-låda för ett tag sen. Ser inte förjävlig ut i bokhyllan.
[bild]

Byggde in ett litet spänningsagg för enkelhetens skull, med 3,3, 5 och 12 V tillgängligt.
[bild]

Igår skulle jag använda, men fick ingen spänning ur varken 5 eller 3,3V. Jahupp, då får vi felsöka lite då. Såklart inget som är lätt att plocka isär, men det går ju såklart. Jag har ju byggt det själv.
[bild] [bild] [bild]

Bingo. Ingen spänning från 5V-transformatorn. Lite förvånad. Aldrig varit med om att en sådan klassisk väggvårta pajar. Man får vara glad att den fick ett andra liv iaf efter att routern kasserats, men nu är det nog återvinningen som gäller.
[bild]

Vi får modda innehållet i den svarta lådan. Såsom den fungerade hade jag en 12V transformator som var kopplad direkt till motsvarande utgång, och en 5V som var kopplad dels direkt till utgången för 5, och som matade en step up/down DC-DC converter för att ge 3,3V. Som tur var hade jag en 5V DC-DC av samma sort som den till 3,3 hemma, så det var bara att bygga på kortet och mata allt med 12. Ber om ursäkt för mina groteska lödjobb, som råkar vara hela anledningen till att jag byggde lådan från början: att bli bättre på sånt här helt enkelt.
[bild] [bild]

Återmontage och funktionstestning (inte i den ordningen) färdigt, slutet gott. Bjuder på lite extra bilder på hur det ser ut och vad som finns i.

[bild] [bild]

Två saker skulle jag vilja uppgradera omedelbart:
1. Jag skulle vilja ha en bättre crimp-tång. Köper gärna en dedikerad, övriga funktioner behövs inte. Tips?
2. Jag behöver något bättre än en tändare för krympslang. Köpte denna butandrivna mini-värmepicka för något år sen från Swedol, men den läcker när jag fyller på så den får slängas nu. Något tips på kvalla?

[bild]
1. Jag har Elpress-tänger, som ärvts. Fått för mig att dessa ska ha gott rykte.

2. Jag har sett pappa använda den ”grövre” delen av lödkolven till krympslang, men även värmepistol borde funka :)

https://www.elfa.se/sv/varmluftsblasare-100l-min-keramisk-350w-230v-steinel-hl-stick-de/p/11039856
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
1. Jag har Elpress-tänger, som ärvts. Fått för mig att dessa ska ha gott rykte.

2. Jag har sett pappa använda den ”grövre” delen av lödkolven till krympslang, men även värmepistol borde funka :)

[länk]
Jag körde med lödkolven eller tändare i många år tills jag provade med varmluftspickan en gång. Uppenbarelseögonblick...
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Jag körde med lödkolven eller tändare i många år tills jag provade med varmluftspickan en gång. Uppenbarelseögonblick...
Precis, det är lite så jag känner. Dremel har en som ser ut som något man bränner av en Crème brûlée med. Men den kostar tre gånger mer. Får vända mig till köksbutik kanske...

Dremel gasbrännare med tillbehör och ställ på vit bakgrund, liknar köksbrännare.
 
jonmo jonmo skrev:
Precis, det är lite så jag känner. Dremel har en som ser ut som något man bränner av en Crème brûlée med. Men den kostar tre gånger mer. Får vända mig till köksbutik kanske...

[bild]
När jag inte orkar ta fram varmluftspistolen använder jag en sån här
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523
Den är bra, inget av problemen påfyllnadständarna ofta har och så finns den allt i närheten ändå får att tända brasor.
 
richardtenggren
Rimac har väl bra brännare om man vill köra gas :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rimac har väl bra brännare om man vill köra gas :)
Har dom även mindre? Min Rimac är betydligt större än Biltemas mini och brukar därför få stanna i verkstaden.
 
richardtenggren
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Byggde en liten stuvbar mecka-med-elektronik-hemma-låda för ett tag sen. Ser inte förjävlig ut i bokhyllan.
[bild]

Byggde in ett litet spänningsagg för enkelhetens skull, med 3,3, 5 och 12 V tillgängligt.
[bild]

Igår skulle jag använda, men fick ingen spänning ur varken 5 eller 3,3V. Jahupp, då får vi felsöka lite då. Såklart inget som är lätt att plocka isär, men det går ju såklart. Jag har ju byggt det själv.
[bild] [bild] [bild]

Bingo. Ingen spänning från 5V-transformatorn. Lite förvånad. Aldrig varit med om att en sådan klassisk väggvårta pajar. Man får vara glad att den fick ett andra liv iaf efter att routern kasserats, men nu är det nog återvinningen som gäller.
[bild]

Vi får modda innehållet i den svarta lådan. Såsom den fungerade hade jag en 12V transformator som var kopplad direkt till motsvarande utgång, och en 5V som var kopplad dels direkt till utgången för 5, och som matade en step up/down DC-DC converter för att ge 3,3V. Som tur var hade jag en 5V DC-DC av samma sort som den till 3,3 hemma, så det var bara att bygga på kortet och mata allt med 12. Ber om ursäkt för mina groteska lödjobb, som råkar vara hela anledningen till att jag byggde lådan från början: att bli bättre på sånt här helt enkelt.
[bild] [bild]

Återmontage och funktionstestning (inte i den ordningen) färdigt, slutet gott. Bjuder på lite extra bilder på hur det ser ut och vad som finns i.

[bild] [bild]

Två saker skulle jag vilja uppgradera omedelbart:
1. Jag skulle vilja ha en bättre crimp-tång. Köper gärna en dedikerad, övriga funktioner behövs inte. Tips?
2. Jag behöver något bättre än en tändare för krympslang. Köpte denna butandrivna mini-värmepicka för något år sen från Swedol, men den läcker när jag fyller på så den får slängas nu. Något tips på kvalla?

[bild]
Är det några "väggvårtor" som går sönder så är det de som hör till nätverksutrustning, och speciellt om de kommer från D-link.... :crysmile:

Jag har nog råkar ut för det själv 4 eller 5 gånger
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Proxxon mh 550 är för stor?
Tänker en eldriven varmluftspistol i litet format är smidigt till krympslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.