nanowire nanowire skrev:
Håller med. Med den är jobbet redan gjort innan en skulle hunnit plocka fram en större fräs. Kan också avverka mer material en man först kan tro.
Men nu pratar ni för mycket... har ju redan två fräsar (+vertikalfräs) och behöver väl inte mer! Men har ju också Bosch 12V system i laserpasset... behöver inte behöver inte behöver inte... men någon liten smidig vore kanske inte fel....
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Men nu pratar ni för mycket... har ju redan två fräsar (+vertikalfräs) och behöver väl inte mer! Men har ju också Bosch 12V system i laserpasset... behöver inte behöver inte behöver inte... men någon liten smidig vore kanske inte fel....
Flest fräsar vinner! (y)(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Fräsigt värre...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Årets första projekt!

Den stora skärbrädan i ek som levererades innan Jul har nu kompletterats med en mindre trancherbräda (44 x 32 x 4) med fräst skåra för köttsaften.
Handtagen är ursågade med Kapex sågen. Känns skönt att kunna använda spillbitar <50cm för att få ihop den. Jag behöver städa ur småbitar för att fylla på med lite längre 1” ekplank.
Dag

Handgjord trancherbräda i ek med urfrästa handtag och skåra för köttsaft, ligger på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord ektrancherbräda med ursågade handtag och fräst skåra på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trancherbräda i ek med fräst skåra för köttsaft och ursågade handtag på svart arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord trancherbräda i ek med ursågade handtag och ingraverade initialer 'DR 2022'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 13 till
  • Laddar…
Grymt proffsigt gjord , du skulle lätt kunna tillverka och sälja
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Grymt proffsigt gjord , du skulle lätt kunna tillverka och sälja
Tack carl fabian!

Det har blivit ”några” skärbrädor och trancherbrädor genom åren men dom har alltid gått som gåvor. Att snickra utan kundpress känns bättre. Att själv välja vad man vill göra passar mig bra.
Dag
 
  • Gilla
K_arlstrom och 2 till
  • Laddar…
Var köper man ek om man vill göra nåt liknande?
Bänkskivebitar går det att använda?
 
nino nino skrev:
Var köper man ek om man vill göra nåt liknande?
Bänkskivebitar går det att använda?
Hej nino!

Att köpa torkad ek i någon bygghandel lär nog kosta en hel del idag. Jag använder eken från det parti som jag köpte för över 15 år sedan.
Stavlimmade skivor (20 - 30) går bra att göra brädor av. En obehandlad är bättre att använda om man vill göra dom lite tjockare. Annars får man hyvla bort lite på ytan så att oljan försvinner.
Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
”Pussel”

Att pussla är inte direkt min melodi. Att lägga så mycket tid på att få ihop några små bitar i rätt mönster fungerar inte för mig. Jag sorterar hellre en burk med blandad skruv!

En burk med blandade skruvar i olika storlekar och former.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men smaken är ju som baken, delad. Det ena barnbarnet som är 6 tycker pusslandet är väldigt roligt och kämpar med 500 bitar.

Pussel med tågmotiv nästan färdiglagt på en träbricka, med lösa bitar sorterade vid sidan och barnhands i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att enklare kunna ta fram och sätta undan pusslet har jag gjort en bricka till honom. Brickan är 60cm x 40cm och har två mindre extrabrickor för att lättare sortera bitarna under läggningen.

Träbricka på bord designad för pusselläggning med två metallhandtag och små vita markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbricka med handtag och två mindre brickor i genomskinligt material på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbrickor med upphöjda kanter och handtag, konstruerade för att organisera och förvara pusselbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla kantbitar på ett ställe med rätt sida upp tycks vara en bra start på läggandet. När orken tryter är det bara att sätta undan brickan/brickorna med alla bitarna.
Jag fortsätter sortera skruv!
Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 18 till
  • Laddar…
Fin lösning, sitter själv med ett 1000 bitars pussel. Vi brukar nästan alltid köra ett större pussel under jul och nyår. Vad har du för botten till ramarna? Plexiglas eller? Var hittar man dessa storlekar i så fall.
 
Kolla Biltema!
Där köpte jag mina skivor.

Dag
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
”1 + 1 = 1”

När vi la golvet i Mölndal i höstas så var det väldigt ont om utrymme för större maskiner.
Så i stället för kap/ger-såg så tillverkade jag en fast kapjigg till AEG batterisågen. Fungerade perfekt! Exakta kapsnitt på millimetern och väldigt lätt att använda.

En AEG batteridriven cirkelsåg monterad på en egenbyggd kapjigg av masonit, med tillbehör för exakta snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad kapjigg för precisionskapningar med en AEG batterisåg på en träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat runt ett par varv att förbättra och göra den där jiggen lite mer flexibel.
Här är resultatet.

Handgjord kapjigg av masonit med ställbar fastsättningskloss för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord sågjigg av masonit och trä med T-spår och justerskruvar för precisionskapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träkapjigg av oljehärdad masonit för precisionssågning, med T-spår och fastsättningskloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjord kapjigg med mätklaff och fastsättningsklämma, för exakta snitt på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord kapjigg för precisionssågning med batteridriven såg och justerbara komponenter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapjigg tillverkad av masonit med en cirkelsåg och en fastsättningskloss klar för exakt 90˚ kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En jigg för både AEG-18v och den lilla behändiga Bosch-12v. Nästan som ett ”Kinderägg”!

Basen i jiggen är en 3mm oljehärdad masonitbit. Mot anhållet i botten, som också har två justerskruvar för att sätta snittet exakt 90˚, sitter ett T-spår i 90˚ på ovansidan. I T-spåret löper den ställbara fastsättningsklossen. Denna lilla jigg klara 90˚ kapningar upp till 250mm.
Jiggen är avsågad för min AEG-såg och avståndet från jigg till klinga är 125mm.
Jiggen låser stenhårt på kapbrädan. Klara till och med att hålla en ”Pelarborr” på plats!
Hemmagjord träkapjigg med röd spännklämma och en Arbo ölburk för stabilisering på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag vill använda min lilla Bosch-såg på jiggen fäster jag en 60mm tilläggsbit på Bosch-sågen och klingan hamnar rätt på jiggen. Distanserna mot styrbrädan behövs för att motorerna skall gå fria.

Bosch batterisåg monterad på en specialtillverkad kapjigg av masonit med T-spår och justerskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch-batterisåg monterad på en egenbyggd kapjigg av masonit med justerskruvar och T-spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch 12V cirkelsåg fastsatt i en hemmagjord kapjigg för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch batteridriven såg monterad på en egenkonstruerad träkapjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch batterisåg monterad på specialtillverkad kapjigg av masonit för exakta 90˚ snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch professionell batteridriven cirkelsåg monterad på hemgjord kapjigg av masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En egenkonstruerad kapjigg monterad på en Bosch 12v batterisåg för precisionskapning på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jiggen nu är konstruerad fungerar bara kapsnitt på 90˚.
Men jag har hittat ett gammalt Festool ställbart vinkelanslag i städningen och det skulle vara häftigt om det gick att integrera detta i jiggen så att ännu fler möjligheter öppnades.

Vinkelanslag från Festool med gradering och ställbar fastsättningskloss på en sliten svart arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ställbart vinkelanslag från Festool på en perforerad arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemgjord kapjigg på en verktygspanel, designad för precisionssågning med AEG och Bosch batteridrivna sågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men där behövs nog mycket tankearbete innan det fungerar.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Beemaster och 14 till
  • Laddar…
Saxton TCT TCT260/80T

Tungstenkarbidbelagd Saxton TCT cirkelsågklinga med 80 tänder, 260mm i diameter, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så kom då den nya sågklingan till min Kapex.
Bidde det en ”fingertutt” eller blir det ett ”klipp”?
Det får tiden utvisa men jag har gjort lite sågningar i olika material och för mig verkar resultatet väldigt bra. So far, so good!

Här är några olika sågsnitt i olika material och ljusvinklar.. Rena snygga snitt och det känns som att skära genom varmt smör!

Trästycke med rena sågsnitt, belyst för att visa snittets kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågsnitt i trämaterial som visar rena, jämna linjer och en slät yta, troligen skuren med ny sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka med ett rent sågat snitt som ligger på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett träsnitt på ett arbetsbord som visar ett rent och jämnt sågsnitt gjort av en ny sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett trästycke med ett rent och jämnt sågsnitt som visar den fina skärkvaliteten från den nya Saxton TCT260/80T sågklingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Close-up av ren och jämn sågad kant på ett orangebrunt laminatpanel upplagt på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av träplanka med rent sågat snitt ovanpå ett verktygsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nahaufnahme eines sauberen Sägeblattschnitts in Holz vor einem Lochbleithintergrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen väcks ju frågan om en original Festool klinga är så mycket bättre?

Nya sågklingan från Saxton TCT för Kapex såg med tydliga etiketter och produktspecifikationer på metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Priset på Festool klingan ligger runt 1300kr. Den här kostar 300kr. Priser från Amazon.se.
Sågar Festoolklingan 4X bättre och håller den skärpan 4x längre?
En omslipning av Festoolklingan kostar nog runt 300-400 kr.
Om man ser det i ett 2-års perspektiv innan Festoolklingan behöver slipas om så kan man i stället byta till helt ny klinga var 6:e månad i stället! Dessutom med 20 extra tänder! Denna klingan finns också med 60T.
Då blir det 5X så billigt!

Det skall bli intressant att se framöver hur snitten blir med detta budgetalternativ!

Jag var inne på Saxton hemsida och dom tycks ha ett ganska stort sortiment av olika klingor till olika maskintyper.
https://www.saxtonblades.co.uk/

Bolaget tycks vara engelskt men hela sortimentet ligger på Amazon.se. Sökordet på Amazon är ”Saxton blades”.
https://www.amazon.se/s?k=Saxton+bl...prefix=saxton+blades,aps,112&ref=nb_sb_noss_1

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Ny Saxton TCT sågklinga 260mm med 80 tänder på arbetsbänk, förpackning synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 13 till
  • Laddar…
Ser ju mycket fint ut! Tack för du tog dig tid att testa och delade med dig av utvärderingen. Tror jag behöver ny klinga till bordssågen och kap/ger behöver definitivt. Håller även span efter en kapex, ser ut som ett bra alternativ. Om inte annat som reserv när andra är på slip eller för tandtal man sällan nyttjar.

Duger med säkerhet för mina behov. Speciellt när det aldrig tycks finnas tid att använda maskinerna...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Behöver byta mitt sågblad till den gamla ELU sågen som jag har efter att jag tyvärr har kört in i några spikar som jag missat. Hur ser tandens skärande yta ut? Är den plan eller lutar varannan tand åt resp. vänster eller är det någon annan utformning?
Det framgår inte på de bilder som finns på Amazon och är inte tillräckligt kunnig för att läsa ut om de har någon speciell beteckning som redovisar detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.