Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Många Plejd-användare visar gärna upp att de varit och handlat en hel säck med wallplugs för flera tusen kronor efter att ha väntat och väntat och väntat i flera år. Det är rätt stora pizzor det. Oavsett hur många man köper eller hur lite man bryr sig om kostnaden så borde tillverkaren kunna motivera en prisskillnad på flera hundra procent. Att andra tillverkares produkter inte skulle "fungera på en gång" är knappast sant. Om den inte fungerar på en gång så är det bara att returnera den. Det är stenhård konkurrens på detta område, de produkter som inte håller måttet blir inte långvariga.
Nämn 10 användare då.
 
Det blir riktigt smidigt för elektrikern om han ska handla på Amazon..
 
J
T tobbbias skrev:
Men "wall plug" har väl funnits länge, bara att gå och köpa en sån? Kan jag styra en sån där billig wall plug som ni förespråkar med en knapp?
Ja. Typ så här. Knappen här är en av från Kjell och co. Lampan är kopplad till en simpel plugg för en hundring. Skärmdump av automatiseringsregel i app med villkor och åtgärd för smart knapp och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobbbias skrev:
Men min fråga till Jonte är om han verkligen kan hitta någon bra puck som motsvarar Plejd prestanda och enkelhet som blir så himla billig som han påstår
Shelly är väl den närmsta konkurrenten som är billigare med samma funktionalitet.

Edit: Betydligt större funktionalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Brandvarnaren går visst via wifi så de 499 räckte till allt eftersom de flesta har en router men vill man köpa en ZigBeehub tillkommer 200 kronor. Varje plugg till eluttagen kostar en hundring till 150 ca. Fördelen med ZigBee är att alla pluggar eller lampor som har en elanslutning agerar som förstärkare. Så nu ska jag inte störa mer i tråden:cool:
Brandvarnare:
[länk]

Plugg:
[länk]
ZigBee-hub:
[länk]
Ok, men den där dosdimmern för att styra min lampa, finns den där någonstans? Eller är det golvlampor jag ska tända när branden går lös?
 
T tobbbias skrev:
Haha. Ok, skönt att du nu helt plötsligt inte orkade svara på dimmerpuckarna utan det är alltså wall plugs som du har fastnat på. Är det wall plugs som är din definition av att automatisera ditt hem? Nyss var det ju brandlarm och stänga av saker i rätt ordning för att undvika total härdsmälta.
Jag äger inga wall plugs så kan tyvärr inte recensera dem. Är dem så dåliga så att fru Karlsson skulle bli besviken på dem eller?
Jag pratar inte om enskilda produkter, utan systemet i sin helhet.

Att recensera just wallpluggen är i sammanhanget helt irrelevant. De gör säkert sitt jobb, Plejd har bra kvalitet på hårdvaran. Men man får väga in andra saker. Det lovades och lovades att den skulle komma ut "snart". I flera år lovades det. Det skulle bli den mest slimmade och fantastiska och prisvärda wallpluggen som någon sett.

När den väl kom var den flera hundra procent dyrare än konkurrenters betydligt mer kapabla produkter och till utseendet identisk som de flesta wallplugs som kommit de senaste 5 åren. Det blir konsekvensen av att låsa in sig till produkter från en liten firma som ska uppfinna hjulet själva varje gång. Och för den som investerat i detta system kan man bara sitta och vänta och titta på medan konkurrenterna skickar ut produkter på löpande band.

Ingen påstod att det blir härdsmälta om man inte automatiserar brandlarmsfunktioner eller att alla måste hålla på med sånt. Det var bara ett exempel på vad man kan göra med produkter som kostar flera gånger mindre än andra produkter som inte kan göra det.
 
J
T tobbbias skrev:
Ok, men den där dosdimmern för att styra min lampa, finns den där någonstans? Eller är det golvlampor jag ska tända när branden går lös?
Ja, min dimmer heter maxcio och kostar runt 370. Jo jag är lite nördig och detta är en hobby men inte särskilt komplicerat.
Skärmdump av en app för hemautomation med flera lampor och switchar upplista, markerad "Köksbord[Dining Room]".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.amazon.se/dp/B07Z8YNSJ1/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_PE7EM8EZJSZ3PC4G6ZV6
 
Sittställning Forlowt skrev:
Nämn 10 användare då.
Du ifrågasätter alltså att det finns dom som köper många Plejd-produkter, och vill att jag ska bevisa att det är så? Intressant sätt argumentera för Plejd.
 
F foppa skrev:
Det blir riktigt smidigt för elektrikern om han ska handla på Amazon..
Det är nästan som att det borde finnas fler alternativ att köpa in produkter på än genom Ahlsell eller Amazon.
 
Och
J Jonte Karlsson skrev:
Jag pratar inte om enskilda produkter, utan systemet i sin helhet.

Att recensera just wallpluggen är i sammanhanget helt irrelevant. De gör säkert sitt jobb, Plejd har bra kvalitet på hårdvaran. Men man får väga in andra saker. Det lovades och lovades att den skulle komma ut "snart". I flera år lovades det. Det skulle bli den mest slimmade och fantastiska och prisvärda wallpluggen som någon sett.

När den väl kom var den flera hundra procent dyrare än konkurrenters betydligt mer kapabla produkter och till utseendet identisk som de flesta wallplugs som kommit de senaste 5 åren. Det blir konsekvensen av att låsa in sig till produkter från en liten firma som ska uppfinna hjulet själva varje gång. Och för den som investerat i detta system kan man bara sitta och vänta och titta på medan konkurrenterna skickar ut produkter på löpande band.

Ingen påstod att det blir härdsmälta om man inte automatiserar brandlarmsfunktioner eller att alla måste hålla på med sånt. Det var bara ett exempel på vad man kan göra med produkter som kostar flera gånger mindre än andra produkter som inte kan göra det.
Men hur lång tid tror du det tar för gemene man att programmera dessa saker. Det är ju där skon klämmer. Ingen är intresserad av att skriva IF, else och then kommandon för att förhoppningsvis komma fram till en konfiguration som fungerar i 50 % av fallen. Man vill liksom att när elektrikern går därifrån, då vet man att lampan tänds när solen går ned och släcks när solen går upp. Om jag klickar 1 gång på knappen så släcks lampna. Klickar jag en gång till så tänds lampan. Dubbelklickar jag så blir det så stark lampa som möjligt.
Det räcker ju ganska långt bara där med "automation"...
 
  • Gilla
one- och 3 till
  • Laddar…
J
T tobbbias skrev:
Och

Men hur lång tid tror du det tar för gemene man att programmera dessa saker. Det är ju där skon klämmer. Ingen är intresserad av att skriva IF, else och then kommandon för att förhoppningsvis komma fram till en konfiguration som fungerar i 50 % av fallen. Man vill liksom att när elektrikern går därifrån, då vet man att lampan tänds när solen går ned och släcks när solen går upp. Om jag klickar 1 gång på knappen så släcks lampna. Klickar jag en gång till så tänds lampan. Dubbelklickar jag så blir det så stark lampa som möjligt.
Det räcker ju ganska långt bara där med "automation"...
Jovisst men du skriver inga kommandon med ifsatser utan du får frågan"Vad vill du ska hända om, eller när?"
Men visst det slutar väl med att man ringer mig, och så löser jag det och blir bjuden på något glas vin eller två...
Dottern har plejd i sin lägenhet och jag kommer inte riva ut dom heller:p
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Jag pratar inte om enskilda produkter, utan systemet i sin helhet.

Att recensera just wallpluggen är i sammanhanget helt irrelevant. De gör säkert sitt jobb, Plejd har bra kvalitet på hårdvaran. Men man får väga in andra saker. Det lovades och lovades att den skulle komma ut "snart". I flera år lovades det. Det skulle bli den mest slimmade och fantastiska och prisvärda wallpluggen som någon sett.

När den väl kom var den flera hundra procent dyrare än konkurrenters betydligt mer kapabla produkter och till utseendet identisk som de flesta wallplugs som kommit de senaste 5 åren. Det blir konsekvensen av att låsa in sig till produkter från en liten firma som ska uppfinna hjulet själva varje gång. Och för den som investerat i detta system kan man bara sitta och vänta och titta på medan konkurrenterna skickar ut produkter på löpande band.

Ingen påstod att det blir härdsmälta om man inte automatiserar brandlarmsfunktioner eller att alla måste hålla på med sånt. Det var bara ett exempel på vad man kan göra med produkter som kostar flera gånger mindre än andra produkter som inte kan göra det.
Biltema säljer skruvdragare också, men visst är en Bosch blå, DeWalt eller kanske en prisvärd ryobi också jäkligt najs ;)
 
T tobbbias skrev:
Men "wall plug" har väl funnits länge, bara att gå och köpa en sån? Kan jag styra en sån där billig wall plug som ni förespråkar med en knapp?
Fjärrstyrda wallplugs med olika farbrikat och protokoll har funnits i säkert 10-15 år. Men för Plejd kom de för någon månad sen efter att ha varit "på gång" i flera år. För att kunna styra den från din Plejd-app så måste det stå Plejd på wallpluggen så då får du vackert vänta och sen lägga upp pengarna. Hela övriga branschen har valt en annan väg.
 
Wallplug på amazon kr150:- plejds kr300:-
Är väl bara 100% dyrare?
Eller en pizza…….:thinking:
Shelly har jag kikat på men kör plejd till dom få funktionerna jag än så länge efterfrågar :cool:
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
J
F foppa skrev:
Det blir riktigt smidigt för elektrikern om han ska handla på Amazon..
Exakt. Blir även svårt att fakturera tillräckligt för att kunden får sälja en njure.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.