Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Tack
Så vitt jag kan se handlar det om antikroppar bildade mot andra sjukdomar men inte andra typer av skydd som T-celler och minnesceller.Mässling förstör inte heller alla antikroppar:

Citaten från [länk]

Således mycket viktigt att vaccinera sig mot mässling.
Ah mindes lite fel då, tack för uppdateringen :)
Och oavsett så håller jag med om att det är det ju otroligt viktigt att få vaccinen mot mässling
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Hur drog du den slutsatsen utifrån att mässling kan förstöra antikroppar?
Har du tänkt att bli sjuk i mässling?
Om jag minns rätt, har jag varit sjuk i mässling. Kommer inte riktigt ihåg, men misstänker att jag redan var för gammal för första sprutan när man började vaccinera och att jag då bara fick andra sprutan vid nio.
Har också haft påssjukan och några till barnsjukdomar.

Men slutsatsen jag drog var, att om mässling kan förstöra antikroppar och covid inte gör det, då är det viktigare att skydda sig mot mässling, och är det inte lika viktig (i det avseende) att skydda sig mot Covid.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar att du har postcovid. Jag hoppas att ditt luktsinne kommer att bli bättre.
Det gör den på gott och på ont. Väldigt länge var det framförallt dåliga lukter som jag inte kände, men även de kommer mer och mer tillbaka:sick:
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men slutsatsen jag drog var, att om mässling kan förstöra antikroppar och covid inte gör det, då är det viktigare att skydda sig mot mässling, och är det inte lika viktig (i det avseende) att skydda sig mot Covid.
Vilket tur att man inte måste välja mellan de två vaccinerna ;)
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket tur att man inte måste välja mellan de två vaccinerna ;)
Det stämmer, och vilken tur att man kan välja bort den ena och fortfarande välja den andra ;)

Det är bra med alternativ:love:
 
harry73 harry73 skrev:
Det gör den på gott och på ont. Väldigt länge var det framförallt dåliga lukter som jag inte kände, men även de kommer mer och mer tillbaka:sick:
men eeek!
Inte känna att det luktar tex sur-mjölk utan måsta smaka...
 
harry73
M MrDizzy skrev:
men eeek!
Inte känna att det luktar tex sur-mjölk utan måsta smaka...
Det var framförallt i början ett problem, men inte ens smaka hjälpte. Jag fick ta hjälp av familjen att bedöma om man fortfarande kunde äta eller dricka vissa saker. Då kändes det lite deppigt och var det en funktionsnedsättning. Nu är det mycket bättre, men avloppslukt, känner jag av betydligt sämre än resten av familjen
 
harry73 harry73 skrev:
Det var framförallt i början ett problem, men inte ens smaka hjälpte. Jag fick ta hjälp av familjen att bedöma om man fortfarande kunde äta eller dricka vissa saker. Då kändes det lite deppigt och var det en funktionsnedsättning. Nu är det mycket bättre, men avloppslukt, känner jag av betydligt sämre än resten av familjen
Det kan ju vara väldigt praktiskt iofs ... speciellt om man får stopp i avloppet och behöver fixa ;)
( var tvungen att göra det två dar före denna midsommar faktiskt. Och hade gärna sluppit den lukten :rofl: )
 
harry73
M MrDizzy skrev:
Det kan ju vara väldigt praktiskt iofs ... speciellt om man får stopp i avloppet och behöver fixa ;)
( var tvungen att göra det två dar före denna midsommar faktiskt. Och hade gärna sluppit den lukten :rofl: )
Vi har en toastol som sitter lite löst och det händer ibland att en tätning lossnar under stolen, gissa vem som får fix det? :poop:
 
P
F frasen_36 skrev:
Du menar om vaccinet ger dig eventuella biverkningar som är värre än att dö i covid??:thinking:
Ja, det är väl lämpligt att väga riskerna med at bli sjuk i covid-10 mot riskerna med vaccination?
 
P
J JBa skrev:
Nyttan för samhället överstiger riskerna baserat på vad som nu är känt men varje individ tar ju beslut utifrån sitt eget perspektiv. Jag anser fortfarande att det är farligt att kalla alla som är ovaccinerade för anti-vaxxers.
Vad skulle kunna hända?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det håller jag med om! (y)
Men en sak som jag undrar, är varför Sverige inte erbjuder alternativa vaccin bredvid MPR-vaccinet. Som jag förstår det finns det en grupp människor som är särskild rätt för MPR-vaccinet.
Pga Andrew Wakefield? Är de mindre rädda för annat mässlingvaccin?
Att då erbjuda alternativ, skulle kanske göra att några som väljer bort vaccinet i alla fall tar det.
Finns sådant tillgängligt?
 
harry73
Det spelar faktiskt ingen roll vilken anledning de har. Det är oavsett bra med alternativ.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, och jag oroar mig inte heller för allvarlig sjukdom eller postcovid (strikt räknat har jag fortfarande postcovid eftersom luktsinnet fortfarande är påverkat)
Men jag frågade om risken att dö i Covid eftersom @frasen_36 nämnde et i en fråga till mig

Sedan är svaret @paralun gav inte heller helt relevant, eftersom jag frågade om risken att dö i en återinfektion för någon under 50. Jag misstänker att en stor del av de 125 som avled, hade en underliggande sjukdom och ingen hade en tidigare covidinfektion


Så för mig personligen är det inte särskild relevant att tänka alltför mycket på risken att dö i Covid. Visst kan saker ändras om det visar sig att en ny variant är mycket farligare, men omikron verkar än så länge framförallt vara farligt för vårdbelastningen.
Hur vet att du inte har en underliggande sjukdom? Den kanske inte har manifesterat sig ännu?
 
harry73
T Tommynorskens skrev:
Hur vet att du inte har en underliggande sjukdom? Den kanske inte har manifesterat sig ännu?
Du menar underliggande fetma?
Ibland undrar jag hur du tänker. Säg att jag har en liten risk på ett oupptäckt hjärtfel, som skulle ge mig en stor risk att dö I covid, då är min risk att dö I covid fortfarande liten.
Men eftersom jag redan haft covid, och bara hade några dagar feber och en vecka trötthet, är det inte sannolikt att jag har ett hjärtfel som ger mig ett stort risk att dö I covid, så den liten risk har blivit ännu mindre, och inte bars det, jag fick antikroppar som skyddar bra mot covid och ännu bättre mot allvarlig covidsjukdom och dödsfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.